Giro

Beste leden
Zoals ik al eerder vroeg om een handleiding voor de Futaba T7C in het Nederlands is die niet te krijgen. Maar nu heb ik ook nog de T6EX liggen nou is mijn vraag moet ik dan ook een Ander giro op zetten. Ik heb jaren niks gedaan met die helikopter en nou wou ik weer starten hij heeft altijd gevlogen op de T6 maar dat hebben ze toen voor mij gedaan dus ik weet het niet meer vandaar deze vraag. mvg Theo

een gyro moet aangestuurd worden.
of dit vanaf zender 1 is of door zender 2 maakt niet uit.

De zender en ontvanger verbinding onderling is merkspecifiek. soms zelfs type specifiek
vanaf de ontvanger naar de servo/regelaar/gyro is het standaard.

alleen even opletten in welke kanalen dat je de gyro wegstopt
maar van de ene futaba naar de andere futaba zou je 1 op 1 over moeten kunnen steken

maar, ff tussendoor:
die gyro is nog het minste van je probleem
in theorie zouden de instelling daarin nog goed moeten zijn, alleen de gain waarde weer ff testen en aanpassen in de zender
de rest van de instellingen moeten ook ff goed worden gezet.
hoever ben je daarin thuis?

Theo waters zei:
Beste leden
Zoals ik al eerder vroeg om een handleiding voor de Futaba T7C in het Nederlands is die niet te krijgen.
Deze?!
https://www.gebruikershandleiding.com/Futaba-7CHP/preview-handleiding-597958.html
Staat gewoon bovenaan de zoekresultaten van "futaba 7c manual nederlands".

Theo waters zei:
Maar nu heb ik ook nog de T6EX liggen nou is mijn vraag moet ik dan ook een Ander giro op zetten.
Nee. Dat zou zoiets zijn als de bestuurdersstoel moeten vervangen voordat iemand anders in je auto kan rijden.
Je zult de T6 moeten binden aan de ontvanger. Ze moeten natuurlijk hetzelfde protocol hanteren, FASST/FHSS(?) Ik ben niet op de hoogte v.w.b. Futaba protocollen.
Daarna zal je alle relevante instellingen moeten (laten) instellen/nalopen wil je 'veilig' kunnen vliegen.

een gyro moet aangestuurd worden.
of dit vanaf zender 1 is of door zender 2 maakt niet uit.

De zender en ontvanger verbinding onderling is merkspecifiek. soms zelfs type specifiek
vanaf de ontvanger naar de servo/regelaar/gyro is het standaard.

alleen even opletten in welke kanalen dat je de gyro wegstopt
maar van de ene futaba naar de andere futaba zou je 1 op 1 over moeten kunnen steken

maar, ff tussendoor:
die gyro is nog het minste van je probleem
in theorie zouden de instelling daarin nog goed moeten zijn, alleen de gain waarde weer ff testen en aanpassen in de zender
de rest van de instellingen moeten ook ff goed worden gezet.
hoever ben je daarin thuis?

Als ik eerlijk ben helemaal niet ik heb toen der tijd de T Rex 500 gebouwd en de rest hebben ze daar gedaan. Toen liep mijn relatie stuk en heb er niks meer mee gedaan en nou wou ik weer beginnen. Hij heeft altijd met de Futaba T 6 ex gevlogen en toen hebben ze me de T7 verkocht en ook in gesteld en nou heb ik nieuwe lippo’s en voor de T6 een nieuwe accu besteld. Dus ik dacht dat hij dan met de T 6 weer zou vliegen de T7 doet hij niks meer.

waarschijnlijk is er met de wisseling van zender, ook een ontvanger gewisseld in de heli.
op 2,4 ghz is dat net als met wifi, je moet jezelf aanmelden om er gebruik van te maken.
Dus waarschijnlijk heeft die winkel (?) de andere ontvanger erin gestopt , of dezelfde ontvanger gehouden maar de nieuwe zender eraan gebonden.
dan doet ie het niet meer op de oude zender.

maar, waarom doet hij het niet op de t7c?
die is schijnbaar ingesteld, heeft men het op getest, dan moet het werken?
geeft de zender een fout? gaat ie niet aan? gaat er niets branden in de heli?

En waarschijnlijk ten overvloede..
ik kan je niet zien, ik weet je ervaring niet, dus corrigeer me als ik misschien een beetje teveel uit ga van een beginner..
maar als je zo aan het knutselen bent met die heli, trek even de motordraden los...
haal liefst ook even de motor los, schuif deze naar achteren in het frame en zet weer vast. dan raakt hij het tandwiel niet, kan er nooit wat gebeuren.
maatje 500 is mooi, maar het zijn wel gehaktmolens als hij onbedoeld opeens besluit het wel te doen en volgas te gaan..
en wat je verzint wat mis kan gaan... neem maatregelen zodat het gevolg nooit zo erg kan zijn.
ontvangst / zender etc zijn hele enge dingen. staat er wat mis, gaat dat ding er opeens vandoor

op het veld 1 keer gezien..
gas stond gereversed. die man stond te klooien, gooit de gasstick een keer naar boven, knalt die heli ff volgas weg
in de schrik gooide hij de stick niet helemaal meteen terug, dus hij rommelde aardig..

meestal is binden op een fhss of fasst ontvanger vrij simpel.
zit ergens een gaatje in met een drukknop.
die druk je in met een klein schroevedraaiertje oid, stroom op de ontvanger, ding gaat rood knipperen en op een gegeven moment moet ie groen worden.
zender moet aan staan in dat proces.
de T7 zou de ontvanger al groen moeten zijn. dus dan doet de ontvanger het wel.
blijft hij zwart, krijgt de ontvanger geen stroom.
dus moet je ff uitzoeken waarom hij geen stroom krijgt.

Of er zit een losse bec in, of de stroom komt van de regelaar.
misschien een knop die verkeerd staat oid

Heb je een heli met flybar (tussen de rotorbladen nog een klein vleugeltje), of eentje zonder?

Back