GL-450 ervaringen en vragen topic

ik ben blij dat ik jullie heb kunnen helpen. Dus iedereen heeft nu een login bij helifreak?
Ik heb zelfs alle 450-video's op een cd-tje gezet.
Geniet ervan.

na een reis van 5 dagen (waarvan 4 werkdagen)
is mijn pakketje eindelijk aangekomen!
IMAG0072.jpg

w00t!!!
IMAG0073.jpg

ik heb de heli heli in elkaar gezet met de inbussleutel van de 04, daar wordt je aardig gek van want hij vernielt veel boutjes ipv ze vast te draaien en doet ook pijn aan je hand na een tijdje

ik heb die head button van de trex450 gekocht omdat mijn gl dan wat meer op een echte trex lijkt :P

die supergrips zijn eigenlijk net iets te klein waardoor je ze er echt hard aan moet duwen en ze lijken ook niet echt op die van de trex450 dus ik had beter die kunnen nemen
IMAG0074.jpg

deze miste ik nog bij mijn gl setje
IMAG0075.jpg

en dit is nou waar het echt om gaat :P
IMAG0076.jpg

en nu blijkt dat deze er niet op past(daar gaat je 20 euro), is wss alleen voor de dx7.....dus die staat te koop
IMAG0078.jpg

Ziet er mooi uit ;)

Iemand ervaring met de graupner ultramat 12 lader? Ik zie hem staan voor 59 euro op 4rc.nl, lijkt me wel een mooie prijs..

Kun je je lipo's hier zo aanhangen of heb je nog een losse balancer nodig? Ik zie de groupner balancer 5plus staan, deze kost nog eens 32.50

Beter om voor de Imax B5 te gaan, of heeft deze ook nog een losse balancer nodig?

Laatst bewerkt:
IMAX B5 & B6 zijn laders met inbouwde balancer.
Ik heb zelf de B6. Bevalt heel goed alleen de piepjes zijn erg hard.
Als je per ongeluk de polariteit verkeerd om aan sluit waarschuwd hij heel luidruchtig & gaat niet laden.

Groeten, Wilbert.

Mooi zendertje!! Tja, ik zit ook nog te dubben om een 2.4ghz zender te kopen. Ik merk nu al dat de zender die bij de GL450C zit erg beperkt is.

Waar heb jij die zender gekocht??

@jvdl: wat zijn de dingen die je mist in de standaard zender als ik vragen mag?
Ik heb namelijk ook de standaard WFL zender, maar tot op heden heb ik nog geen dingen die ik op de zender mis. Nu is het zeker zo dat ik nog niet super kan vliegen, maar ik vroeg het me gewoon ff af!

Groeten,

Jeroen

Ik ga denk ik over een tijdje de Graupner MX12 halen. Opzich voldoet de standaard zender nog wel, maar het lijkt me wel makkelijk om de pitch/throttle curves enzo goed in te kunnen stellen.

je hebt echt wel een computer zender nodig anders moet je alles mechanisch afstellen wat nogal klote is, en met 2,4ghz heb je gewoon een veilig gevoel

ik heb vandaag voor eht vliegen nog wat fotos genomen:
dsc00448zi5.jpg
dsc00447gt6.jpg
dsc00446yi1.jpg
dsc00445bm4.jpg

dsc00444sf0.jpg

Sorry maar in mijn optiek moet je ALLE heli's (en trouwens niet alleen heli's) eerst compleet mechanisch afstellen en daarna eventueel met de zender bijstellen, maar dat mag maar minimaal zijn.
Natuurlijk is een computer zender handiger omdat er veel meer functies als pitch-curve(zit ook op de standaard zender overigens) en throttle-curve instellingen inzitten, maar op dit moment heb ik nog geen reden om een andere zender te kopen.
Maar ik moet zeggen dat je nu wel een heeeel mooi setje hebt...*kwijl kwijl*

Groeten,

Jeroen

Nou, ik mis dus het goed kunnen instellen van de curve's. En ook de manier van het instellen van de gain van de gyro vind ik niet echt lekker. Als je nu het idee hebt dat die niet goed is kan je hem dus niet even wat hoger of lager zetten. Je moet dan helemaal overnieuw beginnen.

Ik heb ook nog iets raars geconstateerd met de throttle. Als ik gas geef dan gaat de rotor steeds sneller draaien en de pitch loopt op (logisch). Dan kom ik, bij het steeds verder omhoog duwen van de stick, op het punt dat de heli loskomt. Als je de stick verder duwt gaat hij steeds harder stijgen. Totdat je op een bepaald punt aankomt, dan gaat hij ineens zakken!!?! Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar het gebeurt echt. En als ik de stick dan nog verder duw dan gaat hij daarna weer stijgen.

Als ik de stick weer terug beweeg dan krijg je dus zakken-stijgen-zakken als cyclus. Het is dus net alsof er een 'dipje' in de throttle-curve zit. Maar ja, dat kan ik dan natuurlijk niet bekijken. Ik kan die curve totaal niet instellen.

En neem nu de idle-up modus. Ik weet nog niet hoe ik ervoor kan zorgen dat het omschakelen zo kan dat de pitch en de throttle gelijk blijven. Dat kan dus ook beter in een computerzender.

Zo, ik heb ook weer wat nieuwe spulletjes voor m'n heli :cool:

Een gereedschapkistje

foto0213460.jpg

Vooral de pitch meter had ik hard nodig. Bleek dat ik in normale mode bij 0% stick op ongeveer -6 pitch zat..vond hem al hard naar beneden gaan.. :o

En de Graupner ultramat 14 lader
foto0211506.jpg

Nog 2 keer terug naar de winkel geweest om alle juiste kabeltjes bij elkaar te zoeken, maar het werkt eindelijk.. :p

Nu nog wachten op mooi weer, dit is niets natuurlijk :(

Hehe, na anderhalve week eindelijk weer eens tijd voor mijn lieve heli-tje ;) Ik heb nog eens wat meer onderzoek gedaan naar het probleem van de throttle-curve. En het is dus waarschijnlijk niet de throttle-curve.

Ik heb de zender en de heli gewoon eens aangezet en goed gekeken naar de bewegingen van de servo's (de servo's die de kop bewegen). En wat blijkt: op ongeveer 60% throttle zit er een raar hikje in de beweging. De servo's bewegen omhoog, dan schieten ze een heel klein stukje naar beneden en dan weer bewegen ze weer omhoog. En dat doet niet 1 servo, maar alle 3, en ook nog eens op precies hetzelfde moment.

Tja, natuurlijk stom dat ik het niet eerder heb gezien. Maar het is een hele snelle en kleine beweging. En buiten had ik eigenlijk steeds het idee dat het door de wind kwam. Na 10 vluchten begon ik pas het patroon te zien. Het treedt ook pas op als de accu leeg genoeg is en ik met mijn stick naar dat punt moet gaan bewegen.

Maar goed, om terug te komen op het probleem. Ik heb nog even 1 van de servo's getest door hem even op het gyro-kanaal aan te sluiten (kanaal 4 van de ontvanger). En dan blijkt de servo prima te werken. Het is dus de pitch-curve die niet helemaal lekker is. De vraag is nu: hoe kan dit en hoe los ik dit op????

Euh... volgens mij verwissel je nu pitch en throttle.

Hoe dan ook, volgens de handleiding zou de throttle-curve een 5-punts curve moeten zijn: 0, 40, 50, 85, 100. Ik vermoed dat de pitch lineair oploopt. In het boekje staat bij punt 1: 0~-2, bij punt 3: +4~+5 en bij punt 5: +9. Klinkt als ongeveer lineair.

Ik heb de standaard zender van WFly, dus ik kan de curves helaas niet instellen.

Je kunt de pitch curve wel instellen met de standaard zender, gaat alleen een beetje lastig. Ik heb in normal mode punt 1 op -2 en punt 5 op +10. De punten daar tussen kun je zover ik weet niet instellen helaas. Ik zou punt 3 op 0 graden pitch willen maar dit gaat dus niet.

Euh... volgens mij verwissel je nu pitch en throttle.

Hoe dan ook, volgens de handleiding zou de throttle-curve een 5-punts curve moeten zijn: In het boekje staat bij punt 1: 0~-2, bij punt 3: +4~+5 en bij punt 5: +9. Klinkt als ongeveer lineair.

40= -2; 75=+5 en 100= +9 , dat zijn de uitslagen van de pitch m.b.v. een pitch meter. Het is niet linear, maar heeft een knik bij 0 graden

Er zit op de zender inderdaad een 'zero pitch' en een 'pitch length'. Ik dacht dat ik daarmee de pitch in idle mode kon instellen. En dan kan je dus een 'rechte curve' mee maken :) Maar misschien kan ik er dus ook iets mee in normal mode?!? Dat ga ik straks eens bestuderen.

bij de Wfly 6 ch zender kun je de curves zelf niet aanpassen. Wel in Normal en in Idleup de eindpunten. Dat doe je met de PLT en PZT. zie handleiding.
Het is minder erg dat de throttlecurve van"normal in idleup niet gelijk zijn. Het is slim om te proberen de pitch in normal zo te hebben dat je, bij schakelen naar idle-up, je nog niet van de grond bent. Veel kun je hierbij opvangen door met nog net iets minder dan midstick te schakelen. Je hebt dan in ile-up nog net wat neg pitch. Je heli blijft dan mooi staan. Omgekeerd voor het uitschakelen. Of je gebruikt Throttlehold.

Back