Glad epoxy plamuren kan dat? Alle tips welkom

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Minerva01, 28 jul 2019.

  1. Minerva01

    Minerva01

    Lid geworden:
    23 jun 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Haarlem
    Beste bouwers,

    Ik ben met Wilson twee componenten epoxy een romp aan het plamuren, maar naar mijn smaak krijg ik steeds teveel barsten en scheuren in t plamuur. Zo dun mogelijk opzetten lees ik overal en dan eerst korrel 80 en vervolgens steeds hogere korrel nemen. Tot zover de theorie. Nou is plamuren met een graadje of 25-30 celsius waarschijnlijk niet de meest handige methode, maar toch hoop ik op wat tips om mijn epoxy wat smeuigger te krijgen zodat ik wat nettere lange halen kan maken en dus minder barsten en overgangen. Wie heeft een handige tip? Andere plamuursoort? IMG_7202.JPG



    Alle tips welkom,

    Groet,

    Martijn
    Haarlem
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Martijn,

    Je vermeld niet om wat voor romp/bouwwijze het gaat; bread & butter, planken op spant, schuimkern, enz.?
    Betreft het een statisch model, of een varend exemplaar?

    Zoals je zelf al aangeeft is het te warm om met epoxy in de weer te zijn, de uithardingstijd is dramatisch kort, afhankelijk van de gebruikte plamuur en hoe dun je de pasta (gemaakt) hebt.
    Epoxy verdun je met aceton (geen nagellak remover, daar zit tegenwoordig geen aceton meer in...).

    Groeten, Jan.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Martijn, Het voorbeeld dat je laat zien zou ik zo niet aan gaan plamuren. Eerst de bobbels eraf schuren, opdat je een zo vlak mogelijk oppervlak krijgt. Gebruik daarvoor een schuurklos of kurk. Anders wordt het een soort stucwerk en ligt je plamuurmes niet goed aan. Doe niet te grote stukken. Als plamuurmes kun je ook een oude bankpas, mits er geen rafels aan de randen zitten, gebruiken. En zorg dat je plamuur in de putten terecht komt en niet ernaast. Meestal komt dat doordat je het mes te vlak houdt. Het duurt best wel een poosje eer je het in de vingers hebt. Aan de vingers moet je het zeker niet hebben, dus gebruik geschikte handschoenen. En stoppen als de plamuur sticky wordt. Je moet het smeuïg verwerken. Succes ermee! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina