Gladheid vleugeloppervlak

De neuslijst van mijn Tantalus heeft de afgelopen tijd wat kleine deukjes en beschadigingen opgelopen door het gooien in hoog gras en sommige minder mooie landingen.
Gisteravond zat ik te twijfelen of ik deze zou bijwerken met epoxy of gewoon voorzien van tape. Tijdens een inspectie van de gehele vleugel viel het me op dat het oppervlak eigenlijk best stroef aanvoelde. Regen, nat gras, zand, stuifmeel en dergelijke zijn hier de oorzaak van.

Met een vochtige doek de vleugel even schoongemaakt.

Mijn vraag:
We willen de vleugel zo glad mogelijk maken. Waarom dan niet voor de wedstrijd het oppervlak even behandelen met wat meubelwas ofzo. Ik heb een stukje heel licht behandeld met Pledge meubelwas. Glimt als een zonnetje!!
Heeft dit een positief effect?

inderdaad een goed idee, de blastervleugen van mij is ook niet helemaal top meer. antwoorden zijn welkom ;)

De neuslijst van mijn Tantalus heeft de afgelopen tijd wat kleine deukjes en beschadigingen opgelopen door het gooien in hoog gras en sommige minder mooie landingen.
Gisteravond zat ik te twijfelen of ik deze zou bijwerken met epoxy of gewoon voorzien van tape. Tijdens een inspectie van de gehele vleugel viel het me op dat het oppervlak eigenlijk best stroef aanvoelde. Regen, nat gras, zand, stuifmeel en dergelijke zijn hier de oorzaak van.

Met een vochtige doek de vleugel even schoongemaakt.

Mijn vraag:
We willen de vleugel zo glad mogelijk maken. Waarom dan niet voor de wedstrijd het oppervlak even behandelen met wat meubelwas ofzo. Ik heb een stukje heel licht behandeld met Pledge meubelwas. Glimt als een zonnetje!!

Absolut.

In winterswijk was door de hitte mijn Kool D doos vleugel enigzins ruw geworden. De glijhoek werd daar meteen minder van. Een beetje polijsten en hij vloog weer als nieuw.

Theo,

ik heb dezelfde ervaring als Alex.

De grenslaag is het dunst bij de neus van het profiel en wordt naar achteren toe dikker, hierdoor is de gladheid vooral bij het voorste deel van het profiel van groot belang.
Omdat bij hoge liftcoeficienten de profielweerstand maar een relatief klein deel van de totale weerstand veroorzaakt zul je er bij langzaam vliegen weinig van merken. Bij snel vliegen wordt het verschil significant.

Bas

Of het een positief effect heeft lijkt me volledig profiel afhankelijk.
Mijn idee: het voorste deel van het profiel zo glad mogelijk. De achterste helft (2/3 deel) aan de onderkant glad en aan de bovenkant iets ruwer. Dit zou mogelijk kunnen helpen de luchtstroom aan de bovenkant langer aan te laten liggen bij lage vliegsnelheden.

Ik heb zelf wel eens even gespeeld met invigorators op mijn kooltje vleugel, maar ben er nog niet achter waar ik deze zou moeten plaatsen om werkelijk effect te zien.
Misschien ga ik dit ooit nog uitvinden :-)

Waarom dan niet voor de wedstrijd het oppervlak even behandelen met wat meubelwas ofzo. Ik heb een stukje heel licht behandeld met Pledge meubelwas. Glimt als een zonnetje!!

Pas op met was. Bij regenachtig weer zullen hierdoor duidelijke druppels ontstaan op de vleugel wat met name op de voorlijst schadelijk is. In het verleden hadden we een flesje zeepoplossing bij ons om hiermee de voorlijst in te smeren (niet te veel natuurlijk) om zo uitvloeiing van de druppels te veroorzaken. Een truukje geleerd van Arend Borst. Nu vliegen we bij regen al snel niet meer dus mijn commentaar is een beetje theoretisch.

Waarom dan niet voor de wedstrijd het oppervlak even behandelen met wat meubelwas ofzo. Ik heb een stukje heel licht behandeld met Pledge meubelwas. Glimt als een zonnetje!!

Ik weet niet of je hem al behandeld hebt maar ik ben wel benieuwd of er een gewichtstoename is.
Ik poets, als ik al poets met een licht vochtig doekje met water en een weinig afwasmiddel (b.v. Dreft)

Loet

Dit wordt een leuke discussie..

Theo,

Goed punt, Ik denk dat het wel degelijk zin heeft om de eerste 30% tot 60% van de bovenkant van het profiel zo glad mogelijk te houden. Bij DLG profielen gaat het volgens mij eerder richting de 60% dan 30%. Vergelijk bij de 'old school' A2 profielen ligt dit ongeveer tot 9% maximaal 30%, deze waarde in procenten wordt bepaald door de ligging van de omslag blaas dwz de omslag van de laminaire grenslaag naar turbulente grenslaag.

Net zo als Jurgen denk ik dat de onderkant tot de achterkant (100%) glad moet worden gehouden, omdat deze bijna altijd volledig laminair is.

Verder is de neusradius en de nauwkeurigheid waarmee deze is gebouwd (en in feite de eerste 30 - 60% van de vleugel) van cruciaal belang voor de prestatie en reproduceerbaarheid van de prestatie van de vleugel, vandaar dat negatief mallen (als ze nauwkeurig gemaakt zijn bv mbv een 5-assige numerieke freesbank en uit het juiste materiaal) altijd beter zullen zijn dan positieve uit schuim gemaakte vleugels, wat toch veel handwerk is en dan met name het schuren van de neuslijst.....maar nu de keerzijde

Bovenstaande is mijn samenvatting gebaseerd op de relatief weinige en gepubliceerde windtunnel onderzoeken gedaan gedurende de laaste 70 jaar (F.W.Schmitz was een van de eersten in 37). Iedere windtunnel heeft een zekere turbulentie graad een hierdoor zouden de meetresulaten wel eens niet 100% vergelijkbaar kunnen zijn met de praktijk....

Ook vliegen wij (=DLGers) tijdens het normale zweven in het turbulente (subkritsche) Reynolds gebied dwz tussen de 20.000 - 100.000 wat het allemaal nog weer moeilijker voorspelbaar maakt en in dit gebied zou het in de praktijk maar zo kunnen zijn dat een enigzins ruw oppervlak aan de bovenkant van de vleugel goed is (let wel vanaf 9-30%)

En om het nog wat gecompliceerder te maken: een DLG vliegt tijdens de lancering bij een veel hoger Reynols getal (ca. 400.000 direct na het loslaten), dit stelt weer heel andere eisen aan het profiel en aan het oppervlakte van de vleugel. In deze fase streeft je zeker minimale weerstand na en wil je dus dat je vleugel zou glad en nauwkeurig mogelijk is...

Kortom: poetsen of glad houden van de eerste 30% van de bovenkant en volledige onderkant heeft zin :D

Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Arjan heeft daar een goed punt. Bij nat gras of lichte regen (mist) wil je natuurlijk geen druppels op je vleugel die de aerodynamische eigenschappen verstoren.

De vleugel moet ook niet zo vet worden dat reparaties niet meer mogelijk worden natuurlijk.

Gewichtstoename zal denk ik geeneens meetbaar zijn. Ik gebruik een spuitbus Pledge meubelwas. Hiermee zet ik ook mijn mylars in de was. Deze bus geeft een heel dunne spuitnevel die ik daarna ook nog uitwrijf.

Die bus staat al een paar jaar op mijn hobbykamer en Ineke heeft hem nog nooit gemist. Je kan bij ons van de vloer eten :rolling:

Hoi,

Ik zat dit even te lezen en klinkt logisch.
Maar zou dit ook zin hebben op een kleine speed 400 klasse pylon (200/250km/h)?

Back