glasmat boot

ik ben een boot aan het bouwen ik heb al een mal gemaakt van hout maar ik heb een vraag weet iemand hoe je het aan moet brengen (glasmat) zonder dat het aan de mal blijft kleven:eek:
ik ga denk 2 tot 3 lagen doen met epoxy hars

Allereerst: hoe is het hout afgewerkt? Zolang het nog zuigt zul je weinig aan losmiddelen hebben. Licht poreuze en niet gladde oppervlakken kun je behandelen met PVA, dit legt een dun vlies tussen de delen, die goed oplost in (lauw) water.
Gladde niet poreuze oppervlakken kun je ook behandelen met loswas.

Eventueel kun je ook plastic(PP, PE, PTFE) gebruiken, Ook de bruine dozentape werkt prima.

Als je de mal eerst met een hars behandeld, kun je deze dus met PVA of loswas behandelen. PVA is sneller, makkelijker, zekerder, maar loswas geeft veel betere kwaliteit, wat alleen belangrijk is als je mal glad en goed is afgewerkt.

glasmat niet met epoxy gebruiken, dat gaat niet goed. In glasmat zit een binder die alleen oplost in poly en vinylester. In epoxy blijft de mat stug en lastig te verwerken, en geeft geen goede kwaliteit. Met epoxy kun je beter weefsels, legsels, en rovings gebruiken.

Laatst bewerkt:
nou de mal is best wel ruuw en is van hout dat haast niet glat te krijgen is:(
ik heb er een vernis laag op zitten
en wat heeft de pva dan als doel kun je dan de mal los het glasmat spoelen met water:cool:

Simpelste goedkoopste is het bruine verpakkings tape , gebruik ik meestal om de mal (voor mij vaak eenmalig ) werkt perfect .

Hallo Raymond,

Je hebt het over een mal; ik denk dan aan een negatieve mal, waar je het glasweefsel en epoxy (het laminaat) in lamineert.
Waarschijnlijk heb jij een positieve mal, waar je het laminaat omheen wilt leggen en later de rompvorm (plug) uit haalt.
Klopt dat?

In beide gevallen wil je het model zo glad zo glad mogelijk hebben, om een zo strak mogelijke romp ervan te trekken.

Kun je een paar foto's van je plug plaatsen, wellicht hebben de ervaren 'plakkers' nog wat tips voor je.

Groeten,Jan.

Hallo Raymond,

Als je op de foto klikt, krijg je eronder twee links, je kopiëert de onderste en plakt 'm in je topic.

Dit wordt ook uitgelegd in het filmpje...

Bijvoorbeeld:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Niets meer aan doen gewoon afplakken (voorheen beschreven)) al het andere is weg gegooid geld , tape en evt een beetje vasseline/ wax en klaar ,kun je altijd nog de mal weer gebruiken .

ik heb het toevalig vanmidag al gedaan ik ga denk niet de bodem met tap doen die is al glad genoeg:p
full

Bodem ook beter afplakken anders krijg als er iets op komt er niet makkelijk af ,en kan er ook niet iets misgaan .

sucses

Ik zou er dan wel een dikke laag pva op doen als ik jou was, anders is de matige hechting van poly op hout, genoeg om voor veel problemen te zorgen. Ik hoop ook dat het een plastic tape is, op schilderstape hecht het ook. maar zo te zien is het plastic?

ja zal ik doen voor alle zekerheid beter extra tape dan extra glasvezel
en de tape is van papier met een dun laagje plastic
full

dit is de motor er komt een 31 mm schoef met 2 bladen aan
ik hoop dat hij genoeg kracht heeft maar ik denk van wel.
en de motor werkt op 9 tot 12 volt en is 5 cm lang en de doorsnede is 3,5 cm
full

ik maak wel ff een bouwverslag dan zet ik daar alles in wat ik nu aan het doen ben en zet er van elke voordering een foto in:cool:

Hallo Raymond,

Je motor is een standaard 540 met iets van 20.000 toeren op 8,4V, da's vrij veel voor een voerboot, ik zou met een klein propje beginnen en de motor zeker van waterkoeling voorzien.

Groeten, Jan.

Back