Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
de motor word warm zodra hij moet werken, dus in het water ligt en een schroef aandrijft, en de koeling is een reeks buisjes om je motor heen, met een pompje die warm door die buisjes pompt
De simpelste koeling is een spiraal van dunwandige aluminiumbuis met Ø4 mm buiten diameter.
Een meter uit de modelbouwzaak is voldoende voor één 540 motor.Maak de buis aan één kant dicht en vul 'm met zand of zout (beter, want dat kun je er met water weer uitspoelen) en maak de andere kant ook dicht.
wind nu de buis strak om iets, dat nét kleiner is als je motor,zodat de spiraal later lekker klemt.
Maak de uitwinden open en schudt het zand of zout er weer uit en draai de spiraal om je motor.
Klaar.
Een goede aanvulling is borstelkoeling, door twee messing pijpjes op de aansluitlippen van de motor te solderen en met siliconenslang een verbinding te maken met de koelspiraal, zoals op de foto.
Een waterinlaat in de propspray, of onder de boot, tegen de vaarrichting in en een uitlaat overboord, of met de vaarrichting mee ook in de bodem (beter, want dat genereert zuiging).
dus er komt gewoon een buisje omheen en daar een pompje aan of niet
en waar moet die pomp dan komen en het water wat door het buisje gaat word er toch weer uitgepompt en dan achter de boot in het water gelaten
Als je de inlaat in de propstroom plaatst, zodat er bij het vooruit varen water in wordt geperst en je maakt de uitlaat onder water, met de vaarrichting mee (naar achteren wijzend, zodat je zuiging krijgt), zal je koeling altijd doorstroming hebben zodra je boot vooruit vaart.
Als het niet duidelijk is, vraag dan even om een schetsje, dan maak ik dat vanavond, als ik thuis ben.
Meer zoiets, omdat de cat geen hoge snelheden zal varen, moet de inlaat in de schroefstraal zitten, anders zal het niet werken.
De uitlaat heb ik er achter geschetst, maar dat kan natuurlijk net zo goed ernaast, of in een driver, als 'ie maar onder water zit.
Zorg er ook voor, dat alle leidingen in de boot laag blijven, een lus van een slang, die een centimeter of vijf omhoog loopt, zal een onoverkomelijke hindernis voor het koelwater zijn, omdat je relatief weinig rompsnelheid hebt.
dus de inlaat moet achter de schoef zitten en dan werkt de schoef als pomp.
ik snap het helemaal
alleen de katamaran krijgt maar 1 motor en die komt in het midden dus de slangen zitten best hoog boven het water.
en ik zal twee uitlaten moeten maken aan alle bij de dijvers om ze ondewater te krijgen maar de inlaat lukt wel denk ik
hallo
ben geen voorstander van die onder water uitlaat
als je aan het varen bent en je uitlaat is boven water heb je een idee of de water koeling wel werkt
want je ziet er een straaltje water uit spuiten
zie je geen water dan meteen naar de kant want dan is er iets met je waterkoeling
als de uitlaat onder water zit dan zie je dat niet en bestaat de kans dat die motor opsnurkt
In principe heb je gelijk, maar ik weet uit ervaring, dat een goed aangelegde uitlaat onder water altijd werkt.
In het geval van een 'langzaam' varende voederboot lijkt het me de enige manier om zonder een extra waterpomp een werkende koeling te realiseren.