glasmat verwerking uit de dhz winkel?

Beiden dank voor tips en vertrouwen. Polyservice ken ik (maar het is niet om de hoek voor mij). M'n rol glasmatje komt ervandaan.
G4 heb ik in huis en West 105 met 205 harder. Waterdun is dat niet, vergelijkbaar met G4... fractie viscoser nog...

De gewichts vuistregel glas-epoxy is handig om te hanteren.

Als aflak denk ik aan de IJssel Double Coat. Een polyesterbasis jachtlak met een beperkt kleurenpallet en redelijk betaalbaar... en naar ik hoop methano/nitromethaan vast.
Verder is het kwastbaar (lakroller), daar ik niet wil gaan spuiten (heb daar de ruimte niet voor). Oneffenheden kunnen met Commandant uitgepoetst worden (liever niet natuurlijk). Netjes werken is een must... maar hoeft geen Pebble Beach winnaar te wezen... voor je het weet heb je alweer een transport buts.

Belettering met automotive folie (Oracal).
Kunst om alles licht te houden.

Heb de vleugel, die een optater heeft gehad, weer behoorlijk strak. Balsa deels met spanlak gesealed. Daar bij is het mij opgevallen dat G4 en spanlak niet met elkaar samengaan. De G4 is na uitharden stabiel (c.q. onverwoestbaar)... maar de spanlak niet. Betekende dus weer schuren....

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad de lak van IJssel Coatings die ik bedoel. Polyesterbasis... geen PU zoals foutief op de site staat.
(Overigens ben ik scherpere prijzen tegen gekomen)

Ik haal het in Groningen bij de firma Bossina weg. Dat is hier redelijk in de buurt.

Mooi dat deze lak goed brandstofbestendig is.
De G4 moet echt nog eens op, vandaar. De West blijft nog wel even okee... maar is beperkt houdbaar... daarna kan de epoxy (weer) de chemiebak in.

PS100 zal ik voor een volgende klus eens testen.

Hierbij aldus besloten de G4 te gebruiken om te glassen. Het gaat immers om een oppervlaktebehandeling zoals Johan ook aangeeft. De sterkte zit in in de totaalsom van de constructie. Schuimvleugel, abachi ingedekt.

Met een week of twee drie zal ik er pas aan gaan toekomen. Ik plaats wel een paar plaatjes van de tussenstapjes. Ter lering ende vermaak.

Het is inderdaad de lak van IJssel Coatings die ik bedoel. Polyesterbasis... geen PU zoals foutief op de site staat.
(Overigens ben ik scherpere prijzen tegen gekomen)

Ik haal het in Groningen bij de firma Bossina weg. Dat is hier redelijk in de buurt.

Mooi dat deze lak goed brandstofbestendig is.
De G4 moet echt nog eens op, vandaar. De West blijft nog wel even okee... maar is beperkt houdbaar... daarna kan de epoxy (weer) de chemiebak in.

PS100 zal ik voor een volgende klus eens testen.

Hierbij aldus besloten de G4 te gebruiken om te glassen. Het gaat immers om een oppervlaktebehandeling zoals Johan ook aangeeft. De sterkte zit in in de totaalsom van de constructie. Schuimvleugel, abachi ingedekt.

Met een week of twee drie zal ik er pas aan gaan toekomen. Ik plaats wel een paar plaatjes van de tussenstapjes. Ter lering ende vermaak.

Epoxy is in afgesloten verpakking vrijwel onbeperkt houdbaar. Enkel na de datum op de verpakking garandeert de fabrikant (Wessex Resins) de eigenschappen niet meer. Mocht de hars kristalliseren, dan deze even opwarmen (dop iets los, anders plopt deze eraf). 60 graden is ruim genoeg, daarna de dop er weer op en goed schudden.

Grappig... in de catalogus spreekt De IJssel van polyester bij het Double Coat systeem. Het is een drukwerkuitgave + kleurenkaart, van De IJssel zelf.
Polyester is geen Polyurethaan? Zou je zo zeggen. Ook de home-site heeft het over PU... gelijk wat je a stelde... foutje van de copywriter? Polyure-esters...

Maar als de DD methanol en nitromethaan vast is... is het meer dan prima... dat was mijn doel... en wellicht is het zelfs ook acetonvast? Dat is polyester namelijk niet.
Kan je het gebruiken als gel of pre-coat in een mal... dat zou helemaal mooi zijn...

Gezien de aard van het goedje... zou je er niet direct mee kunnen glassen? In plaats van PS100 of G4.
Gezien Johan spreekt van een sterke afwerkingslaag? Hmmm...

Helaas... West Epoxy heeft thans een beperkte houdbaarheid. Daarna wil de epoxy niet meer uitharden. Aan den modelle ondervonden. In geen twee weken midzomer uitgehard te krijgen, ondanks weegschaal, en in juiste mengverhouding. Beide componenten keurig vloeibaar en niet uitgekristalliseerd.
Gelukkig heeft Bossina het goedje terug genomen. Zeer netjes overigens. Nieuw setje mee naar huis gekregen.

Zowat +1,5 jaar geleden is West overgeschakeld op (mogelijk) een andere leverancier (of receptuur...) M'n oude voorraad raakte op... 2005... en m'n 'nieuwe' van begin 2009 was al bedorven vorige zomer... rap over de houdbaarheidsdatum...
Het zit ook in een andere verpakking... is anders... riekt anders, vloeit anders.
De ene epoxy is de andere niet. What's in a name...

Laatst bewerkt:
Dat is voor het eerst dat ik epoxy niet heb zien uitharden dan. (en ik ga al een tijdje mee in die wereld). Jammer dat het al terug is, ik had het wel voor je willen omruilen. Heel interessante materie. Alle harsen die ik momenteel verkoop hebben een THT van 36 maanden.

Wellicht dat ze DD lak vermarkten als "voor polyester". DD lak kan je als in mould coating gebruiken, 20 minuten laten uitharden, dan met epoxy verder lamineren.

Aceton-vast? Afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Polyester is ook ruim voldoende acetonvast om lossingsmiddelen er met ruim aceton af te wassen. Dat zal met PU lak ook kunnen. Continue onderdompeling, daar kan het allebei niet tegen.

West? Nee dat was echt niet te best... had het ook nog nooit meegemaakt.
Was een cockpitkapje voor mijn zwever aan het lamineren... dat ging dus helemaal mis. Gipsmal bijna verprutst.
Uiteindelijk snel eentje van G4 getrokken. Het zit er nog op... beetje flex... dat wel... niet zo strak... maar die zweefkist was vliegklaar op het replica kapje na... en je wilt de eerste vlucht eens maken (met mooi weer). :onweer:

Kapje uit... dan maar G4

full

Vindt het altijd prettig om wat knutselgrondstoffen op voorraad te hebben... zonde als het dan weer bederft.

Aceton-test?... inderdaad omdat het zo een kunststoffen-slopende stof is.

DD geschikt om 1-laags 25grs glas te lamineren en af te lakken? Heb begrepen dat de lak vrij sterk is.
Dat zou betekenen dat je (als je netjes en geduldig werkt) met twee laagjes lak een mooie dekking verkrijgt.
In theorie is 2x DD lak is natuurlijk dekkender dan 1x G4 en 1x DD? Zou je zeggen? Experimentje waard...

Twee weken voordat deze de woonkamer binnen kwam zeilen (via de trap)

full

DD als gelcoat? Mooi dat te lezen.

Werk aan de winkel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Canopy

Welke oppervlakte bewerking geeft het optimaal resultaat voor een PU Canopy?
Wie kan me tips geven daaromtrent.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back