Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
je schrijft dat je de vleugel sterker wilt maken. Maar het is niet helemaal duidelijk wat je daarmee wilt bereiken. De twee eerdere reacties gaan er van uit dat je de hele vleugel gaan behandelen. Of wil je alleen de verbinding tussen de vleugels versterken? Bedenk wel dat elke versterking gewicht toevoegt. Dus ik zou zo laag mogelijk blijven. Dus als je alleen de bestendigheid tegen deukjes etc van het oppervlak wilt verhogen dan volstaat een 25 grams matje. Maar wil je twee vleugeldelen met elkaar verbinden dan is dat weer erg weinig en kan 50-8 gram/dm2 beter zijn , eventueel in meerdere lagen afhankelijk van de grootte van de vleugel. Ruwweg heb je ongeveer evenveel hars per dm2 nodig als het gewicht van het glasmatje. En lamineerhars geeft inderdaad een mooier resultaat dan een epoxylijm.
Telepathie![]()
Wat is sterk. Relatief begrip.
Glassen van een vleugel zal de vleugel iets stijver maken. Minder doen doorbuigen.
Iets wat flext breekt niet. 50 grams doet daarin al iets, maar het maakt je kist geen onsloopbare.
Als je schade vliegt, is de schade mogelijk zelfs moeilijker te herstellen.
Op een vleugel. Wat is de functie van een vliegtuigspant? Wel kan je zien als een spacer.
Om bovendekking en onderdekking in het gareel te houden bij buigkrachten, afstand te waarborgen, de zaak niet implodeerd.
Verder komen de grootste krachten op de ligger, het drukpunt te liggen.
Wat doet 50 gr glas/epoxy met de vleugel. Iets sterkte maar vooral ook gewicht.
En daarover moet dan nog een kleurlaag worden opgezet. Dat alles tikt fors aan.
Lamineerepoxy geeft sterkte, een bijvoorbeeld 2K lak geeft dat niet. Daar zit een hoeveelheid aan rubber achtige stoffen in.
Een andere stof om te klassen? Polyurethaanlak. Ik gebruik die met oplosmiddel.
Watergedragen kan ook. Parketlakken, of beton impregnering zoals G4 of G8 (UV-vast).
Voor modelvliegers al in de orde van oversterkte.
Watergedragen nimmer gedurft wegens water component op balsa, en kans op vervorming?
Wat is de functie van glas over houtbouw? Iets flex opvangen, maar vooral ook een lakversterking.
Voor een schaal model kan je naar een gewenste detailafwerking toe werken. Model optisch versterken in 'echtheid'
Glas/epoxy een goed canvas voor zelfontplooiing.
Een gelamineerde vleugel tik je nog steeds pardoes een buts in, met een kraak. Kan je weer retoucheren.
Een folie vleugel strijk je daarop weer vlak. Onderschat niet de treksterkte van een gefoliede vleugel.
Polyesterfolies zijn beroerd sterk. Tot het inscheurt...
Mastenbouw voor jachten staan bekend om sterkte buis. Ook al zijn verstaagt.
De laminaten worden geprepareerd aangebracht. Of de weefsels zijn fabrieks aangeleverd
of ze hebben er een impregneermachine voor.
Mugen MRX-3 kan dat wellicht haarfijn uitleggen ivb met zijn beroeps expertise.
Ik denk dat je met die stoffen stek kunt bouwen. Zo een mast voord na lamineren autoclaaf in een tank, op overdruk en hitte gebakken.
Gr Bas