Glasvezelmat of glasweefsel van tevoren vastlijmen

  • Topicstarter Topicstarter avandalen
  • Startdatum Startdatum
A

avandalen

Guest
Voor het maken van zeer sterke en lichtgewicht onderdelen voor een fiets wil ik het volgende doen:
De onderdelen worden gemaakt van balsahout
Hierover komt één laag glasweefsel of carbonweefsel met een dunne laag epoxy
Er is geen mal en ook geen vacuümapparatuur

Het is een heel geklieder om in natte epoxy de het glasweefsel aan te brengen. Het weefsel krijg ik niet strak gespannen en het laat los, vooral bij de scherpe hoeken.

Een betere oplossing lijkt mij om de balsahout onderdelen eerst met een geschikte snel drogende contactlijm in te smeren. Daarna kan zonder geklieder het weefsel worden aangebracht. Je krijgt dan ook geen vieze handen met epoxy (natuurlijk draag ik wel handschoenen). Als de lijm droog is kan het insmeren met epoxy gebeuren.

Wie heeft hier ervaring mee, of ideeën en welke contactlijm is geschikt?
Welcome to avdweb
 
Gebruik je wel van die speciale spray om de vezels mooi recht te houden? (ben even de naam vergeten) Daarna balsa goed inwrijven met de juiste verhouding epoxy en snel overheen rollen met een glasmat roller (die met de ribbeltjes in). Wat wij op de luchthaven ook hebben is dat plastiek dat we gebruiken voor onze mal vacuum te trekken, je kan deze plastiekfolie ook gebruiken door rond je fietsprofiel te wikkelen en daarna met tape er rond de gaan, zo zal de glasmat uiteindelijk ook wel blijven hangen.

succes!
 
Doe anders eens een mailtje naar deze zaak, die helpen u vast wel verder, wij gebruiken hun producten om echte vliegtuigvleugels etc. te bouwen.

Namezero

Wat we ook doen om de glasvezel aan onze (polyurethaanschuim) vleugels te laten hangen is het gebruik van duimspijkers en kleine nageltjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel simpel en met schone handen, eerst de glasmat mooi strak op het balsa leggen lijm mengen en in het midden een klodder er op die met een oud bankpasje of andere kaart vanuit het midden de lijm in alle richtingen verdelen.Ik doe het altijd zo en ik ben er zeer tevreden mee.

Johan
 
Voor de verstevegingsmat voor de vleugel doe ik het vergelijkbaar met de methode van Johan. Alleen wikkel ik er daarna huishoudfolie strak eromheen. Na het drogen haal je dit er makkelijk weer af en heb je een tamelijk strak resultaat, hoe strak hangt een beetje af van de hoeveelheid epoxy en het wikkelen.
 
Dat met die "huishoudfolie" bedoel ik ook, maar ik denk met zo'n project van een zonne energie fiets dat je die huishoudfolie beter verwisseld met de proffesionele folie die men daarvoor gebruikt, die folie kan je onder andere kopen op de link die ik vermeld heb.
 
Voor deze toepassing kan je dezelfde spuitlijm gebruiken die gebruikt wordt bij vacuuminjectie / resin infusion

Deze werkt goed:

Ce-Sense Resin Infusion Spray Glue (500ml)

Verkrijgbaar bij Brands Structural Products in Stellendam.

Oppervlakte licht inspuiten, glas of koolstof aanbrengen, en het ligt vast. De lijm heeft geen nadelige gevolgen voor de hars (zowel epoxy als polyester).
 
Glasmat vastlijmen

Hallo Avandalen,

Een methode die ook goed werkt op holle vlakken (huishoudfolie kan niet met spanning aandrukken op zulke vlakken) is de volgende:

Wanneer je het te lamineren onderdeel eerst in de lamineerhars zet, en vervolgens wacht to deze 'tacky' (plakkerig) wordt gaat het werken als een contactlijm. Dit is het moment om de mat zorgvuldig over het vormdeel aan te leggen, en te verzadigen met verse hars.

Het resultaat heeft een sterke verbinding met de balsa ondergrond, de 1ste laag hars is deels opgenomen in het balsahout, en is tevens een chemische verbinding aangegaan met de hars die gebruikt is om het weefsel te impregneren. Dit is een prima manier om tot een mechanisch sterk vormdeel te komen.

groeten HJ
 
@Haje: zo krijg je volgens mij alleen maar een hars tussenlaag die broos is.

@avandalen: kun je tekening geven van het object, scherpe hoeken kun je nl nooit met mat netjes maken (zal altijd bol gaan staan).

beste methode is balsa met G4 behandelen, dit zorgt ervoor dat je hars goed hecht aan je balsa. vervolgens klein beetje hars voorstrijken op het materiaal (balsa) en gewoon meteen als het nog nat is de mat er op leggen, vervolgens mat nat maken met hars (niet TE nat) en luchtbellen er uit rollen met de juiste roller (metalen ribbelrol doet wonderen)

scherpe hoeken zul je of moet opvullen of moeten afronden, want glasmat kan dat niet.

je kan beter 2x licht beginnen en dan wat zwaarder doek er overheen, dan ineens 2x zwaar doek. dit omdat licht doek beter rondingen kan volgen.

verder is nat-in-nat leggen vaak het beste.
 
Kuperus,

Ben het met je eens dat nat in nat het beste is, en in de methode die ik beschrijf is timing dan ook van groot belang, immers als je te laat bent zul je geen chemische verbinding verkrijgen, en als je te vroeg bent dan werkt het truucje ook niet door dat de mat niet wil blijven aanliggen. Als de timing klopt werk je dus nat in nat:rolleyes:.
 
Maak je over chemische hechting geen zorgen. Je krijgt nog heel lang na uitharden chemische hechting met epoxy op epoxy. Zeker met de lamineerharsen met verhoogde temperatuurbestendigheid. Die harden tot grofweg 80-85% uit bij kamertemperatuur, voor de rest zal je deze moeten naharden. (hoe hoog en hoe lang staat in de datasheet. Maar in het kort: alle beetjes helpen)
 
Back
Top