glasvezelmatten

hai, op het forum krijg je regelmatig te lezen dat er een aantal grams glasvezel wordt gebruikt, 40 grams of 80 grams of wat dan ook.
nu heb ik voor een project via via een hoeveelheid glasvezelmat op de kop kunnen tikken maar heb geen idee hoeveel grams dit is.
hoe kan ik dit bepalen? m2 =gewicht?

gr ARno

Wel opletten, je hebt glasweefsel en glasvezel matten.

Glasweefsel is gewoven als een doek, en bruikbaar met epoxy, PU hars en polyester.
Meer lagen glasweefsel op elkaar met polyester is echter minder sterk als met epoxy omdat de lagen met polyester makkelijk kunnen delamineren (de lagen scheuren van elkaar af).
Netjes verwerkt geeft dit een vlak oppervlakte wat weinig plamuur nodig heeft (dus geschikt voor "glassen" vliegtuigen)

Bij glasvezelmatten zijn de vezels niet gewoven maar liggen kris-kras op elkaar en worden met een lijm bij elkaar gehouden.
Deze lijm lost goed op in polyester, maar lost slecht op in epoxy!
De meeste glasvezel matten zijn alleen bruikbaar met polyester en geven een meer bobblelig oppervlakte.
Glasvezelmatten worden veel gebruikt voor modelboten.

Groeten Willem

Wel opletten, je hebt glasweefsel en glasvezel matten.

Glasweefsel is gewoven als een doek, en bruikbaar met epoxy, PU hars en polyester.
Meer lagen glasweefsel op elkaar met polyester is echter minder sterk als met epoxy omdat de lagen met polyester makkelijk kunnen delamineren (de lagen scheuren van elkaar af).
Netjes verwerkt geeft dit een vlak oppervlakte wat weinig plamuur nodig heeft (dus geschikt voor "glassen" vliegtuigen)

Bij glasvezelmatten zijn de vezels niet gewoven maar liggen kris-kras op elkaar en worden met een lijm bij elkaar gehouden.
Deze lijm lost goed op in polyester, maar lost slecht op in epoxy!
De meeste glasvezel matten zijn alleen bruikbaar met polyester en geven een meer bobblelig oppervlakte.
Glasvezelmatten worden veel gebruikt voor modelboten.

Groeten Willem

ik heb beide, nu nodig voor een bootje wat ik wel glad wil hebben, het glasweefsel is wel een stuk dikker dus ik vraag mij zelf af hoe de verwerking dan zal zijn.
heb nog niet gekeken hoe zwaar het is maar dat moet ik dus nog even doen.
ik werk met polyesther en gebruik 1 laag.
wat is uiteindelijk het advies, zelf neig ik toch naar glasweefsel, ook al is het wat dikker.

advies

Geachte hr. Kwikkers,

Allereerst moet u de matten even wegen, u kunt hiervoor een stukje van 10 x 10 cm. afknippen, en de gewogen waarde vermenigvuldigen met 100. Of natuurlijk 1 x 1 mtr knippen, maar misschien is het model dat u wilt bouwen langer dan een meter, en ik weet niet over hoeveel materiaal u beschikt.
Wellicht weet degene van wie u het gekocht heeft voor welke harssoort de matten bedoeld zijn; met welke harsen werkt deze leverancier? Welke mat te kiezen voor uw project hangt af van meerdere factoren, misschien kunt u enkele foto's van het materiaal hier op het forum posten, en wat meer informatie verstrekken.

Vriendelijke groeten,

HJ

Laatst bewerkt:
IMAGE_00511.jpg

IMAGE_00510.jpg

een stukje van 10x10 is 3 gram
dat zou dan 300 gram zijn, wel erg zwaar, klopt dit wel?
kan ik hier mijn bootje wel mee beplakken?:confused:

kan ik hier mijn bootje wel mee beplakken?:confused:

25 gr weefsel en dat met 24 uurs harz op gebracht (na drogen een tweede keer met harz insmeren) is waterdicht .

Drijvers van vliegtuigen behandel ik 2x met PU lak (zonder weefsel) en zet ze dan in de folie .

Voor jouw boot zo ik 50 grams weefsel nemen . ;)

300 is veel te grof , er komt in de poren ook nog de harz wat het echt zwaar gaat maken .

Mvg Johan

Arno,

Ik ben het met Johan eens, dat 300 gr.'s weefsel is te zwaar voor het bootje dat je bouwt, 50 gr's is voldoende: Lamineren, laten aandrogen, 2de keer in de hars zetten, uit laten harden, evt een paar uurtjes in de oven leggen bij 60-80 graden (ligt aan welke harssoort je gebruikt), terug schuren in in de spuitlak zetten.

Groeten HJ

uiteindelijk voor de 50 grams gegaan.
ook een stukje 300 grams verwerkt op een bolle vorm.
werkte prima, goede test voor mijn heli project

bedankt allemaal:D

Back