Glasvezels en epoxy's......

• Topicstarter Topicstarter MeaN79
  • Startdatum Startdatum
M

MeaN79

Guest
Ik zie even door de bomen het bos niet meer....:confused:
Zou iemand mij even kunnen wijzen welke glasvezelmatjes met welke
epoxy ik het beste kan halen voor me MaxCat bij polyservice....
Dit is helemaal nieuw voor me, en de keuze is reuze, zeg maar... :lol:

Quinten

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor je boot is 2 lagen van 163gr glasdoek voldoende. Neem best "keeper" gewoven doek, deze werkt het best in hoeken.

Epoxy: ik gebruik steeds die van Voss chemie. Van RNG heb ik ook al goede commentaar gehoord. Voor alle epoxy's geldt trouwens : JUISTE mengverhouding = ZEER kritisch.

Kijk ook eens op mijn fotosite onder "Supermarine Spitfire MKIX". Deze is met 2x 163gr gemaakt.
MAGIX | Fotosite PAK

Groeten,

K

tip: koop bij de gamma of praxis een setje borstels voor een paar euro. gebruik geen duren om te lamineren. als je deze schoon wilt maken kost het je een fortuin en thiner of terpetine
en dan is het ook nog hopen dat je ze goed schoon krijgt.

MeaN79 zei:
welke glasvezelmatjes met welke epoxy van Polyservice ?

Voor buitenop .. Oppervlaktemat 25gr/m²
Voor van binnen .. Keperweefsel 160gr/m²

Om het hout te verzadigen ... Poly-Pox Injecteer
Om te lamineren ... Poly-Pox THV 500
Koop ook 'n pot glassbubbles , daarmee kan je de 500 indikken ,
om in de hoeken 'n mooie ronde overgang te maken.
'n Potje Poly-Pox Lijm 700 doet hetzelfde .. kant en klaar.
Harder .. type 355

tip: koop bij de gamma of praxis een setje borstels voor een paar euro. gebruik geen duren om te lamineren. als je deze schoon wilt maken kost het je een fortuin en thiner of terpetine
en dan is het ook nog hopen dat je ze goed schoon krijgt.

Over die goedkope kwasten daar heb je helemaal gelijk in. Epoxy maak je echter niet schoon met thinner of terpentine. Veel beter werkt gewone huis tuin en keuken spiritus. Tenminste zolang het nog niet is uitgehard. Maar dan krijg je kwasten echt wel weer schoon. Pas wel op want spiritus is wel heel erg brandbaar.

Ruud

Pas wel op want spiritus is wel heel erg brandbaar.

Ruud

Ik ben ervan overtuigd dat dit niet enkel het geval is voor spiritus maar voor dat hele zootje aan produkten van harsen, verven (tenzij op waterbasis, en dan nog) verdunners en reinigers voor verven en harsen. Allen zijn ze licht ontvlambaar en uiterst schadelijk voor de gezondheid.
DUS:
- Geen open vuur, gloeiende voorwerpen of slechtwerkende electrische toestelen gebruiken in de nabijheid van deze produkten.
- Ten alle tijde brandvertragende en beschermende kledij dragen.
- Maak gebruik van een minimum aan adem-, hand- en oogbeschermingsmiddelen.
- Altijd werken in een goed geventileerde ruimte.

Laat het mij kort samenvatten: BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN !!!!

Bedankt voor de antwoorden, ga vanavond een mailtje met mijn bestelling
sturen naar polyservice, al had ik nog 1 vraagje:

Ik maak de MaxCat v1, hoeveel m2 glasvezel en hoeveel epoxy moet
ik +/- halen...

(Met het hout halen was ik namelijk ook iets te fanatiek.....
Kan denk ik 3x een Maxcat bouwen van al het hout wat ik heb! :o)

Bedankt voor de antwoorden, ga vanavond een mailtje met mijn bestelling
sturen naar polyservice, al had ik nog 1 vraagje:

Ik maak de MaxCat v1, hoeveel m2 glasvezel en hoeveel epoxy moet
ik +/- halen...

(Met het hout halen was ik namelijk ook iets te fanatiek.....
Kan denk ik 3x een Maxcat bouwen van al het hout wat ik heb! :o)
Ik zou zeggen bouwen dan maar komt die hangaar ook is vol !

groetjes, Brandaris

hallo,

ik heb geen verstand van hoeveel je zou moeten bestellen, maar als je het niet bij deze boot wilt laten zou ik meer bestellen, dat is veel voordeliger.

wij hebben altijd een vooraatje hier, ongeveer 3 kilo epoxy, en glasvezel op de rol. meestal tussen de 10 en 20 m²

Niels

Over die goedkope kwasten daar heb je helemaal gelijk in. Epoxy maak je echter niet schoon met thinner of terpentine. Veel beter werkt gewone huis tuin en keuken spiritus. Tenminste zolang het nog niet is uitgehard. Maar dan krijg je kwasten echt wel weer schoon. Pas wel op want spiritus is wel heel erg brandbaar.

Ruud

geen idee of het met kwasten wil, maar ik maak niet uigeharde epoxy op scharen en andere plekken waar ik het niet wil hebben schoon met natuurazijn. Niet zo schadelijk als al die andere stoffen :)

Ok, ik heb vrijdag me bestelling by polyservice gedaan.
Daar kreeg ik wel het advies om ipv. de oppervlaktematjes die
HendricX eerder in deze post aanraad, toch gewoon Glasweefsel van
25 of 80 gr/m2 te gebruiken. Zo gezegt zo gedaan, nu even afwachten
wanneer het binnen komt.

Quinten.

Ps denk dat ik de azijn-tip nog wel ga gebruiken, thx

MeaN79 zei:
Daar kreeg ik wel het advies om ipv. de oppervlaktematjes die HendricX
eerder in deze post aanraad, toch gewoon Glasweefsel van 25 of 80 gr/m2 te gebruiken.

En dat deed ik dus niet voor niets.
Komen zij het nu voor je plamuren en schuren ?
Oppervlaktevlies is glad , weefsel zit patroon in.
Dat moet je dan gaan plamuren om te effenen.

Als je echt goed advies wilt dan moet je even contact opnemen met Ruud Zandvliet (www.composite-models.nl)

Oppervlaktemat (glasvlies) van Polyservice is niet geschikt.
Met epoxy moet je weefsel gebruiken, de lijmlaag van de oppervlaktemat wordt afgebroken door styreen, dat komt in polyester voor en niet in epoxy.
Oppervlaktemat is dus niet geschikt voor epoxy.

En ook de kwaliteit van Polyservice harsen is niet super, dat is de prijs wel... erg duur.

Dus even met Ruud bellen.

Gert-Jan

Vraag mij toch af waarom iemand haast geen antwoord krijgt op zijn vraag ,
maar dat er wél commentaar geleverd wordt op de antwoorden.

@ GJ

Er staan diverse tegenstrijdigheden in jouw antwoord.
Hier kan iemand die GOED leest geen soep van koken.

En de kwaliteit van Polyservice harsen ?
Zelf ervaring mee ?
Ik wél .. al 'tig' jaar , nooit wat te klagen gehad.
De ene chemie-reus maakt natuurlijk veel slechtere harsen dan de andere chemie-reus. :rolling:
Zullen we net als de Duitsers zeggen ; Glaubenssache ?

Hendrix, ik zie geen tegenstrijdigheden, ook niet als ik het nog eens goed nalees.

En ja, ik heb ook al jaren ervaring met harsen.
Ben er al ruim 25 jaar mee bezig.
Eerste 15 jaar met Polyservice, laatste jaren met andere harsen.
Ik stel ook erg hoge eisen aan de kwaliteit, als je dat niet doet dan is die van Polyservice OK.

Ga maar eens na of de harsen van Polyservice luchtvaartkeuringen en een Lloyds keuring hebben.
Niet dus.
De Larit harsen (van R&G, L&R, EMC Vega) hebben dat wel.
Ook zijn de Larit harsen minder giftig.

Als je dan de kilo prijzen gaat bekijken is Polyservice 1,5 keer zo duur als de Larit harsen.

En ik lees eigenlijk net pas dit topic, ik geef advies om advies te vragen bij Ruud Zandvliet.
Hij geeft zelfs op afspraak workshops en Ruud is 1 van de betere bouwers van Nederland.
Hij is nu ook in opdracht boten aan het bouwen, op de enige goede manier, vacuum sandwich met tegenmal en zonder carbon.

GJVO zei:
de lijmlaag van de oppervlaktemat wordt afgebroken door styreen, dat komt in polyester voor en niet in epoxy.
Oppervlaktemat is dus niet geschikt voor epoxy.
Hier staat toch dat styreen dat in polyester voorkomt de lijm van het oppervlaktevlies oplost ?

En "NASA" approved quality voor modelbootjes ?
Ach ik denk maar zo , ze bouwen er komplete 1 : 1 yachten mee ,
dus zal het op schaal-yachten ook wel goed gaan.
Qua prijsstelling :
Heb net op de site/webshop van R&G gekeken ,
prijzen zijn idd leuker , maar er komt verzenden bij.
Duitse PTT kost zo 15€ tot 2Kg , TNT 6,20€.
Ik woon voor Polyservice Nieuwerkerk 'om de hoek' ,
dus voor mij is R&G + opsturen nauwelijks voordeliger.
En bij gebruik van 1 > 2Kg per jaar , waar hebben we 't dan over ?

Ik zie het nog steeds niet hoor..
Wat ik geschreven heb klopt volledig.

Styreen wat in POLYESTER voorkomt lost de bindinglaag van de oppervlaktemat op.
Epoxy doet dat niet.
Dus je kan de oppervlaktemat niet gebruiken met epoxy.

Maar misschien gaat je kennis niet zo diep... de lijmlaag MOET opgelost worden, dus je MOET bij oppervlaktemat polyester gebruiken.

Goedgekeurde hars bij bootjes is ook beter, het is harder, slagvaster en minder gevoelig voor veroudering dan de Polyservice troep.
En aangezien ik door het vele werken met epoxy (van Polyservice) vreselijk allergisch geworden ben is mijn gezondheid nu redelijk belangrijk, dus vandaar ook de betere hars van Larit.

En dan over de prijzen.
Als je bij Ruud Zandvliet besteld heb je de duitse prijzen (en vaak zelfs lager) en dan minimale TNT verzendkosten.
Ook de weefsels zijn van veel betere kwaliteit dan die van Polyservice.
Je bouwt een stijver en sterker produkt met veel minder materiaal, dus minder kosten.

Ik koop zelf mijn spullen in Duitsland, gaan wel een kilo of 10-20 doorheen als ik lekker aan het bouwen sla, maar als ik even snel iets nodig heb dan kan ik het nog dezelfde avond bij Ruud ophalen in Nieuw Vennep.

GJ

Heren, heren

Even mijn kleine inbreng

Laat dit niet verzanden in één op één duel :snipersmile:

De reacties worden steeds grimmiger en daar is niemand bij gebaat. Laat dit een leuk topic blijven voor het werken met Glas en Epox.

Of de ene leverancier nu beter is dan de ander doet niet terzake en moet ieder voor zich maar uitmaken. Zeker niet bij deze leveranciers want die hebben zich allebei al meerdere malen bewezen als gerenommeerd.

Ruud

Back