Gliderrack Fxj

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 6 apr 2017.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Had een poos terug naar een idee van Erik Rukkers een zweversteun ge cnc't.

    [​IMG]

    Fijn ding om meerdere zwevers in te stallen en tevens te gebruiken als opbouwhulpje (romp uitsparing boven op t rek). Voorkomt ook dat mensen op je tippen trappen op t veld.

    Na gebruik toch niet geheel tevreden. Te zwaar, te omslachtig mee te nemen enz. Toen zag ik dat @GVT iets had gemaakt met 'slotted' armpjes. Scheelt schroeven enzo!

    Het zaakje opnieuw getekend en gefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ook gemaakt van de veel lichtere 8mm gamma timmerplaat. (Was berkenMPX). Ik was een beetje bang dat het te gammel zou worden, maar dat valt enorm mee! Ben er iig weer blij mee

    Nadeel van dit soort rekjes blijft dat je ze verdomd goed netjes recht in de wind moet zetten anders staan je kisten nog op de grond als je even niet oplet. Zijn hier tegen nog ideeën? Of is daartegen echt de enige optie de boel recht in de wind zetten of überhaupt geen rekje gebruiken..

    Nouja.. Ff lakken, tochbandje er op, en klaar is japie weer
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2017
    PascalvO en hoeby vinden dit leuk.
  2. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Het idee gewoon beter jatten :D
    http://www.modellbauchaos.de/product_info.php?info=p9_modellstaender-v2.html

    En omdat de "nieuwe" versie niet op de site afgebeeld staat:
    Neue Version! Der Modellständer hat diverse Ausfräsungen um ihn z.B. mit Zeltnägeln am Boden zu fixieren. ..... Damit nichts verloren geht,wird alles mit einem Klettband fixiert!

    Oftewel, als je toch bezig bent ook de sleuven voor het klittenband mee frezen.

    Leuk ding overigens :friends:


    Johnny
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het wiggen systeem wilde ik juist niet Weer dingen om kwijt te raken. (Had nu schroefdoppen) En vast zetten aan de grond heeft weinig zin denk ik. Het zijn de kisten die er uit kunnen waaien, dat rek zelf blijft wel staan

    En ohja.. de klittenband straps heb ik al toegepast haha! En dat zonder dit voorbeeld. Ik dacht dat ik het zelf had bedacht

    Edit; en dan die prijs, hoeijoei.. mocht iemand de mijne ook willen, ik maak m je voor 25 euro
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2017
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi hoor Jaap!

    Al eens aan een U vormige staaldraad gedacht om te fixeren, die passen door door de gaatjes in de 'pootjes' en werken als tentharingen toch?

    JB
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    De gaatjes zijn inderdaad daarvoor te gebruiken, maar ze zitten er eigenlijk om toch weer houten rondstaf met een draadeind te kunnen gebruiken zoals in mijn oude versie. Dit omdat ik niet zeker wist of de 'twist-lock' armen zouden werken. (Dat blijkt nu prima stabiel te zijn) Mijn probleem is echter niet dat het rekje zelf weg waait, maar eerder de kist uit het rekje. Nouja.. het blijft altijd een tikkie oppassen met dit soort rekjes en wind.

    Naar aanleiding van jullie input ga ik nog een haakje in de voet bij tekenen zodat grondverankerig met normale haring nog iets makkelijker mogelijk is.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    is het geen optie om klittenband aan de achterkant te doen? Zodat de vleugel opgesloten ligt.

    beetje lastig uit te leggen in tekst, maar een poging.
    je legt het model nu in de uitsparing en aan de achterlijst blijft alles open. als je daar dan klittenband kleeft van de bovenste drager naar de onderste. Dan is de uitsparing gesloten en kan het model niet eruit waaien.
     
  7. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ook het onderste draagvlak zou iets voorover moeten hellen. Dan ligt de onderste zwever ook met zijn neus iets voorover en wordt hij minder gauw opgetild door de wind. Even puzzelen voor de juiste hoek zodat de romp niet op de grond steunt.
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hey!

    Ik geef je gelijk voor bet onderste draagvlak. Maar het is een bewuste keus. Het onderste draagvlak is bij mij nu recht, en gebruik ik feitelijk niet. Het is nu zo dat er 3 pikes in kunnen zonder dat de staarten elkaar raken. Maar meestal ligt er onderin niets bij mij
     
  9. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    564
    Locatie:
    Hengelo
    Bij wind niet gebruiken en modellen gewoon op de grond leggen.
     
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Jep das safe maar ook dan kan een kist natuurlijk wegwaaien!

    [​IMG]

    Nog wat bouw hulpsteuntjes uit de zelfde plaat gehaald. Altijd handig bij het werken aan die smalle ronde zweverrompen!

    [​IMG]

    Onderling ook te verbinden met de armpjes van het GliderRack.

    [​IMG]

    Maar toch ook even wat voetjes erbij gesneden zodat ze los te gebruiken zijn. (Uiteraard wel even voorzien van wat tochtband)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooi product uit 1 plaat!
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    de bovenste dwarsligger staat rechtop als deze gemonteerd is. is het niet beter dat deze schuin ligt als deze gemonteerd is. de ligger kan nu omvallen naar de inschuif-spleet. en dan is de vergrendeling weg aan de bovenzijde.

    dus dezelfde hoeken van inschuiven en om klappen zoals de 2 dwarsliggers die op de bodem zijn aangebracht
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zit wat in.. heb tevens nu de onderste slede toch heel licht een hoek gegeven.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Omdat er toch wat vragen komen van anderen om zo'n rekje te fabrieken...

    [​IMG]
    Wanneer je meer stabiliteit wenst omdat je bijvoorbeeld bet rek wilt kunnen optillen als er kisten in liggen kan ook nog de optie van stokken met draadeind gebruikt worden. Hiervoor een bezemsteel kopen en in 3 gelijke stukken zagen. Draadeind er in en voila. Een zeer stabiel en verplaatsbaar rekje. Nadeel, meer dingen om mee te nemen en kost meer tijd om in en uit elkaar te halen tov het latten systeem.

    [​IMG]
    Het CG van het rek zelf ligt dan al behoorlijk gunstig voor het tillen, hij zal zo NIET achterover draaien bij optillen van een rek vol met kisten


    [​IMG]
    CG's van de kisten in bet rek liggen dan ook over het algemeen op of voor de draagstang!

    Zo voor elk wat wils.

    [​IMG]

    Dit is nu het setje! Ik frees m grof en snel, dus zelf uit de plank halen en de randen bijschuren
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    nice,

    nog 2 vraagjes.

    - waarvoor zijn de verticale gleufjes bovenaan en ongeveer in de midden?
    - waarvoor zijn de rechthoekige opening die in de voeten zitten van de steun ?
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Verticale gleufjes voor een klittenband strap om de boel bij elkaar te houden indien gewenst.

    Rechthoekige openingen onderin om een tentharing in te doen indien je de boel aan de grond vast wilt hebben!
     

Deel Deze Pagina