glitsa voor aflak methanol model

Ik heb gisteren deze lak gehaald voor het glassen en aflakken van de Kittyhawk

Iemand ervaring of anderszins een mening?
Ik kan m nog terugbrengen!

full

Kleurloze waterverdunbare lak welke versterkt is met polyurethaan-diamant
De lak is minder milieubelastend, geurarm, snel droog en goed reinigbaar
Stofdroog na 1 uur en overschilderbaar na 4 uur
Glansgraden: mat, eiglans en glans
Beschikbaar in 750 ml en 2,5 ltr verpakking
Download hier het Technisch Informatieblad (eiglans)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Femmo.

Gebruik dit spul al vele jaren om m'n brandstof modellen min of meer te sealen, altijd de eiglans, de kleurlak goed laten drogen, iets opschuren met waterproof korrel 800 en dan de Glitsa erover, perfectomundo, geeft een hele mooie gladde matglans afwerking.
G4 is eigenlijk hetzelde spul, ook polyeurethaan lak, wateruithardend maar wat duurder.
Groet Ger.

Ik wist niet dat deze Glitsa bestand is tegen methanol en nitro?
Als dat zo is dan is dat een goed(koop) alternatief voor 2K-lak!

Groeten, Ramses

Zou idd geweldig zijn als dit een goed alternatief is voor G4, wat je niet "even" kan halen bij een bouwmarkt of iets dergelijks..
Je kan het proberen Femmo, door wat in te smeren met Glitsa en wat methanol erover heen te druppen, laat maar 15 min intrekken. Anders heb ik nog een blik ongebruikte G4 staan..

Maar G4 wordt toch ook alleen gebruikt om glasweefsel op te zetten en af te werken of als eindlaag bij een electrokist, maar zeker niet als eindlaag op een methanol/nitro kist? G4 lost toch ook gewoon op door methanol/nitro inwerking? Naar mijn idee is een 2K-eindlaag het meeste methanol/nitro bestendig, maar elk goedkoper en eenvoudiger aan te brengen alternatief is zeer welkom!

Ben net als Femmo erg benieuwd!

Groeten, Ramses

Hoi Baggeraar, een zin uit jouw link is o.a. een rede van Femmo zijn vraag:

"Door belasting met alcohol kan verweking en mat slaan ontstaan."

Groeten, Ramses

Kwam deze nog tegen:

WWW.IPMS.NL • Toon onderwerp - Newbie vraag... denk ik

"Ik heb inmiddels een testje gedaan met 2 lagen acryl (faskolor) aluminium en daarnaast 2 lagen enamel (Humbrol) aluminium. Hierover heb ik 2 lagen Glitsa Acryl eiglans gepoten en het geheel lijkt na langdurig drogen en het loslaten van brandstof (Methanol + Nitro) goed te blijven zitten".

Groeten, Ramses

tip 1 de glitsa is NIET brandstofbestendig en gaat na verloop van tijd los aan de randen en beschadigingen.

fascolour kan je ook aflakken de 2k lak, de testors zou ik porberen.

Dat zegt niet specifiek iets over de glitsa.
Als het bij de randen en bij beschadigingen er onder kruipt en de laag onder de glitsa oplost, ligt het niet aan de glitsa. . . .

Ik zeg o.a. dat de Glitsa hetzelfde is als G4 namelijk een lak op polyeurethaan basis.
Wanneer je whatever voor lak, 2K, polyeu, waterbasis, acryl of cellulose maar lang genoeg onderdompeld in alcohol ( alcohol trekt nu eenmaal water moleculen én andere koolwaterstoffen aan ) lost het na verloop van tijd gewoon op. ( breekt polyketens af )
En zeker nitro met zijn aggressieve stikstof verbinding tast een heleboel polymeren aan, zelfs poly-harders, je hebt de factor tijd die bepalend is.
Ik gebruik het Glitsa goedje naar volle tevredenheid en weet uit ruime ervaring dat wanneer je de laklaag goed laat uitharden en de Glitsa goed aan de lak kan laten hechten en ervoor zorgt dat de smurrie er niet onder kan kruipen, het heel lang goed blijft zitten, uiteraard de brandstof en olie resten, en zeker Carbolin, verwijderen na een lekker dagje vliegen dan gaat dat heel lang goed, nu gebruik ik al jaren de Aerosave olie voor de methanollers, is niet zulk aggresief spul en smeert en koelt het best.
Ik heb trouwens nog niet 1 kist gehad die het museum heeft gehaald en waarschijnlijk ook niet gaat halen :wink:
Het vliegspul blijft alleen mooi wanneer je het aan een touwtje aan de zolderbalk laat hangen :wink: is mijn ervaring.

Yust my two cents.

Groet Ger.

@ Ger: bedankt voor de input! Om te glassen gebruik ik "Extreme Protect" PU-lak van de Praxis welke veel duurder is dan de Glitsa. Glitsa is een goedkoop alternatief met hetzelfde resultaat begrijp ik van Ger dus zal ik het de volgende keer zeker ook gaan gebruiken! :thumbsup: Als eindlaag kies ik persoonlijk toch voor 2K-lak. Ik vlieg ook niet met Aerosave maar gewone Klotz van Hobby-In.

Heb trouwens een keer als test "hittebestendige" transparante lak van Motip gebruikt voor de eindlaag die benzine bestendig zou zijn, maar dat is een ramp gebleken.... Ik maak altijd netjes m`n kisten schoon aan het eind van de vliegdag, maar de Motip lak is toch inmiddels week geworden. Hierdoor wordt de lak plakkerig en nou hecht er allemaal vuil aan m`n kist welke je er niet meer afkrijgt (en de kist blijft plakkerig) :mad:

@ Femmo, in ieder geval dus gewoon glassen met de Glitsa en je kan in de tussentijd een proefstukje maken met wat Revell Aquacolor en daarover de Glitsa. Alles goed laten drogen en dan testen met methanol. Kan je altijd nog kiezen wat uiteindelijk de eindlaag wordt.

Groeten, Ramses

Back