Gloednieuwe HK450 haalt rare toeren uit

Als je met fibreglass bladen vloog, weet ik wel zeker dat er nog meer stuk is.. assen(feather+hoofd) gaan haast altijd wel krom.. vooral met fibreglass bladen(die zijn snoeihard.. als je met beter dan houten bladen wil gaan vliegen, neem dan carbon)
86mm tailblades gaan niet passen. zijn voor .30/.50 (550/600) heli's
Hoe is dit te controleren? De heli raakte echt met de tips eventjes de pot, alleen de tips zijn dus ook kapot. Zo op het oog lijkt de hoofdas gewoon nog recht

Ik lees in reviews van die 86mm bladen dat ze goed werken op een HK450, en juist te klein zijn voor een HK500. Maar dat is een bijzaak, de bladen op de staart nu zijn niet beschadigd o.i.d.

--Edit:

De heli ligt helemaal uit elkaar nu, de hoofdas is gelukkig niet verbogen zoals ik dacht. Ook de gyro eens opengemaakt, daar zie ik dat de 2 bordjes die volgensmij haaks op elkaar moeten staan niet haaks staan, maar met een flinke hoek naar binnen gebogen. Dit zou toch niet mogen? Kan dit de reden zijn voor de draai naar links?
 
Laatst bewerkt:
Dat mag inderdaad niet, dat kan meerdere dingen tot gevolg hebben...
hoort recht te zijn

Die bladen: bladen met de puntjes eraf zijn juist erg gevaarlijk...
In de bladen zit nogal eens wat ingelijmt (lood, carbon, buis of zoiets), als de tip eraf is kan dit door de centrifugaalkracht losgeslingerd worden.
Niet fijn als je net in de baan van dat ding staat.
Daarnaast, als een blad zo'n oplazer heeft gehad dat de tip kapot is, zegt dat ook niet veel goed over de rest van het blad..
Een schaafplek is nog te doen, zit er een scheur in wat het kritiek

rechtheid van assen controleren door te rollen over een recht oppervlak, bijv een glazen plaat oid
 
Ik lees in reviews van die 86mm bladen dat ze goed werken op een HK450, en juist te klein zijn voor een HK500. Maar dat is een bijzaak, de bladen op de staart nu zijn niet beschadigd o.i.d.

Je verward ze met 68mm. 60mm wordt gebruikt op een 450(MAX, niet groter als 60 gaan, mechanische gain wordt er giga hoog van, en kans op breken van de grip bouten) en 72/73 wordt meestal op een 500 gebruikt.
 
Nog even een fotootje van de gyro:
2q84ilj.jpg


De helicopter zit inmiddels weer in elkaar, voor zover dat kon. De featering en hoofdas waren gelukkig niet verbogen. (ik heb ze gerold, ging gewoon goed)
De blades kunnen de prullenbak in, net zoals de flybar as.

Wat betreft de bladen voor op de staart, dit zijn ze (die van 68mm). Ik ga nieuwe bladen bestellen bij de volgende lading spullen van HK :)
 
Nog even een update

68mm blades werkten wel op de 450*
De GA-250 (MEMS) werkt 10x beter dan de HK401B, ook nog eens een stuk goedkoper (ook geen printplaten die verkeerd gesoldeerd zijn o.i.d.)
Digitale Servo van Turnigy (DS480)

Voordeel van deze gyro is dat ik nu ook de endpoints onafhankelijk van elkaar kan instellen. Om nog even terug te komen op het punt dat de staart met de vorige gyro niet dezelfde uitslag had naar beide kanten: was met deze gyro in het begin net zo. Blijkbaar iets met de ontvanger / zender. Maar zoals gezegd kan ik nu de eindpunten onafhankelijk van elkaar instellen waardoor dit probleem de wereld uit is.

Maar nu doet zich het volgende probleem voor (*):
Na een keer of 4 te hebben gevlogen met de 68mm staartbladen vond de helicopter bij de volgende accu het leuk om de staart te laten draaien. Draaien als in als je van achteraf de heli bekijkt, dat de staart dus tegen de klok in draait. De heli blijft zelf met de neus naar voren, terwijl het staartstuk tegen de klok indraait (waaronder dus ook de staartrotor). Volgens mij is dit ook de draairichting van de snaar die vanaf de hoofdas naar achter loopt. Gek genoeg lijkt het dus alsof de staart zichzelf probeert recht te trekken.

Meteen de schroefjes aangedraaid natuurlijk en de oude blades er weer opgezet. Ging een tijdje goed tot ik toenstraks idle up wou proberen (90%). De staart trok ineens weer scheef en na een tijdje vanzelf weer recht. Ik meteen throttle hold aangezet en gekeken wat er fout was. Op een of andere manier was de spanning volledig van de snaar af.

Om een lang verhaal kort te maken..
Nou is mijn vraag dus, hoe kan het dat de staart krom probeert te trekken? Ik heb net opnieuw de staart op spanning gebracht en de schroefjes nog beter proberen vast te draaien, maar hoelang gaat hij dit houden....
 
niet al te lang waarschijnlijk.
De rek lijkt eruit zoals je het omschrijft.
Normaal zet je de snaar ook niet op spanning met de tailcase.
Dat doe je eerder in je tailblock, waar je de staartbuis inschuift.
Je zou kunnen kijken om een gaatje in je staarthuis en staartbuis te boren en er een zelftappertje in te draaien.
Dan blijft die i.i.g. zitten voortaan.
Je snaar zet je dan op spanning door de gehele buis in het tailblock op spanning te zetten.
 
Als hij dan nog steeds verdraait, kun je een stukkie schilderstape (je weet wel, om af te plakken) om de staartbuis plakken op het punt waar hij geklemd moet worden.

Helpt vaak...
 
Nog even een update,
Net na het vliegen even de heli weer gechecked en ik kwam het volgende tegen:

sb2f06.jpg


Een schroefje wat gewoon bijna uit de staart hangt. Gelukkig kwam ik dit op tijd tegen en heeft het niet tot een crash geleid. Erg belangrijk dus om af en toe de heli even helemaal weer langs te lopen denk ik maar zo :)

Nog even een vraag, ik lees op het internet dat het verstandig is om het trainingsgestel te verwijderen zodra je kunt hoveren. Ik ben nu op het punt beland waar ik snel van links naar rechts kan vliegen en weer omgekeerd zegmaar. Een soort heel erg uitgerekte achtjes. Is het verstandig om nu het trainingsgestel te verwijderen en zonder te vliegen?

Gr
 
Erg belangrijk dus om af en toe de heli even helemaal weer langs te lopen denk ik maar zo :)
Klopt, en dat schroefje het best even borgen omdat het geen zelftapper is.
Nog even een vraag, ik lees op het internet dat het verstandig is om het trainingsgestel te verwijderen zodra je kunt hoveren. Ik ben nu op het punt beland waar ik snel van links naar rechts kan vliegen en weer omgekeerd zegmaar. Een soort heel erg uitgerekte achtjes. Is het verstandig om nu het trainingsgestel te verwijderen en zonder te vliegen?

Gr
Als je daarbij niet geneigd bent de heli tussendoor nog eens snel weer aan de grond te zetten. Zonder vliegt alleen maar beter :)
 
Altijd je heli nakijken voor en na het vliegen.
Voor het vliegen om evt. transport schade te vinden en zeker te zijn dat hij in orde is.
Na het vliegen om hem schoon te maken en evt.slijtage of mankementen opgedaan door het vliegen te vinden.
Ik zie best veel mensen die dit niet doen, of gewoon niet weten waar naar te kijken.
kost ze gegarandeerd een keer een flinke crash.

Trainings kruis kan eraf als je de heli gecontroleerd en redelijk zacht neer kan zetten waar je hem neer wilt zetten.
Die achtjes zeggen niet zo veel eigenlijk, met alles wat vliegt gaat het om take-off en landing ;).
Schuif je nog, stuiter, hop je etc.etc. laat hem er dan nog maar even onder.
En anders er snel onder uit, vliegt inderdaad veel lekkerder

Grt,
Eric
 
Bedankt voor de tips, het trainingsgestel is er inmiddels alweer een dikke week af. Bevalt goed, landen gaat ook gewoon goed gelukkig :)

Maar nou loop ik toch nog tegen een probleem aan. Ik vind dat de heli in Idle up na een minuutje of 2/3 vliegen toch wel erg weinig 'power' heeft. Als ik de gasstick volledig omhoog duw schiet de heli niet omhoog, maar gaat deze erg langzaam naar boven. Erg lastig vooral als je richting de grond gaat door de stick naar beneden te doen, maar 'm dan amper kan redden omdat hij niet genoeg kracht heeft om zich weer omhoog te duwen.

Ik heb het kunnen oplossen door met het pitch-adjust draaiknopje een klein beetje meer positieve pitch te geven. Maar als resultaat stijgt de heli dus ook sneller op, en hoverd deze al bij 'midstick'. Eerder kreeg ik de tip dit niet te doen omdat je dan slechte gewoontes aanleert..

Nou is mijn vraag dus, is dit een correcte oplossing of..?

Curves:
Throttle (idle)
80-80-80-80-80

Pitch
0-25-50-75-100

Volgens mijn tachometer van Turnigy draait de heli in idle met ongeveer 2800 RPM.
(Ik gebruik glasvezel bladen, 30A ESC en een 2,2Ah (2200mAh) 3S 25-30C accu. 11T pinion op een 3850Kv motor.)

(Alweer) alvast bedankt!
 
Als je de heli op 2/3 opeens meer pitch moet geven om dezelfde sprint omhoog te laten maken, heb je grote kans dat je batterij aan het overlijden is...

Heb je een liposaver erin zitten? (je hebt ze als lampje wat gaat branden bij te lage spanning, je hebt ze als zoemer etc)
 
Als je de heli op 2/3 opeens meer pitch moet geven om dezelfde sprint omhoog te laten maken, heb je grote kans dat je batterij aan het overlijden is...

Heb je een liposaver erin zitten? (je hebt ze als lampje wat gaat branden bij te lage spanning, je hebt ze als zoemer etc)
Ik had altijd een liposaver, maar deze ging pas zoemen nadat de throttle cut geactiveerd was. Deze staat nu ingesteld op high. (oftewel 3.1 volt / cel)

Maar het rare is dat ik het met alle 3 accu's heb. 2 'gewone' turnigy 25-30C en een turnigy nano tech accu..

--
Nog even de graden opgemeten met een turnigy bladhoekmeter (links gewone kolom, recht met de pitch knop volledig naar rechts gedraaid):

Normaal:
Onder = 0 graden – 5 graden
Midden = 1 graad – 7 graden
Boven = 7 graden – 12 graden

Idle-up:
Onder = -9 graden - -3 graden
Midden = 0 graden – 5 graden
Boven = 7 graden - 11 graden


Ongeveer een meetnauwkeurigheid van een graad. Conclusie is dus dat de pitch knop ongeveer 5 graden erbij doet.

Screenshot van mijn DigitalRadio (programmeerprogramma voor de HK t6-a zender):
2rdj15c.jpg


Ik heb verder geen idee of de waardes in de linkerkolom kloppen voor een 450 size helicopter, vind die een graad midstick bij normale mode toch wel erg raar, maar klopt wel volgens mijn ingestelde curve.

Nog even een testje gedaan met de tachometer net. Ongeveer 2800 RPM, maar als ik volledige negatieve pitch geeft zakt het toerental in naar ongeveer 2600 RPM. Ook dit lijkt mij normaal?


Alle hulp is van harte welkom, ik waag mij op dit moment niet meer aan het vliegen ivm crashes etc.. :(
 
Laatst bewerkt:
Niet te moeilijk gaan doen...

Pitch:
In normal moet dit van ong -6 naar +10 lopen.
In idle -10 naar +10
in beide gevallen midstick = 0 pitch.

De regelaar moet ongeveer 80% uitgestuurd zijn, anders worden ze heet etc, dat heb je alvast goed.

Nu weet ik natuurlijk even niet hoe oud en mishandeld je accu's zijn, maar deze hebben niet het eeuwige leven..
Een afslag op 3.1 vind ik persoonlijk wat laag. Als die ingaat, moet je nog uit de lucht komen, en grote kans dat de accu net te diep ontladen wordt .
Een lipo mag 80% ontladen worden, wat inhoud dat je 80% van het aantal mah gebruikt.
Op je lader kun je dat meestal wel oproepen, als dit een lader met schermpje is.
Als voorbeeld een 1000 mah accu. Als je voor 900 ma teruglaad na een vlucht, heb je eigenlijk 100 ma teveel verbruikt (te lang gevlogen)

Ik vlieg vaak eerst met 2 accu's 5 minuten, dan laadt ik, en kijk wat het verbruik was. Daarvandaan bereken ik hoelang ik kan vliegen voor ik 80% heb, en dat stel ik in op mn timer.
Zo blijven de accu's het langste heel.
Gaat je lipo saver af voor je timer afgaat, houd dit in dat het voltage te laag wordt terwijl je nog binnen je tijd zit, dus is je accu slechter geworden.

Iedere heli heeft het punt dat een climbout in het begin van een accu enthousiaster is als aan het eind van een accu
Maar de lipo saver mag nooit afgaan, gebeurt dit wel dan verziek je de accu als je doorvliegt.
Gebeurd dit net van de lader af, en meteen in de eerste climbout, kun je de accu vervoeglijk inlijsten en aan de muur hangen
 
Ik heb de pitch adjust knop nu helemaal uit de programmering gehaald, kan ik daar ook niet meer aan lopen draaien (expres of perongeluk) :)

Ik heb nu de Swash AFR aangepast. Die van de pitch heb ik nu ingesteld op 90. Daarmee krijg ik 10 graden positieve pitch en eerst veel meer negatieve pitch. Maar de negatieve pitch heb ik weer aangepast in de pitchcurve waardoor deze ook -10 graden pitch heeft maximaal.

De throttlecurve heb ik voor idle veranderd zodat het toerental van de rotor ongeveer gelijk blijft. (90-85-80-85-90)

Voor zover lijkt het allemaal weer te werken, allemaal bedankt voor de hulp!
 
bijna 2 maanden later, 1 crash later, loop ik toch tegen een probleem op:
- De staart blijft bij normaal vliegen keurig recht. Alleen zodra ik de neus naar links laat draaien draait de staart keurig naar rechts, maar 'zwiept' alleen een stuk verder door dan ik hem met de sticks laat doen. Het rare is dat als ik vervolgens de neus naar rechts laat draaien en stop, de neus zo goed als meteen stilstaat. Gewoon zoals het hoort dus.

Dit probleem heb ik voor de crash niet gehad, de crash betrof een staartstuk welke losliet en vervolgens maakte de heli een paar pirouettes en kwam neer op het gras. (Stond gelukkig nog op de grond, anders was de schade niet te overzien). Betrof nu een iets kromme hoofdas, kapot staartstuk en de canopy was eraf geslagen.

Ik heb natuurlijk even wat Gegoogled, en kwam op de conclusie dat de staartservo wel eens defect kon zijn. Graag hoor ik van jullie of ik nog wat anders kan proberen / of bevestigen jullie mijn conclusie?

Gr & alvast bedankt weer
 
Wat ik in jouw filmpje zag was een analoog servo, klopt dit? En heb jij de gyro ook in DS off staan , anders sloop jij jouw servo!

Bij het afstellen van mijn gyro HK401B, zet ik de gyro in rate mode (lampje uit).

Daarna verschuif ik de servo op de tailboom tot de tailbladen helemaal recht staan. verder duw ik de rudderstick helemaal naar rechts en links, en stel met de limit pot de uitslag in, deze moet de randjes net raken. Ik gebruik een digitale servo, dus delay op nul en switch op DS on. Als je niet een digitale servo gebruikt sloop je de servo in deze stand.

Dan zet ik de gyro weer in HH stand (lampje aan) dan ga ik hooveren in de huiskamer. Als hij als een gek gaat ronddraaien zet je de DR switch om.

Nu is het een kwestie van de gyro afstellen op de zender. net zo lang tot de staart niet meer wobbelt, Als je de helikopter goed in de hand hebt, geef je FF flink gas op en neer en kijk je of hij de staart goed vast houdt. (kijk hiermee uit doe het anders buiten).

Dit is hoe ik mijn gyro's afstel.

Groet Tijn
 
Laatst bewerkt:
Wat ik in jouw filmpje zag was een analoog servo, klopt dit? En heb jij de gyro ook in DS off staan , anders sloop jij jouw servo!
Heb inmiddels een digitale servo van Turnigy (DS480) met een andere gyro (GA-250 van HobbyKing) Daar kan het dus niet aan liggen, heb namelijk ook bijna anderhalve maand goed gevlogen met deze combo

Maar toch bedankt voor de tip!
 
Back
Top