Gloeiend hete speed regelaar

  • Topicstarter Topicstarter Gaston
  • Startdatum Startdatum

De speedregelaar wordt zo warm omdat

  • Dat zo hoort (zelfs als plug naar de batterij gaat roken)

    Votes: 2 25,0%
  • De speedregelaar kapot is

    Votes: 1 12,5%
  • De batterij kapot is

    Votes: 0 0,0%
  • De combinatie niet goed is

    Votes: 5 62,5%

  • Total voters
    8
G

Gaston

Guest
Ik heb een Honey Bee King 2. Het apparaat is tweedehands gekocht.

De speedregelaar wordt gloeiend heet zodra ik half throttle geef. De draden van de aansluiting naar de batterij gaan zelfs roken.

De motor draait, servo's doen het. Ik heb geen idee wat dit betekent.

Is de speedregelaar stuk?
Is er misschien iets anders?

Speedregelaar model EK2-0600A
Batterij: EK1-0180 (11,1V, 1000mAh, 3-cell LiPo)

Volgens mij heb ik de standaard motor, dus waarschijnlijk niet-brushless. Maar ik zie niet hoe ik dat kan herkennen.

Iemand enig idee wat dit betekent?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Ik bedoelde EK2-0600A. Ik pas het aan in mijn vraag. Goed opgemerkt!
 
Ik heb een Honey Bee King 2. Het apparaat is tweedehands gekocht.

De speedregelaar wordt gloeiend heet zodra ik half throttle geef. De draden van de aansluiting naar de batterij gaan zelfs roken.

De motor draait, servo's doen het. Ik heb geen idee wat dit betekent.

I

Volgens mij heb ik de standaard motor, dus waarschijnlijk niet-brushless. Maar ik zie niet hoe ik dat kan herkennen.

Als de motor geen borstels heeft is het Brushless
Wel dan is het een gewone motor
Kabels heet worden
Ergens een flinke sluiting
Of verkeerde regelaar voor verkeerde motor

Regelaar kan ook te licht zijn voor de motorr
Brushless heeft 3 draden naar motor toe En anders gewoon twee
mvg
Frederik
 
Ik heb twee draden naar de motor, dus niet brushless. Bedankt! weer wat geleerd. Daarmee is inderdaad één vraag opgelost.

Blijft over de vraag waarom dit zo belachelijk heet wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan meerdere oorzaken hebben.

De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk: hij is tweedehands, en nu weet je waarom de vorige eigenaar er van af wilde :D

Maar nu even serieus:
Het kan zijn dat de overbrenging niet goed loopt, al zou je dat moeten kunnen beoordelen aan hoe het draait als je met de hand de rotor draait.

De koolborstels kunnen op zijn, maar meestal worden dan alleen de koolborstels heet.

Andere mogelijkheid: de motor is te heet geweest, en de magneten hebben teveel magnetisme verloren. Nu is er meer stroom nodig om hetzelfde vermogen te leveren, maar wat erger is de tegen-EMK neemt af, waardoor de motor in plaats van een inductieve weerstand, veel meer een (hele lage) Ohmse weerstand gaat worden, ofwel, er gaat al heel snel een veel te grote stroom lopen.

Derde mogelijkheid, maar dat geld alleen voor heli's met collectieve pitch: je hebt veel te veel pitch, waardoor het vermogen bij een veel te laag toerental geleverd moet worden. Ook nu neemt de tegen-EMK af, en word de motor veel te heet.

Einde van het verhaal is eigenlijk wel, dat als alles gerookt heeft, dat je dan alles wat gerookt heeft, maar beter kan vervangen. Voor mensen is roken slecht, voor electronica en bedrading is het meestal dodelijk....

Groet, Bert

PS: ik zie nu pas dat deze in "schaalhelicopters" staat. Wellicht de verkeerde afdeling aan geklikt????
 
De belangrijkste oorzaak is waarschijnlijk: hij is tweedehands, en nu weet je waarom de vorige eigenaar er van af wilde :D

Zou kunnen, maar in dit geval betwijfel ik dat.

Het kan zijn dat de overbrenging niet goed loopt, al zou je dat moeten kunnen beoordelen aan hoe het draait als je met de hand de rotor draait.

Hoe weet ik of de overbrenging voldoende is? Hoe bepaal jij dat?

De koolborstels kunnen op zijn, maar meestal worden dan alleen de koolborstels heet.

Lijkt mij ook. Is deze koolborstel versleten?
DSC05925.JPG


Andere mogelijkheid: de motor is te heet geweest, en de magneten hebben teveel magnetisme verloren. Nu is er meer stroom nodig om hetzelfde vermogen te leveren, maar wat erger is de tegen-EMK neemt af, waardoor de motor in plaats van een inductieve weerstand, veel meer een (hele lage) Ohmse weerstand gaat worden, ofwel, er gaat al heel snel een veel te grote stroom lopen.

Derde mogelijkheid, maar dat geld alleen voor heli's met collectieve pitch: je hebt veel te veel pitch, waardoor het vermogen bij een veel te laag toerental geleverd moet worden. Ook nu neemt de tegen-EMK af, en word de motor veel te heet.

Ik lees dus dat de regelaar vooral heet wordt doordat er te veel stroom wordt gevraagd.

Einde van het verhaal is eigenlijk wel, dat als alles gerookt heeft, dat je dan alles wat gerookt heeft, maar beter kan vervangen. Voor mensen is roken slecht, voor electronica en bedrading is het meestal dodelijk....

Alleen de stekkerverbinding tussen batterij en snelheidsregelaar heeft gerookt. De rest niet. De snelheidsregelaar wordt wel heel heet. Wordt de snelheidsregelaar bij jou (of iemand anders) ook zo heet?

Alles werkt wel. Alleen de stekkertjes gaan roken en het wordt erg warm. Ik weet dus niet zo goed waar ik moet zoeken vooralsnog

PS: ik zie nu pas dat deze in "schaalhelicopters" staat. Wellicht de verkeerde afdeling aan geklikt????

Wat is de juiste afdeling dan?

In ieder geval al erg bedankt voor deze uitgebreide reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alles werkt wel. Alleen de stekkertjes gaan roken en het wordt erg warm. Ik weet dus niet zo goed waar ik moet zoeken vooralsnog

Dan is het stekertje of de bus versleten ... als de steker/bus "uitgelubberd" is dan kunnen ze met recht loeiheet worden (met bijbehorende rooksignalen) ... dat wordt dus de steker(s) + contrasteker(s) vervangen ... als het goed is zitten aan de accu van die kleine rode (BEC) contrastekers, vooral deze lubberen uit na veelvuldig gebruik ... gelukkig zij de snoertjes met steker los te koop (wel met "dikke" draad nemen) ,,, en met de soldeerbout en wat krimpkous zijn de verbindingen weer als nieuw
 
Als inderdaad alleen de stekkerverbinding heet word, dan zou het kunnen dat vervanging daarvan de zaak oplost.

Ik had uit je eerste post begrepen dat de hele keten heet werd van af accudraden tot aan motor.

Een regelaar mag een beetje warm worden, maar beslist niet bloedheet.
Vroeger zaten er grote koellichamen aan, tegenwoordig niet meer, wat voor mij een aanwijzing is dat de boel ook niet echt heet meer mag worden.

Hoe de overbrenging loopt, lijkt me nogal wiedus: je voelt vanzelf of de boel zwaar loopt of niet....

Die koolborstel lijkt zo op het oog niet versleten, maar daar kun je eigenlijk alleen wat van zeggen alshij in zijn houder zit. De aandrukveer moet dan nog voldoende vrije slag hebben om bij verloop van slijtage de borstel aan te blijven drukken.

Juiste afdeling zou denk ik "electro specifiek" zijn....

Groet, Bert
 
Als inderdaad alleen de stekkerverbinding heet word, dan zou het kunnen dat vervanging daarvan de zaak oplost.

Ik had uit je eerste post begrepen dat de hele keten heet werd van af batterijdraden tot aan motor.

De hele keten wordt ook heet. En al heel snel: 10 à 15 seconden op half trottle en het is zover. De rook kwam alleen van de verbinding batterij/snelheidsregelaar. Die heb ik nu vervangen met nieuwe stekkers. Vooralsnog geen rook, maar ik probeer dan ook niet full throttle te gaan. De hitte blijft in de hele keten.

Wellicht is elektro specifiek ook een goede afdeling. Kan dit draadje alleen zelf niet verplaatsen.
 
Gaston, ik ben geen electrospecialist, maar ik weet wel, dat de gehele keten absoluut niet ZO heet mag worden. Zeker niet op half throttle, dat zou namelijk betekenen dat je geen vermogensreserve hebt.
De bedrading mag hooguit voelbaar warmer dan omgevingstemperatuur (dus nog niet eens handwarm) worden. De regelaar mag hooguit handwarm zijn, de accu als het een LiPo is, hooguit 40~45 graden (zeg maar zo warm als een hete douche), en de motor die mag iets warmer worden, maar daar mag je ook absoluut je handen niet letterlijk aan branden.

Ik zou het eens eerst met een nieuwe motor proberen, en kijk nogmaals alle mechanische overbrengingen na. Als je de motor demonteert, moet de rest licht genoeg lopen om na een (stevig) zetje nog een paar omwentelingen na te draaien.

Groet, Bert
 
Ik ga nog eens testen of het allemaal soepel loopt. Ik denk het wel, maar extra check kan geen kwaad.

Ik wil ook best een nieuw motortje kopen, maar dan wil ik wel graag weten of het in het motortje zit, of dat de speedregelaar niet goed is. Daarom was deze thread ook opgezet.

Maar in ieder geval ben ik een stuk wijzer al geworden nu ik weet hoe het bij een andere King 2 is.

Heb ondertussen aan de moderator gevraagd om deze discussie te verplaatsen naar de 'elektra' afdeling.

Bedankt voor je info!
 
Ik heb een andere motor er op gezet. De keten wordt nu niet heet. Het probleemzit dus in de motor. Maar geen idee wat het kan zijn: de koolborstels lijken goed en de motor draait zelf ook prima. Ook loopt de slechte motor niet stroever dan de goede motor.
De oplossing is in ieder geval een nieuwe motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top