gloeiplug na tien minuten kapot, kan geen oplossing vinden.

hallo,

mijn gloeiplug(de standaard van traxxas TRX3232X) in mijn traxxas t-maxx 3.3 is gisteren na tien minuten rijden al kapot gegaan.
ik heb al verschillende topics bekeken, maar ik kon geen oplossing vinden.
de motor staat op de standaard afstellingen, dus ik weet niet of het daar aan kan liggen.
in dit topic(RC-Junkies.com
staan plaatjes hoe je gloeiplug eruit ziet bij welke (verkeerde) afstelling, maar mijn gloeiplug is maar tien minuten gebruikt dus ziet er nog als nieuw uit.

heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of is het gewoon domme pech?

Nico

Misschien is er ergens kortsluiting gemaakt, toen je hem weer opnieuw starte?

dan is je gloeiplug namelijk ook meteen kapot.

Als je een gloeiplug wilt laten gloeien maak je JUIST kortsluiting..
Is het een nieuwe auto/motor? zo ja, vervangen en weer verder gaan met inrijden. kan best wat slijpsel zijn van de nieuwe motor waardoor de plug stuk is gegaan/niet meer lekker werkt.

Als je een gloeiplug wilt laten gloeien maak je JUIST kortsluiting..
Is het een nieuwe auto/motor? zo ja, vervangen en weer verder gaan met inrijden. kan best wat slijpsel zijn van de nieuwe motor waardoor de plug stuk is gegaan/niet meer lekker werkt.

de auto is van november 2008, de motor ook. wel heb ik laatst de drijfstang vervangen.

de motor staat op de standaard afstellingen, dus ik weet niet of het daar aan kan liggen.

Dat niemand dit opgevallen is.
Topicstarter is dus waarschijnlijk geen held in het afstellen van motoren maar een te arme afstelling is zeker een oorzaak van kapotte gloeipluggen. Misschien overgestapt naar een andere brandstof?

wel heb ik laatst de drijfstang vervangen.

En hier weer een aanwijzing wat er aan de hand kan zijn als TS kan aangeven als na deze actie de motor pluggen is gaan slopen. Indien zo zou ik je adviseren om goed te controleren als je alles goed in elkaar hebt gezet. Zit de drijfstang niet verkeerd om, niet een C-clipje van de zuigerpen vergeten en wat ook vaak voor komt is het kwijt raken van de dunne ringen die tussen de kop en de cilinder leggen, alle 3 oorzaken van een motor die niet goed functioneert.

Topicstarter is dus waarschijnlijk geen held in het afstellen van motoren maar een te arme afstelling is zeker een oorzaak van kapotte gloeipluggen. Misschien overgestapt naar een andere brandstof?

En hier weer een aanwijzing wat er aan de hand kan zijn als TS kan aangeven als na deze actie de motor pluggen is gaan slopen. Indien zo zou ik je adviseren om goed te controleren als je alles goed in elkaar hebt gezet. Zit de drijfstang niet verkeerd om, niet een C-clipje van de zuigerpen vergeten en wat ook vaak voor komt is het kwijt raken van de dunne ringen die tussen de kop en de cilinder leggen, alle 3 oorzaken van een motor die niet goed functioneert.

Tja klopt allemaal.

Alleen als je goed leest dan staat er dat het de eerste gloeiplug was die er in zat die kapot gegaan is. En niet pluggen vreten.

Maar dan is het idd handig om bovenstaande te controleren.

ik rij met 16% nitro, altijd al op gereden.
ik zal binnenkort de motor maar uit elkaar halen, kijken of 1 van die drie genoemde dingen mist.

ik rij met 16% nitro, altijd al op gereden.
ik zal binnenkort de motor maar uit elkaar halen, kijken of 1 van die drie genoemde dingen mist.

Niets anders beschadigd?
Mogelijk de motor niet goed uitgespoeld en is nog wat gruis achter gebleven wat nu tegen de gloeiplug aan slaat.
Maar 16% zegt mij niet zoveel, heb je een racefuel van Tornado heb je maar 9% olie, heb je een verkeerde brandstof van ModelTechnics kan je 16% olie hebben en laat olie nu heel erg bepalend zijn als een motor bij een bep. stand op de naalden (te) rijk of arm kan lopen.

omdat de motor toen te arm liep waardoor de drijfstang kapot ging, daarom rij ik nu redelijk rijk.

Ik vind dit niet helemaal rijmen met de standaard afstelling, de standaard afstelling hoeft per definitie niet rijk te zijn.

niet onbelangrijk om dat ook te vermelden in dit topic.

heeft je motor geen verdere schade aan de zuiger, bus, krukas.?

mvg hans

dat is me toen niet opgevallen, ik had er wel goed naar gekeken.

maar de tien minuten dat de motor liep liep hij wel gewoon goed, hij starte makkelijk, bleef stationair prima lopen maar kwam ook gewoon op toeren

Niets anders beschadigd?
Mogelijk de motor niet goed uitgespoeld en is nog wat gruis achter gebleven wat nu tegen de gloeiplug aan slaat.
Maar 16% zegt mij niet zoveel, heb je een racefuel van Tornado heb je maar 9% olie, heb je een verkeerde brandstof van ModelTechnics kan je 16% olie hebben en laat olie nu heel erg bepalend zijn als een motor bij een bep. stand op de naalden (te) rijk of arm kan lopen.

Ik vind dit niet helemaal rijmen met de standaard afstelling, de standaard afstelling hoeft per definitie niet rijk te zijn.

het merk is: coolpower. volgens de lokale modelbouw winkel was dit gewoon goede brandstof.

dat is me toen niet opgevallen, ik had er wel goed naar gekeken.

maar de tien minuten dat de motor liep liep hij wel gewoon goed, hij starte makkelijk, bleef stationair prima lopen maar kwam ook gewoon op toeren

heb je het big-end (pinnetje aan de krukas waar je drijstang op zit) nagemeten?

mvg Hans

Back