Hallo,
Twee weken geleden ben ik een projectje begonnen met een oude Tamiya RC-auto.
Het betreft een TGS model met een FS-12SS nitromotor.
Na de nodige nieuwe onderdelen waaronder een zuiger en cilinder heb ik de motor gisteren voor het eerst gestart.
Eerst de motor opgewarmd met een heatgun tot ca. 90°C daarna starten en stationair het eerste tankje er doorheen gedraaid. De motor bleef mooi op temperatuur zo rond de 85°C.
Nu had ik in het begin problemen met het starten. Ik heb er een nieuwe gloeiplug van Rossi ingezet type R2.
Deze zou geschikt moeten zijn voor dit type motor met een inhoud van 2.11CC. Tenminste dit is wat ik begrijp op de verschillende fora.
Uiteindelijk heb ik de oude gloeiplug (een Tamiya N4) erin gezet en daarmee startte de motor wel.
2 dingen vielen mij op aan de gloeipluggen waar ik een vraag over heb.
Wat verstaan jullie onder 3 slagen? Is dit gelijk aan 1080°?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Greetz een NitroNoob
Twee weken geleden ben ik een projectje begonnen met een oude Tamiya RC-auto.
Het betreft een TGS model met een FS-12SS nitromotor.
Na de nodige nieuwe onderdelen waaronder een zuiger en cilinder heb ik de motor gisteren voor het eerst gestart.
Eerst de motor opgewarmd met een heatgun tot ca. 90°C daarna starten en stationair het eerste tankje er doorheen gedraaid. De motor bleef mooi op temperatuur zo rond de 85°C.
Nu had ik in het begin problemen met het starten. Ik heb er een nieuwe gloeiplug van Rossi ingezet type R2.
Deze zou geschikt moeten zijn voor dit type motor met een inhoud van 2.11CC. Tenminste dit is wat ik begrijp op de verschillende fora.
Uiteindelijk heb ik de oude gloeiplug (een Tamiya N4) erin gezet en daarmee startte de motor wel.
2 dingen vielen mij op aan de gloeipluggen waar ik een vraag over heb.
- De Tamiya N4 gloeiplug is korter dan de Rossi R2. Kan ik deze dan wel gebruiken, of is het beter er een tweede opvulring bij te zetten?
- De Tamiya N4 gloeiplug gloeit een stuk helderder dan de Rossi R2 en ook nog helderder dan een R3. Is het zo dat een koudere plug helderder gloeit? Zou het kunnen dat ik voor mijn motor een Rossi R4 moet gebruiken?
Wat verstaan jullie onder 3 slagen? Is dit gelijk aan 1080°?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Greetz een NitroNoob
Laatst bewerkt: