Gloeiplug weer kapot

Beste mensen

Ik heb nu al 2 keer gehad dan mijn warme Thundertiger 50 motor uitvalt en de gloeiplug stuk is.

Surgesties?

Walter,

Vertel eens welke oorzaken horen bij welke plug vervorming/verkleuring?
Dat staat namelijk nog niet in het PDFje van je en is wel interessant natuurlijk.

Steven

Indien het een motor is die al uurtjes gedraaid heeft kan dit de eerste tekenen zijn van een rollager die aan het stukgaan is . De kleine metaaldeeltjes vervuilen de gloeidraad en die breekt dan op een moment .
Zelf al aantal keer meegemaakt !

Als een plug op de juiste temp draait dan blijft hij mooi glimmen.
Wordt hij te heet dan wordt hij een beetje dof/wittig
Draai je hem veel te vet dan gaan er soms dingen aankoeken en krijg je zwarte troep op de plug.

Vervorming kan meerdere ookzaken hebben.
Door veel te heet/arm vliegen vervormt de spiraal
Of door heftige pre-ignition dan kan ze spiraal er zelfs uit gaan door de verkeerd getimede knal.

Ik vlieg met 5% nitro
En de plug is een os8

Heb zelf ook slechte ervaringen met de OS A8, spontaan uitvallen van de motor tot niet meer af te stellen na ervoor goed gelopen te hebben.
Vervolgens gewoon weer de oerbetrouwbare A3 terug geplaatst en geen centje pijn,
in mijn geval betreft het een OS32 btw

gr,

Frans

Hoeveel ohm?

Hoeveel ohm is een medium gloeiplug voor een 2.5 cc motor?.
Dat moet ik weten voor een gloeiplug driver met krocodillen klemmetjes.

De plug is niet echt wit of zwart het draadje glimt nog
Ik klop er net wel een draadje uit die waarschijnlijk bij het gloeigedeelte hoort.
De motor is nog redelijk nieuw waarschijnlijk 12 tankjes nu.

Vandaag is hij weer doorgebrand en dat al in 5 min.
De motor rookte goed dus hij kan niet te arm zijn geweest.
Ik heb zelfs de naald nog iets ruimer gezet
Ik heb het idee dat er er braamjes in de cylinder zitten
Vandaag heb ik hem ff doorgeblazen zonder plug
Ik hoop dat de rommel er nu uit is want dit was mijn een na laaste plug.
Lastig steeds die autorotaties.

Laatst bewerkt:
@ Feagle3
Een Os 8 best te gebruiken vanaf een 50 , sommige 50 werken ook goed met een os3 , dus voor een Os32 is het best aangewezen plug is een OS3 . Een 8 is veel te koud voor die size ,daarom ben je er niet tevreden mee ! Voor een TT50 op 5% nitro zou ik durven een experimenteren met een Os3 . Ikzelf heb nog een tijdje gevlogen met een 3 in mijn Redline 53 op 15% en die deed het goed .

@Roel CP
Bekijk toch een keer het rollager !

Je achterlager is gewoon kapot, haal het achterdeksel maar van je motor, en de cylinderkop. Dan zie je de kratertjes wel van de stukjes die losgekomen zijn.

Ik begin er nu wel maagpijn van te krijgen.
Waarschijnlijk een nieuwe motor dus.
Ik zal hem vandaag eruit schroeven.

Achterlager vervangen is een werkje van niks, als je de boel naar mij opstuurt doe ik het eventueel gratis voor je. Wel een vers lager meesturen!

Welkom in heliland, dit is een bekend euvel en stelt weinig voor zoals Laurens al zij. Als je langer doordraaid zo, heb je idd een nieuwe motor nodig.

Is je gloeispanning niet gewoon te hoog waardoor tijdens het starten je pluggen al deels kapot gloeien?
Dit heb ik zelf wel eens gehad nml. Makkelijk op te lossen door een langere startkabel te gebruiken.

Martijn

Het leed is voor de vakantie al geleden
Zuigerstang geknapt
Kapot dus
Gelukkig had ik net de dag ervoor een nieuwe motor binnen gekregen.
Deze is nu ingelopen en vliegt naar wens.

Toch vind ik het soms lastig dat hij in het begin wel goed rookt en na 5 min nog maar de helft rookt.
Hij moet toch harder roken dan zijn baas?

Trouwens Lauz bedankt voor het aanbod.
Ik kreeg het dekseltje van het achterlager er helaas niet af

gr

Roel

Back