Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Berto

verslagschrijvers
Forum veteraan
Eind november nam Frank (Hartog) contact met mij op of ik interesse had in het beheer van de PHantasy in Blue Gloster Meteor F Mk 4.

Na wat over en weer gesprekken en wat informatie inwinnen ook even met de vrouw overlegd.
Tuurlijk het is mijn hobby maar met dit model komen wat 'verplichtingen' en de vrouw heeft ook nog wel eens wat te vertellen (alles eigenlijk....).

Echter dit is zo`n geweldig project dat ik het met beide handen heb aangepakt.
Houdt ook wel in dat er wat gepuzzeld moest worden met de modellen en vooral het vervoer zou een dingetje worden.

Hij kan in de auto maar dan kan er verder ook bijna niks meer mee, dat is niet mijn ding dus heb ik vlak nadat ik ja heb gezegd een aanhanger aangeschaft en deze in de tussentijd verlengt, opgeknapt en geschilderd.

De aanhanger staat er nu zo bij:
aanhanger%20(30).jpg


Ivm ziekte de nieuwjaarsmeeting van PHiB moeten missen dus de overdracht had ook wat vertraging, maar vandaag was het dus zo ver.

Op naar Arnhem.

Daar na wat ge-OH en uitleg alles ingeladen, de extra romp en vleugel inde aanhanger en het vliegende model in de auto.
En zo ziet dat er uit:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-1.jpg


Thuis even uitladen:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-2.jpg


En natuurlijk even op de bouwtafel opbouwen:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-3.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-4.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-5.jpg


Voor het model en de bouw ervan gaat alle eer naar Frank, hij heeft hiervan ook een draadje bijgehouden ( Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB) ) echter door een forum update zijn alle foto`s verloren gegaan.

Ik zal in dit nieuwe draadje de voortgang gaan bijhouden.
 
Erg gaaf Project, erg indrukwekkend model. Ben erg benieuwd wat je allemaal van plan bent......

Geoff
 
Ja, ben er ook zeer wijs me.

Wat ik er mee van plan ben? Vliegen natuurlijk ;)

Maar de kist is in principe vliegklaar alles zit er in en werkt, de Gloster heeft een 15 vluchten gemaakt na de bouw maar staat nu al weer een jaar of 4 a 5 stil.

De werkzaamheden die ik ga doen zijn onder andere:
- ombouwen naar Jeti Rex 12 met een extra satelliet en expander voor telemetrie van beide motoren en een GPS die ik nog heb rondslingeren,
- voor de JetCat telemetrie moeten beide ECU`s geupdatet worden, die moeten dus naar JetCat,
- bekabeling van de ECU aansluiting is niet geheel naar mijn zin, lastig de stekkers aan te sluiten,
- verder model helemaal nalopen en de systemen 'eigen' maken,
- voor in de kar een bok maken voor de vleugel en romp zodat die veilig vervoerd kan worden,
- en dan testen etc. en maiden gereed maken.

Mijn planning is om dit jaar de kist door en door te leren kennen qua vliegeigenschappen zodat ik veilig op meetings en dergelijk ermee kan vliegen.
 
Gas start is sneller :yes:
Ik hou het daar ook gewoon bij, werkt ook feilloos dus zie niet direct het nut voor ombouw.

Daarnaast 150 euro voor 1 setje en heb er 2 nodig vindt ik ook zonde van het geld, kan ik heel wat brandstof voor kopen :D
 
Mooi, kist is in de goede handen terecht gekomen, mooie prettige en hele fijne vluchten toegewenst.
En hopelijk zie ik hem ergens opduiken, babbelen wel bij dan.
 
Thanks.

Dan krijg je dus een vliegklaar model en dan gaan we hem uit elkaar halen :eek:

Ik heb als eerste de ECU`s verwijderd, deze zijn onderweg naar JetCat voor een update zodat ik de turbines aan kan sluiten op telemetrie met Jeti.

De ECU's stonden hier bovenop:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-6.jpg


Ook de plaat verwijderd waar de ECU`s op stonden, wat een wirwar van bedrading, wil kijken of ik dat wat kan organiseren:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-7.jpg


En ook de tank en UAT`s verwijderd, kan er nu wat beter bij:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-8.jpg


En de UAT`s met pompen, alle brandstofleidingen ga ik vervangen:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-9.jpg



Hier zal ik eerst mee aan de gang gaan.

Gister heb ik de servobedrading gemerkt uit de ontvanger met wat wat is, dat gaan we straks allemaal aansluiten op de REX 12 in combinatie met de Emcotec DPSI 2001 welke in het model zit als powerbox voor oa de rolroeren, flaps en hoogteroeren.

Naast dit zal natuurlijk ook het hele model nagelopen worden zodat deze voor de komende jaren probleemloos kan vliegen.

Van het weekend wil ik bokken gaan maken zodat het model veilig vervoerd kan worden in de aanhanger, eens kijken hoe wat dat gaan aanpakken.
 
Ja erg he :eek:

Krijg je een vliegklaar model en dan gewoon weer stug uit elkaar halen.

Maja, daar zit een gedachte achter, het model heeft een goede 4 jaar niet gevlogen.
Daarnaast wil ik zo het model 'eigen' maken, met andere woorden, het model leren kennen hoe het in elkaar zit en hoe het allemaal werkt zodat als er zich iets voordoet ik al weet hoe 1 en ander zit.

De brandstofslangen zijn verkleurd, nog wel zacht maar ik wil er straks niet meer naar om hoeven kijken, dus direct alles maar vervangen qua brandstofleidingen.
Direct ook even de exacte hoeveelheid van de tank meten, dan kan ik dat straks precies invoeren voor de telemetrie.

Tevens zal er een grondige inspectie uitgevoerd worden, alle servo bevestigingen, aansturingen, scharnieren etc. zullen grondig nagelopen worden.

Als de Meteor er dan eenmaal weer klaar voor staat moet het zo zijn dat ik er de eerste periode niet meer naar om te kijken hoef omdat ik weet dat het goed zit.
 
Ja erg he :eek:

Krijg je een vliegklaar model en dan gewoon weer stug uit elkaar halen.

Maja, daar zit een gedachte achter, het model heeft een goede 4 jaar niet gevlogen.
Daarnaast wil ik zo het model 'eigen' maken, met andere woorden, het model leren kennen hoe het in elkaar zit en hoe het allemaal werkt zodat als er zich iets voordoet ik al weet hoe 1 en ander zit.

De brandstofslangen zijn verkleurd, nog wel zacht maar ik wil er straks niet meer naar om hoeven kijken, dus direct alles maar vervangen qua brandstofleidingen.
Direct ook even de exacte hoeveelheid van de tank meten, dan kan ik dat straks precies invoeren voor de telemetrie.

Tevens zal er een grondige inspectie uitgevoerd worden, alle servo bevestigingen, aansturingen, scharnieren etc. zullen grondig nagelopen worden.

Als de Meteor er dan eenmaal weer klaar voor staat moet het zo zijn dat ik er de eerste periode niet meer naar om te kijken hoef omdat ik weet dat het goed zit.
Exact . De juiste instelling .
 
Heb ook even een logboek in elkaar gezet, heb zowiezo een map waar alle handleidingen van oa JetCat en Emcotec in zit:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-10.jpg


En alvast een overzicht gemaakt van de ontvanger en powerbox indeling:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-11.jpg


Een Jeti Rex 12 ontvanger met extra Rsat 2 zal het model gaan besturen + een Expander voor de telemetrie:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-12.jpg


En zo was het onder de ECU`s:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-7.jpg


Het is heel wat bedrading maar denk dat ik zo wel aardig tevreden ben:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-13.jpg


Gloster-Meteor-F-Mk-4-14.jpg


UAT`s kan ik er nu zo onder schuiven zonder dat er bedrading in de weg zit.
 
Nice, mijn aanhanger indeling is al klaar.
Onderop de Gloster Meteor, bovenop de andere modellen.

Van het weekend ben ik dus van plan om steunen te maken voor de vleugel en romp, zal dan wel wat plaatjes schieten ook.
 
Zoek de verschillen, rolroer aansturing voor:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-16.jpg


En na:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-15.jpg


Beide rolroer servo`s er uit gehad bekeken en weer gemonteerd met inbus schroefjes.

Van het rechter rolroer had het binnenste scharnierpunt in het rolroer veel speling, het pijpje wat daarin zat was niet 100% meer.
Gloster-Meteor-F-Mk-4-17.jpg


Dus rolroer losgehaald, busje eruit geboord, en een geel aansturingsbuisje erin gelijmd, scharnier is nu weer spelingsvrij:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-18.jpg


Toen door naar de flaps, mhhh, da`s niet goed bji de linker flap servo:

Ondertussen beide servo`s er even uit gehad, linker servo bevestiging goed verlijmd en servo`s weer gemonteerd.
Ik ga nog wel de plastic servo armen vervangen voor aluminium versies maar die moet ik even aanpassen, de plastic versies flexen iets te veel naar mijn zin en (ook van de linker flap servo) zit er wat speling in het gat waar de inbus in zit.
 
Dit weekend 2 dagen bezig geweest om iets te maken zodat de Meteor veilig ind e kar vervoerd kan worden.

De bok voor vervoer wordt ook meteen gebruikt om de kist op te bouwen.

Het moet allemaal precies passen:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-19.jpg


Bok versie 1:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-20.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-21.jpg


Dat lijkt te lukken, bij de romp heb ik ruim voldoende lengte, bij de vleugel aan de voor en achterzijde 1 cm speling, goed gebouwd dus:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-22.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-23.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-24.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-25.jpg


Hier staat de kist op versie 3, na versie 1 aangepast te hebben hier en daar versie 2 gemaakt, ook die hier en daar weer aangepast tot deze versie 3 daar moet die het maar mee doen.
Gloster-Meteor-F-Mk-4-26.jpg


Had misschien voor het gear een 1cm extra kunnen hebben maar denk dat ik met de huidige 1,5cm ook m=wel mee weg kom in het gras:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-27.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-28.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-29.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-30.jpg


De bok wordt in de kar op z`n plek gehouden door wat hoeklijntjes met daar een boutje doorheen:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-31.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-32.jpg


De vleugel wordt op de bok aan de voorzijde vast gehouden door de lip die in de romp schuift, de voorste plaat is alleen voor vervoer en wordt verwijderd als ik de romp erop zet:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-33.jpg


Bij de achterzijde gebruik ik lange M6 draadeinden die gebruik maken van de gaten van de originele vleugelbevestiging.
Zal deze aandraaien met vleugelmoeren en dan ligt de vleugel vrijwel rotsvast op de bok:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-34.jpg


Speling aan de voorzijde bij het frame:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-35.jpg


Ook een begin gemaakt met de steunen voor de romp:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-36.jpg

Gloster-Meteor-F-Mk-4-37.jpg
 
De slangen van de UAT`s:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-38.jpg


De slangen uit de tank:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-39.jpg


Alle slangen vervangen, morgenavond alles borgen met borgdraad en weer in elkaar zetten:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-40.jpg


En de tankinhoud gemeten, ruim 5ltr gaat erin, genoeg voor 2 JetCat P80`s:
Gloster-Meteor-F-Mk-4-41.jpg
 
Back
Top