GMC Fishbowl bus uit Speed

Robbie TPC

Forum veteraan
Ik ben bezig met de voorbereidingen van een nieuw project, in de eerste instantie zou ik de Tumbler gaan maken uit Batman Begins, maar aangezien dat een zéér duur project gaat worden zet ik hem nog even in de ijskast.

Speed_movie_poster.jpg

Voor dit project heb ik geen groot budget nodig, de meeste materialen heb ik in huis, en dit model zal veel minder complex worden dan het bouwen van de DeLorean.
Het wordt wel een groot project, in de zin van, een groot model van ongeveer 1 meter lang.

speedbus1.jpg

Het is een relatief simpel model om te maken, het enige wat dit model moet kunnen is rijden.
Ik heb nog oude apparatuur liggen om hem aan de praat te krijgen, die apparatuur is niet betrouwbaar genoeg om te gebruiken in de DeLorean, wel voor dit model.

cddhd-speed_x264_bluray05251518-51-.jpg

Het model wat ik ga maken is een Amerikaanse GMC Fishbowl Transit bus uit de jaren 70, in de film Speed speelt deze bus een grote rol, het is als het ware het belangrijkste personage van de film, de film draait om deze bus.
De film was in 1994 een grote blockbuster geregisseerd door ‘onze’ Jan de Bont, het was het regie debuut van Jan de Bont die voorheen werkte als cameraman in Nederland en daar buiten.

Mijn doelstelling voor dit project is om een de bus zo goed mogelijk na te maken, met een volledig interieur inclusief alle passagiers. En het moet vooral een leuk project worden.

cddhd-speed_x264_bluray05837318-59-.jpg

cddhd-speed_x264_bluray05868318-59-.jpg

Voor iedereen die niet weet over welke film ik het heb, hier een aantal clipjes,
aRmhneo5A48[/media] - Speed (1994) Theatrical Trailer
N3T_7PwZ028[/media] - Speed music video
NXIA-oTdNew[/media] - Speed "Soundtrack" par Billy Idol

Dit project is niet te vergelijken met mijn General Lee en de DeLorean, maar ik denk wel dat er net zo veel plezier aan beleeft zal worden als m'n voorgaande projecten :yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
De trein uit BTTF 3 is zeker een uitdaging, alleen die rijd een beetje lastig op asfalt :D

Speed vind ik ook één van de beste actie films van de vorige eeuw, daarom wil ik ook graag die bus na maken. Ongeveer 12 jaar geleden heb ik al eens een poging gedaan om de GMC bus na te maken, dat is uitgelopen op een groot drama, i.v.m. het ontbreken van de 'skills' die nodig zijn om zo'n model te kunnen maken. Nu, 12 jaar later, weet ik hoe ik zo'n model kan maken.

Maar, er zijn altijd dingen die ik nog niet weet. Vooral met een model zoals dit, wat eigelijk gezien kan worden als een vrachtwagen. 'k heb nog nooit een vrachtwagen gebouwd :nooo:

Ik heb ook nog een tekening gevonden van een GMC bus, alleen deze bus is van 1958, niet percies het zelfde als de bus uit 1970 maar wel handig als referentie middel,
gmc-greyhound-bus-1959.gif

The-Blueprints.com - Search results for `gmc`

Hoi Rob,

ga je topic weer met zeeer grote interesse volgen.
Heb ook wel eens aan een dergelijk project zitten denken, maar heb daar nog veeeeel te weinig ervaring voor.

Succes met de bouw en zal er, net als je De Lorean project, zeker weer een hoop van kunnen leren.

Dank jullie wel, het gaat een leuk project worden :yes:

Op dit ogenblik ben ik aan het zoeken welke wielen ik het beste kan gebruiken. Als ik weet welke wielen het worden (en diameter) kan ik beginnen met de bouw van de bus.

Thanks Ruud

Die Super Single wielen lijkt mij ook de beste kandidaat om te gebruiken. Ik zag deze wielen ook op het modelbouw truckers gedeelte onder een Tamiya chassis zitten.
Wat ik begrepen had is dat Tamiya vrachtwagens schaal 1/12.8 zijn, dat komt heel dichtbij de schaal van de bus, 1/12. :yes:

Het zou mooi zijn als ik ergens de diameter van die wielen kan vinden, dan kan ik gaan beginnen met de bouw.

Eerste update is in aantocht, ik heb alleen nog een vraagje aan de truckers onder ons.

Ben op dit ogenblik aan het zoeken hoeveel ruimte ik moet maken in de wielkasten, de wielen die ik ga gebruiken (Super Single tires) zijn ongeveer 22 mm breed.
De achterwielen (4 stuks) hebben volgens mij 45 mm(?) ruimte nodig om in de kasten te passen, hoeveel ruimte hebben de kasten van de voorwielen nodig :?: i.v.m de stuurslag

Eerste update is in aantocht, ik heb alleen nog een vraagje aan de truckers onder ons.

Ben op dit ogenblik aan het zoeken hoeveel ruimte ik moet maken in de wielkasten, de wielen die ik ga gebruiken (Super Single tires) zijn ongeveer 22 mm breed.
De achterwielen (4 stuks) hebben volgens mij 45 mm(?) ruimte nodig om in de kasten te passen, hoeveel ruimte hebben de kasten van de voorwielen nodig :?: i.v.m de stuurslag

Hoi Rob,

Heb even wat na gekeken en gemeten.
Toen ik nog even naar je tekening keek, zag ik dat je straks aan de achterkant dubbele banden gaat gebruiken.
Als dit zo is, kan je aan de voorkant de zelfde wielbak diepte aanhouden als aan de achterkant.
Je hebt dan voldoende stuurslag ruimte aan de voorkant.

Ter verduidelijking even een "gejat";) fotootje van een frame met dubbele achterbanden.
Zo je ziet zitten de buitenkanten van alle wielen op één lijn en dat geeft je aan de voorzijde de ruimte voor je stuurslag.
De 45 mm die je al aan gaf zou dus voldoende moeten zijn.
2pq5egm.jpg

Heb nog wel even een vraagje? Weet je zeker dat de 22 mm banden Super Single Tires zijn?
Dacht dat deze nl breder waren dan 22mm.
Zijn die geen 27 mm? Dan heb je 5 mm extra wielbak diepte nodig.

Links is Super Single, rechts is volgens mij 22mm band.
3532zut.jpg

Laatst bewerkt:
Hej Robbie :)

Weer een heel leuk prject net zoals de lorean :)

Hier komt weer een abbonement op :D

Maak er wat van ;)
Weet je al wat voor chassis je gaat gebruiken ?

Hee Ruud, het lijkt mij ook idd het beste om de voorste wielkasten dezelfde diepte te geven als de achterste, dan zou er genoeg ruimte moeten zijn om te sturen.
Goed dat je het zegt dat de breedte van de Super Singles breder is, ik ging er vanuit dat ze 22 mm waren. Tot nu toe heb ik voor de achterkasten een diepte van 5 cm gereserveerd, als de Super Singles 27 mm breed zijn dan denk ik dat ik de kasten een diepte geef van ongeveer 6 cm, dan heb ik in de kasten een marge van 6 mm over. Denk dat de wielen dan genoeg ruimte hebben om te draaien, zonder dat ze tegen de kasten aan lopen.

Many thanks :thumbsup:

Zal vanavond de eerste set foto's posten:yes:

Dank je wel Stefan (m'n grootste fan:D), ik ga zelf een chassis maken.

Deze ga ik weer volgen, leuk dat je zelf een chassis gaat maken ook!
Succes ermee.

Afmeting Super Single tires.

Hoi Rob,

Heb nog even wat spitwerk verricht en de volgende maten voor je.:)

De Super Single Tires, of in het Duits de Breitreifen,

Naam: Fulda multitonn 2 schaal 1/14,5
deze hebben de vogende afmetingen:
Doorsnede : 83 mm
Breedte : 27,5 mm
Velgdoorsnede : 44 mm

Dit zal dus voor je achterwielen een totaal breedte van 55 mm worden.
Denk dat je dus inderdaad aan 6 cm wielbakdiepte moet denken.

BREITREIFEN FULDA Multitonn 2 1:14.5, Hohlkammerreifen, Abm.: Durchmesser 83mm, Breite 27mm, Innnendurchmesser 44mm
33dkuox.jpg

De aftrap

Thanks Ruud, ik denk dat ik 58mm diep ga doen voor de kasten, zo heb ik toch nog 4mm extra voor de binnenzijde van de bus:yes:

De aftrap,

Eerst heb ik de zijkant van de bus in de juiste schaal op papier getekend, het is geen technische tekening, eerder een schets zodat alle verhoudingen kloppen.
Daarna de tekening overgezet op triplex hardhout, de diameter van de wielen heb ik gebruikt als referentie voor de afmetingen.

CIMG4380.jpg

De rechterhelft van de bus heb ik uitgezaagd met een figuurzaag, deze helft gebruik ik vervolgens als sjabloon voor de linkerkant. De linkerhelft krijgt i.p.v. deuren, twee ramen,

CIMG4381.jpg

Boven de grote ramen zitten ook kleine raampjes, bij de originele bus zit er een soort zonnefilter voor de raampjes, daardoor zijn ze vanaf de buitenkant van de bus moeilijk te zien.
Het dak en de neus van de bus krijgen een kromming, daarom heb ik ze afgezaagd van de twee helften

CIMG4387.jpg

De vloer van de bus, een belangrijk deel dat de twee zijkanten aan elkaar verbind, de vloer maak ik in drie delen, voor en achter komt de vloer vast te zitten, het middelste deel is verwijderbaar. De afmetingen op het hout zijn inmiddels veranderd naar 58 mm, morgen uitzagen,

CIMG4398.jpg

Er komen in totaal 19 passagiers in de bus, de figuren moeten ongeveer 15 cm lang zijn om te matchen met de schaal van de bus. Ik denk dat ik daarvoor ga kijken voor één bestaand figuur dat te koop is, om vervolgens te kopiëren, klonen is misschien een beter woord;-)

Dit beloofd weer wat te worden. Ik zal met interesse je werk volgen zoals ook bij de andere! Hoop dat het net zo mooi wordt als je laatste Delorean. In ieder geval veel succes.

Gr sander

Back