GMC Fishbowl bus uit Speed

Maar je kunt een draadstang toch niet laten draaien in glijlagers? Die schuren dat helemaal uit!?

Glijlagers zijn bijna bij elke rc auto standaard;) En als je er toch niet veel mee gaat rijden is dit wel een oplossing. De kogellagers kun je niet vast lijmen dus zou je al een blokje moeten frezen waar een kogellager in past. Ik denk dat hij daarom glijlagers heeft gekozen.

ja.. maar wat shades bedoelt is dat het een draadstang in een glijlager is, en geen as in een glijlager. ook zijn de meeste draadstangen gemaakt van pbi (pis bakken ijzer) wat dus heel zacht is, en zo weg schuurt. dit gecombineerd met het extreem kleinde raakvlak wat een dradstang heeft met de lagerbus (alleen de tippen van de draadstang.) levert een extreem korte levensduur op.

De as/draadstang zal op een gegeven moment de glijlagers wegvreten, maar met genoeg smeermiddel houd ie het verlopig wel even uit :yes:
De draadstang die ik heb is van RVS, dat is iets steviger dan de galvaniseerde draadstangen.

Thanks voor de tip Ruud, zo te zien is het een mooie slanke as, maar inderdaad een beetje prijzig. De as/transmissie van een Hauler was wat goedkoper, 90 euro als ik me niet vergis.

ja.. maar wat shades bedoelt is dat het een draadstang in een glijlager is, en geen as in een glijlager. ook zijn de meeste draadstangen gemaakt van pbi (pis bakken ijzer) wat dus heel zacht is, en zo weg schuurt. dit gecombineerd met het extreem kleinde raakvlak wat een dradstang heeft met de lagerbus (alleen de tippen van de draadstang.) levert een extreem korte levensduur op.

Inderdaad. Lagertjes zijn toch voor weinig te koop?
Maar goed, detail, hoewel ik dat als "beginnersfoutje" zou willen bestempelen.

Vandaag heb ik een zender en accu pack aangeschaft, ik had nog een oude zender liggen maar ik kon de ontvanger niet vinden. Ik heb een zender genomen met 3 kanalen, extra kanaal om de trap "weg te blazen" :-)

CIMG9799.jpg

Ik heb de motor uit de DeLorean gehaald omdat ik voor die auto een motor wil met minder toeren. Voor de motor ophanging heb ik gebruikt gemaakt van een (3mm dik) alu L profiel, de randen zijn 3 cm hoog.

CIMG9785.jpg

Ik heb een stukje uit het chassis moeten halen om de motor/ophanging erin te krijgen,

CIMG9786.jpg

Vervolgens heb ik een alu plaatje erin gezet dat dient als platform voor de motor/ophanging,

CIMG9789.jpg

De ophanging komt met schroeven vast te zitten in het chassis, zodat het geheel makkelijk te vervangen is.

CIMG9797.jpg

Volgende stap, het chassis mat zwart maken en de rc spullen erin :yes:

Thanks Joram :thumbsup:

Het chassis is klaar, nu nog wat werken aan de body en dan kan dit project afgerond worden.
Nog een paar foto's van het chassis,

CIMG9808.jpg

CIMG9804.jpg

De accu pack heb ik met een alu plaatje vastgezet aan het chassis met 4 bouten en schroeven,

CIMG9815.jpg

De onderkant van de bus en het chassis heb ik mat zwart geschilderd met schoolborden verf,

CIMG9816.jpg

Alles blijft mooi onder de bus zitten, de motor steekt wel een klein stukje uit maar dat is geen ramp,

CIMG9812.jpg

CIMG9829.jpg

CIMG9832.jpg

Testen van de stuurinrichting,

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed buiten wat onderdelen en grondstoffen vooral tijd?
Zo hou ik mijn projectjes vooral goedkoop.
Chassis ziet er met die verf echt wel cool uit!
Wanneer begin je aan de Sandra Bullock op schaal?

Dank jullie wel heren :worship:

Ik denk dat dit project qua materiaalkosten (incl. RC spullen) ongeveer 250 a 300 euro's heeft gekost. Hoe lang ik er mee bezig ben geweest qua tijd weet ik niet, ik hou het niet echt bij.
De zwarte verf vond ik ook wel een goede optie, het is zeer slijtvaste verf (moet ook wel als er met een krijtje steeds op gekrast word), ik denk dat als ik m'n Tumbler ooit ga maken hem dezelfde verf geef.

Kleine update,

Ik heb één reclamebord zelf moeten tekenen/schilderen omdat ik geen goede resolutie afbeelding had om te gebruiken/uit te printen.
Eerst heb ik grof de lijnen getekend en vervolgens geschilderd in de juiste kleuren, daarna de afbeelding gedigitaliseerd zodat ik de tekst via m'n pc erin kan zetten. Daarna het zaakje uitgeprint. De vis afbeelding heb ik via het internet gevonden en verwerkt in de tekening.

htb-new-logo-loresrgb.jpg

CIMG9850.jpg

CIMG9852.jpg

CIMG9865.jpg

CIMG9867.jpg

Volgende update, zo snel mogelijk.

Back