Goed alternatief voor HOLIDAY?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Planino, 6 mei 2009.

  1. Planino

    Planino

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Schiphol
    hallo allemaal,
    na even (een heleboel even) weggeweest weer terug op modelbouwforum:)
    planino
    mijn vraag: na in het verleden meerdere Holidays (IMA, Willem Bravenboer) te hebben versleten nu weer op zoek naar zoiets. is er in de tussentijd inmiddels een nieuwer/moderner alternatief beschikbaar gekomen? ken de shocky-achtigen zoals knuffel. zijn ook leuk, maar ben nu echt op zoek naar feilloze vlieggedrag van de holiday met profielvleugel (of zoiets, dus strak uiterlijk, met rolroer, voor cd brushless op 2 a 3 cellen 370mA, micro-ontvanger en microservootjes). echt reuzebenieuwd!
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kijk eens op de site van Willem Braveboer, daar vind je plannen voor enekele modellen uit depron.
    De depdart, de holydep en nog enkele meer, de hloydep is een soort van holiday maar dan uit 6 mm depron. Ik en nog enkelen hebben die holidep gemaakt uit 3 mm depron en dan bij de vleugel een KF-4 profiel gebruikt. Als ik hem nu opnieuw moet maken dan wordt de romp voor een gedeelte uit 6 mm depron en de rest weer uit 3 mm met het KF-4 profiel in de vleugel.
    De depdart heb ik uit 6 mm gemaakt en vliegt aardig. Daar komt nu ook een 3 mm versie van met ook een KF profiel, weet alleen nog niet welke van de 4 KF profielen ik daarvoor ga gebruiken.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik ben er ook mee bezig en heb dit vleugelprofiel gevonden.
    Ik meen dat het 12% zou moeten zijn.


    [​IMG]
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    informeer eens bij de lichtenvoordse modelvlieg club die sneden ze ook
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Nog wat gevonden.

     
  6. Planino

    Planino

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Schiphol
    Dank voor goede suggesties!

    Ben alleen zelf niet zo'n foamsnijder helaas. Zal eens bij lichtenvoordse modelvlieg club informeren.

    Maar begrijp ik hieruit nou ook dat er in de laatste jaren nog geen waardige opvolger in deze klasse bij is gekomen? Dat bevestigt nog wel eens de kwaliteiten van de Holiday, maar evengoed toch we verrassend.
     
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    waar kun je een holiday kitje kopen eigenlijk? of kun je alleen van tekening af zelf wat produceren?
     
  8. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    [​IMG]
    Dit profiel toegepast en dat werkt prima.:)
    Alleen door storing als gevolg van kruisende draden in het kleine rompje gecrashed.
    Dus even nieuwe romp maken en bedrading verbeteren.
    Dat is het voordeel van bouwen met depron t.o.v. bouwpaketjes.;)
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Waarom worden er eigenlijk geen holidays meer gemaakt? Ik hoor heel vaak om me heen dat mensen wel interesse zouden hebben indien Willem weer ging snijden. Iemand die hier uitsluitsel over heeft (heeft hij er gewoon geen zin meer in, wat anders te doen, kan hij de mallen dan niet doorgeven aan iemand die het toestel levend kan houden)

    Het is een fantastisch toestelletje, ik ben blij dat ik een kitje heb liggen maar durf het eigenlijk niet te bouwen, bang dat het niet meer te vervangen is.

    Is het overigens een geregistreerd modelletje, met andere woorden mag ik het zomaar namaken en verkopen? Vast niet..
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tja, Willem is gestopt met de firma IMA, nu werkt hij geloof ik als koerier en scheurt door geheel europa met een bus of vrachtwagen of zoiets.

    Of een model te registreren is weet ik niet, maar kopieëren is niet echt netjes. Hoe het in dit geval zit weet ik niet, misschien eens willem zelf benaderen of je de mallen en zo kan overnemen/kopen.
     
  12. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Weet je, goed plan. Zojuist contact met hem opgenomen. Je weet maar nooit :)
     
  13. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Van tekening, de holidep, vliegt ie erg goed!
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    En anders de Dep Dart van Willem Branvenboer. Vliegt ook super lekker. De afgelopen dagen toch flinke wind langs de kust (windkracht 4 à 5, de tuinstoelen waaide over het veld 8O) en gewoon prima te vliegen met een simpel 22mm 1400Kv buitenlopertje, 10A regelaartje, 2 HXT500 servootjes en een 3S 610mAh LiPootje.
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    vast erg leuk maar persoonlijk vind ik die platte dingen er niet uit zien. Geef mij maar een romp ;)
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    In de lucht zie je dat niet meer. ;) Op de club(s) zijn er ook veel van die vooroordelen totdat ze zo'n platte plaat vloerisolatie zien vliegen. :lol:


    Posted via Mobile Device
     
  17. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Was het vergeten te melden, maar heb een mail terug gehad van Willem. Hij is inderdaad definitief gestopt met maken van de holiday, marvel en dart (ben ik even blij dat ik van alledrie een kitje heb liggen, over tien jaar vast geld waard ;)).. En geen plannen om weer te beginnen.

    Wel wist hij te vertellen dat als je zelf een holiday wil slachten, er een tekening van wil maken voor ribbenbouw dat je dat lekker zelf moet weten zolang het niet voor commerciële doeleinden is. En dat er misschien in de (hopelijk nabije!) toekomst eventueel een tekening aankomt voor balsa bouw, vergelijkbaar met de originele holiday.

    Blijft toch jammer dat het kennelijk niet mogelijk is om iemand opnieuw te laten starten met snijden, al was het maar "voor de fans" :(
     
  18. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Ik heb gisteren op de club een holiday zien vliegen gebaseerd op de holidep (depron variant met k4 profiel meen ik) Betreffende persoon heeft gewoon een ligger geplaatst en op de depron-vouw-vleugel-wijze een profiel vleugel gecreeerd. De romp gewoon 2x uitgesneden en een "3D" romp van gemaakt. Het vloog ook nog eens verschrikkelijk leuk ondanks de harde windstoten.

    Een holiday is nog niet uit, gebruik je fantasie en vele voorbeelden van bestaande depron tuigjes en je kunt een hele leuke vlieger maken gebaseerd op de Holiday.
     
  19. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Jullie ALLER laatste kans!!! Ik heb heb nog 3 stuks van de enige echte holiday (origineel IMA) kunnen bemachtigen. Wie er een wilt aanschaffen stuurt mij een PM. WEG=PECH !!!
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2009
  20. amixia

    amixia

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Meerssen
    Holidep

    Ben vanmorgen even bezig geweest met knutselen.

    2 uurtjes en het zag er zo uit, nu nog even wachten op het zojuist bestellede motortje en dan gaan met deze banaan!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motorsteuntje maak ik pas wanneer ik het motortje heb binnengekregen.

    Groeten!
     

Deel Deze Pagina