Goed alternatief voor HOLIDAY?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Planino, 6 mei 2009.

  1. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb de Holiday nu klaar en heb gevlogen, maar het tape wat ik er bij had zitten plakt totaal niet op de vleugels... heb het heel licht opgeschuurd en ontvet met wasbenzine.
    maar het tape laat ieder keer weer los. welk tape moet ik gebruiken?
     
  2. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Als jij nog een originele 'holiday' kit hebt gekregen is deze al een paar jaar oud. Het kan zijn dat de lijmlaag op het tape uitgedroogd is.

    Wat zwaarder, maar plakt fantastisch: schilders tape (afplak tape). Dat gele 'crepe' band.
    Maar als je gewoon een nieuwe rol cellotape koopt plakt het waarschijnlijk ook wel goed. Oppervlakte "opschuren" zorgt meestal voor een slechtere hechting. Vetvrij maken alleen is meestal voldoende.

    Harm

    Vaak zijn dit soort kits "gesneden" of in een mal "geperst" waardoor de oppervlakte van de bellenstructuur in het foam (vlak) gesmolten is. Dicht dus. Met schuren maak je de bellen open, waardoor je wilt plakken op de randjes van de bellen i.p.v. een oppervlakte.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2009
  3. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    ik doe altijd een beetje UHU-por onder het plakband
    gaat nooit meer los
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    idd, zoals Han al aangeeft, effe insmeren met UHU por of verdunde witte houtlijm. Volgens mij staat dat ook ergens in de bouw beschrijving omschreven.
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    ik heb altijd een zwarte ductape van 6cm breed die ik gebruik

    hij is met draad versterkt, en heel goed hanteerbaar.
    ik snij dan strookjes van 3cm breed (de helft)
    en die plakt zooo hard dat ik men eigen haren op men arm er mee kan epileren :p

    het is misschien geen zicht, zwarte tape op witte depron... maar ik vind het super handig.
    zo hoef ik men depron niet te verven om boven en onder uit elkaar te houden :)
     
  6. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    Probleempje is verholpen.
    Ik kwam toevallig nog een rol Pattex glasvezel tape tegen die ik had gebruikt voor mijn zaggi. de tape smaller gemaakt en er op geplakt. Nadat ik het te plakken deel ontvet heb. Plakt stukken beter dan dat cellotape.
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Overgens kun je niet goed ontvetten met wasbenzine.
    Dat is van zichzelf toch altijd iets vettig.
    geen probleem als je b.v gaat spuiten met enamel maar altijd problemen met acryl en lijm.
    Beter is alcohol, maar dat is duur.
    Ik heb net een fles bioethanol gekocht bij de action shop, wil dat is proberen.

    Groeten Willem
     
  8. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    Hallo allemaal,

    ik heb ook een holidep gebouwd en hij vloog best wel aardig tot de vleugel doormidden brak (omdat de carbon stok loskwam uit de vleugel aan een kant naar up trekken).
    nu heb ik een paar vragen waarmee ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    1.ik had de carbon pijp (5MM eigelijk een beetje dik) gelijmd met een of andere secondelijm. dit leek goed vast te zitten maar bij nader inzien knapte het opeens los. nou heb ik zien staan dat jullie dit lijmen met CA lijm is dat deze lijm:ZAP CA Dunne Secondenlijm 7.08ml zo nee waar zou ik het dan het beste mee kunnen lijmen?
    2. ik vloog met de volgende setup:1550kv brushless motor,12a regelaar,8x4 prop en een 540 mah 2s 20c lipo nu vond ik niet echt dat ik overdreven veel power had en ik had ergens zien staan dat iemand hem met een vergelijkbare setup verticaal de lucht in kon trekken.. nou dat hoef ik echt niet te proberen. is mijn prop niet de goede prop? heb voorheen met deze setup op een slow flyer gevlogen. of moet ik simpelweg een overstap maken naar een 3s lipo?

    alvast bedankt

    Robin
     
  9. firefox309

    firefox309 Guest

    ja met een 3S lipo heb je natuurlijk heel wat extra eh.

    en ik lijm mijn depron met foam safe CA. en die is best goed.
    en waar ik verder alles mee lijm... is CRE-ATION van de Action winkel.
    0.85euro voor ene flesje van 100ml.
    werkt als contactlijm.
     
  10. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad, ga eens bij een action kijken. Heb je die niet in de buurt dan voldoet de contactlijm (niet de bruislijm!) van de HEMA ook prima. Lekker goedkoope ook, ik lijm er ook EZ** mee (in plaats van met de veel duurdere en vrijwel zelfde UHU POR)

    Mocht je haast hebben met bouwen kun je ook altijd een hete-lijmpistool gebruiken om depron te lijmen. Wel even opletten dat 'ie niet te lang heeft aangestaan zonder te gebruiken, dan smelt de lijm dwars door je depron heen!
     
  11. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Holidep

    De carbon staaf is stijf, en de depron vleugel is flexibel. De vleugel zal proberen te bewegen t.o.v. de staaf. Daarom is het verstandig voor deze verbinding een lijm te gebruiken die niet "hard" wordt (CA), maar taai is (UHU-POR of zoals gemeld de Hema contactlijm).

    De carbon staaf moet veel krachten opvangen. Omdat het depron hol (kleine belletjes) is, is het lijm-oppervlak relatief gering. Met CA krijg je vliesdunne verbindingen, dat wil je hier niet. Je wilt flink wat lijm verbinding. Gebruik dus (niet te zuinig) contactlijm of epoxy.

    Je setup is was "underpowered" met 2S. Met 3S zal deze setup veel meet power hebben. Misschien zelfs wat veel voor een Holidep.
    Je kunt nu twee kanten uit:

    1 - blijf bij 2S en zet er een 8060 prop op. Dat scheelt al heel wat t.o.v. een 8x4. Vooral in snelheid. Je Holidep zal zich al herboren voelen.

    2 - Ga naar 3S. Met je huidige prop en motor zul je nu op een 100-120 watt komen. Dat is gruwelijk veel voor een Holidep, bovendien zul je (120 watt uit 3S) boven de 20C uitkomen voor 500mA celletjes. Je kist zal heel wat zwaarder worden dus (met bijbehorende risico's als er iets mis gaat ... meer schade).

    2a- Dus: 3S met 700mA cellen of zo ... mega power, maar ook zwaarder.
    2b- Houd de kist zo licht mogelijk: 3S met een andere prop.
    3S 500mA met een 7035/7040 prop geeft je denk ik een leuke oplossing.
    Dit is een setup die ik op een DepDart heb, en dat gaat ook leuk op een HoliDep.

    Als je niet veel vlieg ervaring hebt zou ik voor optie 1 gaan. Je kist blijft gemoedelijk en licht, heeft alleen net wat meer power en snelheid. En het kost je alleen een prop.
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Volgens mij is je lipo slecht of totaal overbelast.
    Zet maar eens een voltmeter over de lipo en geef volgas en kijk hoe veel spanning er over blijft.
    Met een 7x4 prop moet hij goed vliegen.
    Ik vlieg met een 6x5 prop en dat gaat prima met een 350 mAh 2s lipo.
    Hoe groot is je vliegtuig en hoeveel weegt hij.
    1550kV met een 8x4 prop is zwaar over propt met een 540 mah 2s 20c lipo.:confused:
    http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...rrent=13.00&Watts=86.40&Height=++20&Temp=20.0
    Dus een 8x4 prop gaat 13A trekken van je 540 mah 2s 20c lipo bij 80% van je onbelaste toerental 1550 x 7.5=11625 rpm x 0.8=9300rpm.
    Met 3 cellen wordt het nog slechter.
    Dat gaat dus niet goed werken.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2009
  13. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    @Sadkingbilly:

    oke ik heb mij gecrashde holidep blijkbaar met de verkeerde lijm gelijmd ik had ook lijm van de hema maar niet de goede kom ik net achter naar wat zoekwerk. ik heb een soort pot mijn lijm en de contactlijm zit in een tube.

    @Volhout:
    cdrom flyer zegt tegen mij dat hij nu al overpropt is en een 8060 is dezelfde prop als ik nu heb alleen met meer spoed dus mee ampere. dan gaat dit toch juist helemaal niet goed?

    @cdrom flyer:
    mijn gechrashde holidep woog 140 gram en was gewoon de originele maat van de tekeningen van de site van willem bravenboer. mijn nieuwe holidep zal ongeveer het zelfde wegen aangezien hij helemaal hetzelfde wordt opgebouwd behalve het carbon en de prop.
    wat voor een set up raad je mij aan: zelfde als wat ik had met een 7x4 of 6x5 prop?

    alvast allemaal bedankt!

    Robin!
     
  14. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Setup

    @ robin hood: CDrom flyer heeft gelijk. Ik gaf de tip zonder eerst de simulatie ge "check" ed te hebben. Dat heb ik nu wel.

    Wat is je probleem met de huidige setup? Volgens de simulatie heb je een te zware prop erop. Je top snelheid is maar 30km/h, maar je hebt 259 gram thrust. Dat is meer dan voldoende om te kunnen prophangen met een holidep van 140 gram. Efficiency is 55% (dat is laag).

    Als ik ervan uit ga dat je wat snelheid wilt winnen (ten koste van thrust ?) is het veranderen van de propeller een oplossing.

    2S 500mA cellen
    prop stroom thrust snelheid
    8x4 5.6A 259g 30 kmh
    8x3.8 5.6A 299g 28 kmh
    7x4 4.3A 229g 36 kmh
    7x5 4.9A 220g 44 kmh
    7x6 5.4A 215g 49 kmh
    6x5 4.0A 183g 49 kmh
    6x6 3.8A 148g 62 kmh

    Wil je echt meer power, dan moet je naar 3S.

    3S
    prop stroom thrust snelheid
    4.75x4.75 4.7A 155 77
    5x5 5.1A 156 79
    5.5x6.25 6.4A 156 89
    6x4 5.4A 297 59
    6x5 7.1A 335 65
    6x6 6.7A 267 82

    Dit zijn zo maar wat getallen die je een idee geven wat je kunt bereiken met je motortje. 3S geeft zeker veel meer prestatie. Het is net waar je naar op zoek bent. Let wel op: 3S is meer vermogen, maar het is ook zwaarder.

    Ik heb voor deze simulatie een AXI 2204-54 genomen van 1524kV, 25 gram, Rd=0.5 ohm. Jouw motor zal afwijken. Je moet dit dus zien als eej indicatie, wat er gaat gebeuren als je met je setup speelt.

    Harm.
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je moet de Hema tixotroop contactlijm of de constructie lijm gebruiken.
    De gewone contactlijm vreet je depron op.
    Zelf even proberen welke voor verschillende situaties het beste is.

    Nee dat gaat ook helemaal niet goed omdat de motor zijn juiste toerental niet haalt.;)

    140gram dus de gewone maat.
    Dat dacht ik wel maar ik moest het even zeker weten.
    Ik raad je aan beide props te nemen omdat ze beiden bruikbaar zijn.
    Je kunt dan zelf bepalen wat je het beste bevalt.
    Het was trouwens een 7x3.5 en een 6x5 die ik gebruik en de 6x5 bevalt mij het beste.;)
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2009
  16. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    @volhout:ten eerste: bedankt! met mijn vorige setup (holidep is niet meer(neergestort toen de vleugel brak) ben een nieuwe aan het bouwen) had ik gewoon erg weinig power. ik had het gevoel dat de motor er echt aan moet trekken om het vliegtuig in de lucht te houden. mischien is inderdaad zoals cdrom flyer al zij mij lipo kapot. met mijn vorige vliegtuig(slowflyer van 170 gram) kon ik verticaal starten. ik kan deze helaas op het moment niet testen onder belasting.

    @cdrom flyer:
    bedankt! ik ga ze allebei aanschaffen (met misschien een nieuwe lipo) en testen.
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met een te grote prop gaat dat een poosje goed maar daar is je lipo mogelijk mee gesloopt.
    Als je voor het eerst een setup gebruikt altijd stroom meten of een setup gebruiken waar van je weet dat hij goed is.;)
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2009
  18. Planino

    Planino

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Schiphol
    Toch wel bijzonder, dat de Holiday al die jaren trotseerde en (als ik zo vrij mag zijn) in z'n soort z'n gelijke nog niet heeft gevonden:thumbsup:.
     
  19. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    De originele" holiday wordt binnenkort opnieuw gelanceerd. Degene die hierin geïnteresseerd zijn, Je kunt ze bij mij alvast reserveren!!
     
  20. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Huh? Geef eens wat meer info. gaat de oude maker weer snijden, heb je de mallen overgekocht, wat gaat de leverinstermijn worden, hoe hoog is de verkoopprijs...

    Mooi dat er weer nieuwe kansen zijn voor de Holiday!
     

Deel Deze Pagina