Goed alternatief voor Oracover??

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo, 19 mei 2005.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Het is altijd weer schrikken 8O Heb je voor 30 euro hout gehaald en een leuke zwever bijelkaar geplakt komt er nog even voor 30 euro oracover op.
    En zo gaat het met al mijn modellen. Is er een goed alternatief of zijn de andere merken echt stukken minder. Waar zijn deze alternatieven verkrijgbaar?

    Op de beurs in Dortmund al enkele keren 2e keus oracover gehaald. Maar ja dat is maar eens per jaar en om op dat moment even voor een kapitaal in te slaan is me ook te gortig.
     
  2. Ik gebruik vaak SolarFilm dat is (volgens mij) iets dunner dan Oracover. Ik heb er nooit problemen mee gehad.
    Ik koop het in de plaatselijke modelbouwwinkel in Harderwijk (Top 1 Toys Techno Hobby)

    dat kost €4,50 voor 1 meter lang. De breedte van de rol is gloof ik 90 cm

    Laurens
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Solarfilm is 60cm breed dacht ik...

    Maar inderdaad. Solarfilm is een alternatief voor Oracover, al merk je wel degelijk een kwaliteitsverschil! De kleurlaag wil nog weleens loslaten tijdens het bespannen waardoor je bout vies wordt. Als je dus eerst blauw hebt gebruikt, moet je het boutje even goed schoonmaken. Anders krijg je strepen op bijvoorbeeld het wit wat je daarna gebruikt. Daarnaast bespant het gewoon stukken minder prettig. Oracover is echt een genot om te bespannen vergeleken met Solarfilm, dat verschil is duidelijk merkbaar! Het wel is dunner, én lichter, maar daarmee is ook de levensduur minder. Solarfilm laat sneller los, plooit eerder en scheurt ook sneller. Daarmee is dus de totale levensduur van je model gehalveerd zo'n beetje. Al zal je dat op een zwever niet echt merken, omdat je daar weinig olie overheen krijgt.

    Maar als je genoegen neemt met alle nadelen, waarom niet hè? ;)

    ...en dat om 2 tientjes te besparen op een model van een veelvoud van dit bedrag... :roll:
     
  4. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Ik heb tot nu alleen nog maar Solarfilm/tex op mijn kisten (4) gebruikt en heb tot nu toe nog geen problemen.
    Het bespannen van deze folie gaat zonder problemen gewoon een katoenen zooltje op de bout gebruiken geeft tevens minder kans op beschadigingen van het balsa.
    De solarfilm die ik gebruik is 70 cm breed, wat de prijs is durf ik niet te zeggen maar het kost iets meer dan de helft van oracover volgens mij.
    En voor zover ik weet is oracover 60 cm breed.

    Ik zou zeggen probeer het eens op een model en daarna kun je zelf oordelen of het de moeite waard is om solarfilm te gebruiken i.p.v. oracover.

    Arjan
     
  5. De modelbouwzaak bij mij in de buurt verkoopt alleen SolarFilm :cry: .

    Geeft inderdaat veel keur af. De eerste keer had ik de bout van mijn ma gebruikt. Toen die zelf weer ging strijken zaten er een paar "mooie" rode streken over een T-shitrt. (was ze niet zo blij mee)

    Heb toen zelf maar een gekocht op de rommelmarkt voor €2,00 :D

    Laurens
     
  6. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    goedkoop alternatief

    ?? papier en spanlack
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.381
    Locatie:
    Woerden
    Solarfilm bestaat al vele jaren en is nog steeds een goed bespanmateriaal. Ja het is iets dunner en gaat sneller kapot dan oracover maar het is ook lichter en veel goedkoper. Als je oracover gewent bent zal je inderdaad merken dat je met solarfilm wat secuurder moet zijn. De zaak even iets heter stoken om het toch strak te krijgen kan je niet doen want dan heb je een gat! Toch gebruik ik nog veel solarfilm omdat ik het gewent ben en vooral omdat het duidelijk goedkoper is. De iets mindere kwaliteit valt best mee, meestal is een kist eerder door een crash kapot dan door versleten solarfilm. Nou ja behalve m'n zwever dan die moet nu na zoveel jaren toch wel eens nieuwe folie hebben.
     
  8. Ik vind dat bij solarfilm stukken die elkaar overlappen niet goed aan elkaar plakken. Dit is vele malen beter met oracover.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.381
    Locatie:
    Woerden
    Hoeft helemaal niet. Schoon werken is heel belangrijk. Tijdens het foliën zit je steeds met je handen aan de foli waardoor er vettigheid van je huid op komt. Dit bevorderd de hechting niet dus is het verstandig om voordat je de stukken over elkaar heen plakt even de onderliggende solarfilm met een beetje thinner schoon te maken. Even laten drogen tot alle thinner weg is en dan direct op elkaar plakken. Niet wachten tot de volgende dag of een paar uur later dan zit er weer nieuwe vettigheid en vuil op. Nee schoonmaken, wachten tot de thinner verdampt is en dan direct plakken, geen enkel probleem en keurige hechting.
    Let er wel op dat je altijd zo plakt dat de luchtstroming over de folie niet in de naad blaast. Dus achteraan beginnen en naar voren werken zodoende het voorste over het achterste plakken. Wanneer dit met enige zorgvuldigheid gebeurt zal je geen problemen hebben.
     

Deel Deze Pagina