Goed gerecycelde Graupner Decathlon: the Aftermath

Nadat m'n Graupner Decathlon in puin lag nog voordat ie gevlogen had (windvlaag blies 'm in de berm: voorkant behoorlijk ontzet - is niet meer goed gekomen), heb ik toch maar geprobeerd iets leuks te doen met de restanten.

Het resultaat is deze "Aftermath"; een toepasselijker naam kon ik eigenlijk niet verzinnen.
Waar het op neer komt is een stukje vurenhout van de bouwmarkt en wat carbon, dat ik nog over had. Dat ik heel mooi het zwaartepunt kan bepalen met het verschuiven van de accu op die plaats is met name een beetje jingjang, apress-ski en nog meer mazzel. Voor 't zelfde geld had ik accu op een lastigere plek moeten hangen.
Met 't resultaat ben ik supertevreden; het enige minpuntje is dat de prop vrij laag zit en de hele kist een behoorlijke buikschuiver is geworden. Ik moet nu echt lift hebben op de vleugel om op te stijgen!
Verder ben ik zeer tevreden over de oplossing om de roertjes aan te sturen; LEKKER DEGELIJK!

Vliegen: uitstekend, landen is ook een eitje - laatste stukje zakt ie iets sneller dan z'n donorkistje (denk ik), maar deze is ook ietsje zwaarder natuurlijk.

En nu: misschien nog een beetje pimpen met wat Oracover

am1.JPG

am2.JPG

am3.JPG

am4.JPG

Ik vind het een zeer leuk uitziende kistje man :)
Ik ben er zeker van dat ze vliegt als een droom.
hou ons op de hoogte

crazykuki zei:
Ik vind het een zeer leuk uitziende kistje man :)
Ik ben er zeker van dat ze vliegt als een droom.
hou ons op de hoogte

Ze vloog zeker prima!
Het is dat m'n accu al vrij leeg was toen ik begon met vliegen, anders had ik graag nog ff doorgevlogen.

Na de eerste vlucht heb ik wel de carbon-rod met epoxy vastgezet. Eerst zat deze alleen vast met tie-rap's, alleen na een paar keer rollen zat dus de staart 30 graden scheef! (maakte voor het vliegen overigens bar weinig uit).

Nog even wat specs:
Spanwijdte: 860 mm
Gewicht: 450 gram (ca. 40 gram zwaarder dan z'n donor-kist)
Motor: EMM-150PW Outrunner 1450KV
Prop: GWS 8x4
Accu: LiPo 11.1V 1500MAH (15C)
Servo's: Mircro (5 gram) TowerPro

Het landingsgestel komt van een Thunder Tiger Supercub, wel met wat grotere wielen.

p.s. als iemand zo'n zittend Bhoedda-beeldje heeft van depron/piep, dan heb ik interesse; die kan mooi bovenop ;-)

update: vandaag na m'n werk nog even wezen vliegen
er stond veel wind (3 - 4 ???) maar 't ging prima - het is duidelijk geen racekistje, maar de snelheid valt niet tegen
ietsjepietsje snelheid houden met de landing, maakt 't allemaal wat vloeiender, al pikt dit landingsgestel ook wel 't een en ander aan mishandeling
de accu komt zo langzamerhand ook op oorlogssterkte, ik hoop op rustig weer komend weekend en dan eens kijken hoe lang ik kan vliegen op die accu; in principe wil ik deze setup nl. ook gaan gebruiken in m'n Minimag

Fraaie, degelijke konstruktie, vooral de opbouw van de staartboom ziet er mooi uit!

Echt leuk bedacht. Misschien kan ik nog wat met mijn westerly :P

zie ik dat goed?
je bestuurd je staart vanaf de romp met 2 koolstof stangen?

ziet er leuk uit, zo met z'n drieën op een rijtje ;)

ik zou het origineel wel een willen zien.

pepijn-zager zei:
zie ik dat goed?
....

En waarom kruislinks? Dat kan toch ook ook recht? Moet alleen je servo andersom bewegen. Of zie ik het verkeerd?

Bas

BasK zei:
En waarom kruislinks? Dat kan toch ook ook recht? Moet alleen je servo andersom bewegen. Of zie ik het verkeerd?

Bas

omdat je anders ofwel je stuurstangen moet plooien ofwel kome deze een stuk van de "romp" af

BasK zei:
pepijn-zager zei:
zie ik dat goed?
....

Bas

Uitleg:
de staart zit vast met 1 (zegge: een) holle carbonstaaf, dik 6 mm
dit is superstijf!

de roertjes bedien ik met carbonstaafjes met een dikte van 4 mm; dit is relatief zwaar, maar wel degelijk en zorgt voor een spelingsvrije bediening
ik had ze nog liggen en ik kon toch nog wel een paar gram achterin gebruiken voor 't zwaartepunt

dat de roerbediening kruislings zit heeft de volgende reden: na het inschroeven van de servo's en het in elkaar lijmen van de houten onderdelen vond ik 1 van de 2 servo's iets meer roteren dan de andere en met die wilde ik per se het hoogteroer aansturen
ik kon de servo's niet meer wisselen, omdat de dwarsbalkjes heel dicht op de servo zitten en dan de rubbermof met het servokabeltje de doorgang belemmert
dan had ik dus dat subframepje moeten slopen en daar had ik geen zin in!

vandaar dus de kruis-gewijze oplossing en ik vind 't eigenlijk nog wel mooier ook, bovendien hoefde ik nu ook niet de richting op m'n zender te veranderen

b.t.w. iedereen bedankt voor de positieve feed-back!

voor diegene die het niet wisten(ik ook niet tot ik met google zocht) dit is de decatlon:
j28pic35.jpg

Back