Goede 6+ kanaals indoor ontvanger? Graupner XN12?

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Hoi allemaal.

Ik zit met een probleempje... voor m'n microheli met 120° CCPM mixing heb ik een 6 kanaals ontvanger nodig. Normaal is 5 kanaals genoeg, maar m'n zender weigert halstarrig de derde servo op kanaal 5 te mixen...
Ik heb het verholpen door beide rolservo's als delta te mixen, en dan met 3 vrije mixers de nick servo met de rol te mixen, en ze allemaal samen te mixen met het gas :twisted: ..
nadeel; ik werk in een vliegtuigprogramma, dus heb ik geen gas en pitchcurves...deze methode is dus iets te omslachtig...

Dus op zoek dan maar naar een lichte 6 kanaals ontvanger...heb al gezoekfunctiet, maar 6 kanaals is niet zo courant...

Ik zou het graag bij +- 40 € houden....Ik had de graupner XN12 al gezien. +- 10 gram en +-30€...wel een lange antenne... Iemand ervaring? Kan een ontvanger van 30€ wel goed zijn? Andere betere types? Waar te bestellen?

dank u :worship:

Niels

Je ontvanger al eens opengemaakt? (zonder kastje scheelt ook weer gewicht)
Normaal zit er een decoder chip in die alle 8 kanalen decodeerd... maar niet naar buiten voert.

Effe zoeken op het onderdeel nr op het grote boze internet geeft waarschijnlijk de pin bezetting... en daar zou je zelf een contra snoertje aan kunnen bijbakken.

Al eens aan de Schulze 835 (of 840) gedacht? Gewicht 13,5 gram (met behuizing, dus daar is nog wel een grammetje of zo af te halen. Heeft, zoals de typeaanduiding al zegt, 8 kanalen, afm.52 x 21 x 13 mm. bij "recht"aansluiting van de servo's en 45 x 21 x 13 mm bij "haakse"aansluiting van de servo"s en werkt met een normaal type kristal (dus geen micro kristal. Is FFM met storingsonderdrukker.

De goeie "oude" Multiplex "Pico 5/6" = de 4/5 met een extra kanaal naar buiten gevoerd.... zowel in 35 als 40Mhz..... voor indoor kan je de antenne inkorten tot 40cm.....

@Niek, helaas gaan de meeste fabrikanten over van "klasieke" (universele) logica (met de 4015 = 2x 4bit serie in/parallel uit) naar meer dedicated oplossingen met microprocesoren, deze zijn niet meer te modificeren....

niels, heeft je zender niet gewoon een heliprogramma ?
zo ga je ernstig moeten kloten om dat ding ooit fatsoenlijk vliegend te krijgen.

Ja, m'n zender heeft vele heliprogramma's, en ze werken perfect, ik heb het al getest. Het probleem is dat m'n zender voor de 3 servo's kanaal 2,3 en 6 gebruikt. Kanaal 4 is richting en 1 is gas. Kanaal 5 blijft blijft dus open, maar toch heb je een 6 kanaals ontvanger nodig..

Ik heb het wel kunnen mixen via een omweg met 6 mixers, zie eerste post, maar de heli wipt wat op en neer als ik de nick aansturing gebruik...

@Niek;
Misschien een leuk idee, maar ik kan eigenlijk wel al eens een nieuwe ontvanger gebruiken, dus ineens een 6 kanaal...

@Paul; die had ik al gezien ja, maar het is een ontvanger van 60€...Is dit de enige goeie weg? Ik weet zeker dat het een goeie is, maar die graupner kost maar de helft.

@Dirk...die is zo zwaar :cry:

Zijn er misschien nog andere goedkopere alternatieven die goed zijn (en niet teveel wegen :wink: )? Anders neem ik maar een schulze zeker?

(toch niemand ooit de XN12 of vergelijkbare types gebruikt?)

Niels

ik zag verder nog;

Graupner R600 light (10g)
Graupner XN 12 (10gr)
Robbe RX-600 (12g)
jeti rex 7 (14g -2g behuizing)
Schulze's (14g)
Act micro 6 light (8,5g!)

en ook leuk; MS composit verkoopt ook de jeti rex 5 waarbij kanaal 5 als kanaal 6 geschakeld is :) Spijtig genoeg vragen ze er 55€ voor..het is wel de lichtste (8gr)

http://w1.192.telia.com/~u19213126/receiver_test_2003.htm

mmm, alsmaar meer keuzes :( Die ACT ziet er wel leuk uit, maar ik had over hun kleinste model zeer slechte commentaar gelezen? geld dit ook voor deze? kunnen jullie er al een paar uit het lijste schrappen?

Niels

Wat betrefd die ACT micro 6 light kun je beter de normale 6 nemen en die zonder huis gebruiken wel krimpkous eromheen doen dan. Wat gewicht betrefd ben jemisschien iets zwaarder uit dan de 6 light maar de kwaliteit is beter (oplossend vermogen)

hallo klein vraagje

wat is het berijk van die ontvangers

ik het de multiplex pico en in mijn micro duikboot geeft die problemen als ik zo een 35 cm diep ben en 1 metertje uit de kant

dus ik zoek een micro ontvanger die een iets betere ontvangst heeft

sportieve groeten raf

De meeste micro ontvangers zijn voor dichtbij.. zo'n 300 a 500 meter (vlieg) rijkweidte.. sommigen claimen wel vol bereik, maar hebben toch een veel kortere antenne dan normaal.

En n dan houd het in een geleidend medium als buiten water natuurlijk nog snel op.

Is ULF (ultra low frequent) zoals bij de echte onderzeers niet een optie?

@Niels,

De ACT 4uP in V2 uitvoering... ( € 44,95 met kristal, 35 of 40 Mhz)

d.m.v. een interface kaartje ..... (€ 17,95) ... is uitgang 3 en 4 te herprogrammeren als ware het uitgang 5,6 of 7 !

dingetje weegt maar 4,5 gram (=optimistische fabrieksopgave, "oude V1? of V0?" weegt vliegklaar ca. 7 gram), het lijkt er op dat de nare @!# storingen uit de eerdere versies over zijn........

hallo
hoe lager de frquentie bij een duikboot hoe beter

een 27 mhz zou ideaal zijn zij het dat deze zenders alleen maar 2 of max 3 kanaals gebouwd worden
een 7 of 8 kanaals 27 mhz is gewoon een droom geworden
vroeger met de massa over te toonbank nu een voorhistorisch fenomeen

dus de tweede optie is een 35 mhz maar dan moet ge u wel geen moer aan trekken van wettelijke bepalingen IBPT hier in belgie en in nederland hebben jullie ook zoe iets geloof ik

sportieve groeten RAF

@raf,

27Mhz en 35Mhz schelen maar (te) weinig t.o.v. 40Mhz om werkelijke verbeteringen te geven in het doordingen in water, eigenlijk zou je naar zendfrequenties onder de 1Mhz moeten gaan.....

@Niels,

MPX Pico 4/5 en Pico 5/6 wegen "Abflugbereid, mit gehause" 15 gram ( ook volgens mijn weegschaal)

hallo

ik heb vroeger reeds met een 27 mhz gevaren onderwater en geen hinder ondervonden

als je naar een lagere frequentie gaat dan krijg je antennes van 25 meter en meer dus onhandelbaar.
plus het mag niet volgens de wet LOL :-)

ik duik nu op 40 mHZ en dat gaat ook goed zolang je een normale ontvanger gebruikt ga je in de mini dingetjes dan loopt de ontvangst reeds heel snel terug
normaal vaar je met een mini in een bassin en nooit in open water maar ja het is wel verleidelijk om het niet te doen
dus daarom een mini ontvanger met een berijk van 11 km zou al leuk zijn
daar dat onderwater toch ongeveer 10 meter wordt op een diepte van 1.40 m

sportieve groeten raf

OK ik denk dat ik beslist heb... Het word een Act micro 6 of micro 6 light...De prijs is ook leuk..

Nu kan ik niet kiezen tussen de gewone of light versie...

Theo Raad me niet de light versie aan... Ik geloof hier ook wel in, maar nu lees ik dat de light versie een 45 cm lange antenne heeft, en de gewone 1 van normale lengte...

Voor de rest is het gewicht hetzelfde, 9g Vs 8.5 g, maar de zwaarste heeft een gemetaliseerde behuizing, dus die haal ik er lekker af, en dan zal er maar een heel klein verschil meer zijn (gewicht antenne).

Is het oplossend vermogen (en dus reikwijdte) veel beter bij een lange antenne? Of is het verschil eigelijk verwaarlozen? Ik vind zo'n kort antennetje wel fijn...

please help me bij het laatste 'doorhakken' :oops: ...

Niels

Wat denk je zelf als je logisch nadenkt?
Wat zou het beste zijn voor een goede ontvangst?

Natuurlijk weet ik dat een lange antenne beter is :x

Ik vroeg of het een groot verschil is :? (vb 50m Vs 500m = groot , 400m Vs 500m = klein)

Niels :roll:

Ik gebruik normaal de ACT met een Azarr antenne en de ontvangst is dan gelijk als met de normale antenne. Ook de MPX pico 4/5 gebruikt normaal een Azarr antenne zonder problemen.

Vooral de nieuwe antenne van Azarr is goed, helaas wel duur.

Back