Goede beginners zwever?

gebruik een regelaar van dynam 40 amp,Had nog een liggen van een dynam sonic 185.
Vraag eens een prijs op bij een winkel in nederland.
Hobbyking is een goede/goedkope internetwinkel.
Voor advies van vliegtuigen ,vindt ik persoonlijk een winkel fijn die ook ervaring hebben met het vliegtuig en upgrades hier van

Er staan heel veel motoren op HobbyKing, dus ik zou niet weten waar ik moet zoeken en wat voor regelaar er bij moet..

Kan iemand helpen met een setup bij hobbyking?:D

Voor zover ik het kan beoordelen lijkt me dat kunnen... MAAR ik wil er wel meteen aan toevoegen dat ik zelf een komplete kluns ben in het beoordelen van deze zaken; daarom juist ben ik een trouwe gebruiker van die setup database... er zijn hier op het forum plenty mensen die daar wél goed in zijn, misschien leest er wel iemand mee...
Als die VartaFly ongeveer overeenkomt met wat je hebt, kan je normaliter de prop en de lipo ook uit de lijst halen. Jammergenoeg vliegt die VartaFly op NiMh... daar zou dus even iemand met kennis van zaken naar moeten kijken, ik schat dat je met een 3S 2000 mah lipo goed uit zal komen.

Op de prop staat 8 x 4.5
Ja dan zou er dus een regelaar in zitten:D

kan je ook lezen wat er op de motor staat, ik had mijn alpha 180 (zelfde als de jouwe alleen ander merk) speed 600 8,4 volt met een 9x5 prop.

ging aardig omhoog (geen raket) maar gemoedelijk met overpower.

mvg Hans

@peter91; de motor die je aangeeft is te zwaar/sterk naar mijn mening
Heb je ook gezien dat het er een is met een gekeerde as?
Zelf een as omdraaien kan natuurlijk maar heeft altijd het risico dat je de zaak molt.
Motoren die hier een beetje bijhoren zijn types als 2217-16, 2215-15M,2215-20 en bij gewicht naar 1,5 kg: A22-20l (op Ebay met ESC tussen de €15 en €25, kan je geen buil aan vallen.)
wel allemaal geredeneerd op 3cellen LIpo en een kv van 1000 tot 1400 max.
slechtere ervaringen met sommige ESC van HK, maar deze is een beetje groot maar tot nu toe wel goed
:http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/__9299__TowerPro_H40A_Brushless_Speed_Controller_.html
Wel met de progcard de rem aanzetten!

Laatst bewerkt:
Bdoets; Ik heb eens goed gezocht in het bestand.
Ik kwam op een Robbe Varta Fly uit. Deze heeft de zelfde spanwijdte en het gewicht komt redelijk overeen. Rond de 1500 gram.

Verder heb ik ook nog bij HobbyKing gezocht.
Heb het volgende gevonden:
Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner Motor
Hobbyking SS Series 50-60A ESC

Deze motor lijkt me wel sterk genoeg voor de zwever.. Is deze combinatie verder mogelijk?

Mvg, Peter H

die motor is VEEL te zwaar.

900 watt op den zwever van rond de 1300 gram, dat moet er veel lood in de staart

regel is 100w per kilo aan gewicht voor een zwever.

1500kv op 3s met een 9x6 prop is goed zo rond de 200 watt.

kijk ook eens bij gensace uit duitsland snel en goede prijs ook voor accu's en regelaars

Laatst bewerkt:
@Peter; Bedankt voor de informatie!
Dat met die omgekeerde as was me al wel opgevallen, maar wist niet dat het omdraaien zo lastig is..
Die motor is inderdaad voor kisten rond de 2 kg zie ik wel..

Ik ga eens even kijken naar die motor op E-bay. Zo'n koopje kan je inderdaad geen buil op vallen.

@Hans; Zal ook eens even in Duitsland kijken.

Tot zover heel erg bedankt! :D
Super zo'n forum.

Mvg, Peter H

Uit "Getallen voor de modelbouwer":

Foamie, motorzwever, Piper Cub 100 watt per kilogram
Trainer 150 watt per kilogram
Sport, warbird 200/ 250 watt per kilogram
3D, Racer 300 watt per kilogram
EDF (Electric Ducted Fan), Jet 400 watt per kilogram

De motor die je als voorbeeld noemt heeft vlg de site een vermogen van 900 watt
. Da's voor een kist van 2 kg dus 450 watt per kg.
Volgens bovenstaande tabel met vuistregels dus "best wel veel" :rolleyes:

Tsja, misschien wel veel maar de brushless motoren worden steeds lichter (ik heb op mijn 4-motorige C-130 vier motortjes zitten van 40 gram per stuk, leveren wel ruim 150W en in de kast ligt een motortje van 28 gram dat zelfs 225W levert. Wat ik ermee wil zeggen is dat zolang de kist in balans is met een te sterke motor dat weinig uitmaakt, hooguit zal het niet nodig zijn om volgas hoogte te winnen. In mijn easyglider ligt een motor die even zwaar is als de originele speed400 met vertraging maar wel 300W levert. Ja, verticaal wegvliegen is mogelijk maar daar zoek je niet naar bij een zwever (ik niet in ieder geval), ik vlieg maximaal halfgas en trek dan 14A. Vliegtijd op een 3S2200 is afhankelijk van aantal stijgvluchten minimaal een uur :)

(oh, en mijn FMS P-51 heeft de 1000W motor upgrade en kan dat best gebruiken op 2,4 kilogram. Liever wat over dan tekort!)

Bedankt voor de info. Ik heb een A22-20l met regelaar via E-bay besteld, dus ga eerst eens even kijken hoe de zwever met deze motor vliegt.

Verwacht hem aankomende week;)

Tsja, misschien wel veel maar de brushless motoren worden steeds lichter (ik heb op mijn 4-motorige C-130 vier motortjes zitten van 40 gram per stuk, leveren wel ruim 150W en in de kast...
(oh, en mijn FMS P-51 heeft de 1000W motor upgrade en kan dat best gebruiken op 2,4 kilogram. Liever wat over dan tekort!)
Voor jouw P51 zou 2,4 x 250 = 600 watt al voldoende zijn. Natuurlijk wordt het tegenwoordig allemaal steeds goedkoper en natuurlijk is "wat over" wel makkelijk.
Je maakt het alleen onnodig (veel) te duur. Niet alleen de motor wordt duurder, maar ook alle andere componenten zoals regelaar en accu.
Verder is een P51 een (semi)schaalkist en is het het mooiste als hij ook een beetje schaal gevlogen wordt (een real life P51 kan ook niet eindeloos vertikaal :-). Als je echt wilt racen dan zijn daar ook andere toestellen voor te gebruiken die dat veel béter aan kunnen.

Je kunt een Easystar bijvoorbeeld ook zwaar overpoweren, maar met name mensen die beginnen zijn gebaat bij rustig vliegende kisten en het lijkt mij béter een reëel advies te geven over een setup.

Laatst bewerkt:
Klinkt leuk, die lijstjes met wat er zogenaamd nodig is voor een kist. Tot blijkt dat de FMS mustang als een baksteen naar beneden komt bij de eerste niet perfect gevlogen bocht als je maar 600W tot je beschikking hebt. Kijk voor de lol eens op RCGroups in de betreffende draadjes, van de 100 nieuwe vliegers met de mustang stappen er 85 na de eerste vluchten over op een sterkere motor.

Bij de EZ ben ik het gedeeltelijk met je eens. Rustig vliegen kan een beginner namelijk ook op kwartgas ipv volgas en ik weet nog hoe lang het duurde met mijn eerste EZ om op hoogte te komen - speed400 met 6xNiMh 1400. Twee keer naar 75-100 meter en de accu was grotendeels door zijn vermogen heen. Nu vlieg ik brushless met een 3S2200 op maximaal halfgas en kan vijf of zes stijgvluchten maken.

Overigens, componenten zijn allemaal zo betaalbaar (in hong kong dan, de LHS denkt dat ze je gouden onderdelen verkopen) dat het feitelijk niet zo veel meer uitmaakt. Alleen lipo's worden inderdaad duurder als je capaciteit en voltage nodig hebt. 3S2200 kost 13 dollar, 4S3600 39 dollar.. :(

Je kan ook bij Hangar Modelbouw een Typhoon 15/10 kopen....
Volgens mij kan deze zat.

Volgens mij moet er een 40A regelaar op.

Succes!

Back