Goede brandstof voor in een heli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Freek-Johan, 28 sep 2014.

  1. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Niet echt een goede foto maar hier mijn Space Baron. Hier en daar nog met (letterlijk) losse eindjes en stof.
    [​IMG]
     
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Wow, da's een oldie.

    Allereerst alles nalopen dat het zo soepel mogelijk loopt.
    ECHT HEEL SOEPEL.
    Daarna alle slangen vervangen. Gezien het stof zijn die oud en dus poreus.
    Ook de slag IN de tank vervangen door clunckline (dunnere soepele slang).

    En liefst starten met een ervaren persoon er bij.
    Hier is mijn heli-tuning handleiding die ik hiervoor weer terug op onze site heb gezet.
    http://www.jupiter-venlo.nl/Helimotor%20afstellen%20v3.1.pdf

    Eerst stond hij in tips&tricks op de oude site maar ik dacht niet dat er nog beginners met brandstof zouden starten.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Mijn eerste heli was deze Space baron. Er stond een 5,2CC motor in van het merk SC (Super Custom). Tot dan een compleet onbekend merk voor mij maar de verkoper raadde hem aan als een heel goede motor met meer vermogen en goedkoper dan de OS versie.
    Hij had gelijk want die motor liep als een beest. Ik moest uitkijken dat het rotortoerental niet te hoog werd door het gas te beperken, hij kwam nooit volgas en toch kon ik probleemloos 2200 omw/min. rotortoerental halen. Ik denk dat 2500 omw/min. zelfs haalbaar was maar dat werd zeer sterk afgeraden. Bij een toerental tussen de 2000 en 2200 omw/min. vloog hij het lekkerste. Minder dan 1800 omw/min. was niet fijn. Dan had ik veel pitch nodig en werd hij instabiel.
    Al met al een best fijne heli die ik helaas niet meer heb. Hoewel ik er nog wel wat onderdelen van heb liggen.

    De heli is ergens in de negentiger jaren tijdens een vliegshow op Old Warden in Engeland de grond in gegaan doordat een andere vlieger op hetzelfde kanaal bleek te zitten. Hij had kanaal 61 opgegeven maar dat bleek toch 63 te zijn en dat was mijn kanaal. De heli ging met bijna vol vermogen de grond in en was werkelijk in splinters. Zelfs de motor was in meerder stukken gebroken. De ontvanger was niet meer als zodanig herkenbaar, het kristal was door de print geslagen. En de servo's en accu? Puin!
    Gelukkig was de veiligheid toen goed geregeld en werd er gevlogen op ruime en veilige afstand van het publiek. De heli is de grond in gegaan zonder dat het publiek ook maar het geringste risico liep.
    Ik kreeg een kleine financiële compensatie van de organisatie en van een zeer begane mede vlieger een (gebruikte) SC32 motor. Van de persoon die het verkeerde kanaal had opgegeven heb ik nooit iets gehoord! Die SC motor heb ik ook nog liggen maar niet meer in een heli gezet. Ik had toen pas mijn SkyFox met een 4takt motor. Dat vloog heel fijn en een heel stuk rustiger. Die Space baron was toch een "gifkikkertje". ;)
    De SC motor heb ik eerst nog op een vliegtuig willen zetten maar daar draait hij toch veel te veel toeren voor. Een propje met 24000 omw/min. rond slingeren is niet fijn. Een heleboel herrie en laag rendement. Nog even is een Ducted Fan in beeld geweest maar het geluid bij die toerentallen was toch te veel. De grenzen van onze vergunning zijn duidelijk en daar zou ik nooit aan kunnen voldoen.
     
  4. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    @wrobijns. Destijds toen ik hem kocht zat er geen tank in. Deze is nieuw ook de slangen. Verder was ook de canopy gescheurd. Op de HTS had ik de mogelijkheid om te vacuum vormen. Dus voor het leer effect zelf een mal gemaakt en de canopy gevormd. Aardig gelukt vond ik zelf.

    Verder heb ik de aansturing van de heck met een bowden kabel gemaakt. Loopt lekker soepel. Overgens is de heli helemaal uit elkaar geweest want de vorige eigenaar had er volgens mij niet veel verstand van. Als voorbeeld zaten er verschillende bout lengtes in de bladhouders links en rechts.

    Jouw heli-tuning handleiding is geweldig die gaat bij mij in het archief.

    @ernst. Goede info. Details van de motor wist ik niet maar volgen mij zit er bij mij gewoon een OS in. Wat voor onderdelen heb je nog liggen? Trouwens ik zag vandaag op marktplaats een komplete te koop staan. Iemand in Enschede. Misschien interessant?
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    Gezien de schaarste van onderdelen is het zeer interessant een heli er voor de onderdelen bij te kopen.
    Ernst, ik heb er destijds ook een SC in gehad, dat die meer vermogen gaf lag dacht ik in het feit dat dat .36 motoren waren. Ze liepen alleen nogal slecht op stationair.


    Steven
     
  6. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Idd heim. Op ebay is nog eea te vinden (space baron / enforcer) Jammergenoeg te weinig plek en te veel projecten.
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :offtopic:

    mooi Walter, dat je "heli motor afstellen" weer op de site hebt gedaan,
    handig om af en toe na te kijken, spezieel ook voor :n00b:

    Groet, Uwe. ... en weer .. :eek:ntopic:
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wat heb ik nog liggen? Ik kan het niet exact zeggen maar in ieder geval een staartrotor, een tandwiel kast en wat onderdelen van de kop. Ik zou het moeten opzoeken om het zeker te weten.
    Die motor heb ik niet direct bij de hand dus ik kan het niet zo even nakijken maar ik ben er redelijk zeker van dat het een .32 motor is. Stationair liep hij bij mij prima maar wel vrij hoog. Ergens tussen de 3000 en 4000 omw/min. Op zich was dat geen probleem want de koppeling was daar op ingesteld.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet om flauw te doen of te zeuren, maar 6 a 7 KRPM zal eerder in de buurt komen.... Als je hem werkelijk zo laag zou hebben gekregen, zou het met grote afstand de langzaamst lopende helimotor zijn die ik ken (uitgezonderd de grote benzinemotoren uiteraard).

    Ik dacht ook altijd dat het veel lager was, tot ik een tachometer ging gebruiken.... de 15 cc viertakt komt niet onder de 5000 toeren (heb een keer 4800 gezien maar dan bleef hij niet betrouwbaar lopen) en de 11,5 cc tweetakten gaan niet lager dan ongeveer 5500, maar blijven liever boven de 6 K. en ze klinken dan al erg laag, ongeveer net zoals een 2500 toeren lopende vliegtuigmotor....

    Ik heb nog wel ergens een filmpje van een T-Rex 600 met OS 50, en de tachometer aangesloten. Kan er nu niet bij (werk computer, geen facebook en geen youtube) maar ik plak het linkje er vanavond wel even in....

    EDIT: een OS 50...
    (link verwijderd, tacho niet afleesbaar....)

    Een Rossi 10 cc
    [media=youtube]qr9pWiXjrQ8[/media]

    Een OS 15 cc viertakt (motortoerental is 2.348 maal hoger dan het display, ik meet hier op de hekrotor)
    [media=youtube]17GyIwn9uKo[/media]

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ik had toen geen echte manier van meten. Wat ik deed was gas geven dat de koppeling pakte en de rotor ging draaien. Dan zoveel gas terug nemen dat de koppeling nog net bleef "plakken" en dan het rotor toerental meten. Omdat de tandwiel verhouding bekent was kon ik zo het motor toerental uitrekenen. Aan de hand daarvan schatte ik dat het stationair toerental van de motor ergens tussen de 3000 en 4000 omw/min moest liggen. Dat vond ik behoorlijk hoog omdat rond de 2000 omw/min voor een vliegtuigmotor met een prop redelijk normaal is.
    Van mijn 15cc 4takt heb ik het nooit gemeten maar dat het zo hoog ligt lijkt mij toch wat overdreven. In mijn SkyFox wordt een verzwaard vliegwiel/koppeling gebruikt waardoor dat volgens mij toch wel lager dan 5000 omw/min zal liggen. Zelf zou ik het rond de 2000 tot misschien 2500 omw/min geschat hebben. Maar zoals gezegd ik heb het nooit gemeten.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn viertakt is na de ombouw naar vonk alleen maar langzamer gaan lopen stationair, voorheen draaide hij harder....

    Tsja, toch liggen die toerentallen daar waar ze liggen, en bij mijn SkyFox staat de rotor keurig stil als het ding stationair loopt.

    Ik kan er ook niet zo veel aan doen, maar het klopt wel ongeveer, want als je naar de gasklep kijkt bij stationair, dan is die verder gesloten dan bij een vliegtuigmotor die stationair loopt, maar een vliegtuigmotor moet nog steeds enigszins vermogen leveren, EN heeft een stuk meer massatraagheid in de prop zitten.
    De helimotor hoeft nul komma nul vermogen te leveren dus het gas kan heel ver dicht, waardoor hij niet echt viertakt, maar eerder 6 of 8 takt (een ontsteking in meerdere omwentelingen). Maar hij moet wel zo hard draaien, anders is er domweg niet voldoende massatraagheidsmoment om hem door zijn volgende compressie heen te slingeren.

    Hoe dan ook, het is verder niet zo belangrijk, tot je gaat meten en niet snapt waarom je motor zo hard loopt. BIj mij was de aanleiding om te gaan meten, dat ik totaal geen ontstekingsvervroeging waarnam als ik gas gaf, en dat bleek dus te komen omdat de motor al boven het toerental van max vervroeging zat....

    Groet, Bert
     
  12. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Wat ik nu nog niet weet om welke motor gaat het.
    Dan kan heel veel verschil uitmaken welke brandstof nodig is.

    Henk.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Beste Henk, de laatste post is van Februari, ik denk dat ze er inmiddels wel uit zijn.

    mvg Rene. ps. Ken je mij nog ? (raadsel)
     
  14. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    rene van de reelie auto?
    uit vlaardingen.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Denk aan Ypenburg
     
  16. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Leuk dat jullie een reunie proberen te houden maar ik ben meer geïnteresseerd in de Kalt Space Baron van Freek-Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dan zal ik maar weer eens een update doen, ik heb een probleem met de heli waar ik zelf niet uit kom. Er is iemand zo grappig geweest om aan mijn hoofd sproeier te zittenIk weet alleen de fabrieksinstelling niet en krijg hem nu niet meer aan de gang. Of hij start en loopt veel te snel en dat soort dingen. Dus bij deze wie kan mij helpen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Rijker zetten, te rijk zeg maar. Daarna langzaam afmageren, wel steeds even hooveren. Net zolng tot hij weer als vanouds loopt.
     
  19. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oké en over hoe veel slagen praten we dan? 3? Of 4? Of nog meer?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    2,5 ongeveer, je merkt snel genoeg als hij te rijk loopt.
    Als hij meteen begint te gillen zet je hem op 3 slagen.
     

Deel Deze Pagina