Goede brandstof voor in een heli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Freek-Johan, 28 sep 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oké bedankt dan zal ik dat straks proberen, zo eerst nog even wat andere verplichtingen. En dan maar zien wat hij doet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi Rene .

    Ik weet het ,maar ik weet je achter naam niet meer.
    maar uit Nootdorp was genoeg om het raadsel op te lossen.
    heli C kampion uit 19???????.

    Henk.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee was heli A kampioen, welk jaar ?? Zal iets van 1988 zin geweest.
    Groetjes aan Yvonne.

    Dat waren pas leuke tijden

    gr . R. van Rijn
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2015
  4. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi Rene.

    Ja inderdaad je stond nog in de krant.

    Henk.
     
  5. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Vandaag weer even geprobeerd en het ging op zich wel weer lekker. De juiste instelling aardig gevonden. Helaas is mijn gloeiplug kapot gegaan door een stomme fout. Bij de 2de start het voltage te hoog gehad van de starter, waardoor hij kapot knapte. Ik weet alleen niet welke plug er in moet, er staat helemaal nix op. Ik meende dat ik een 8cc blokje er op had zitten maar het blijkt te gaan om een 32 motor of wel 5,23cc. Zat er dus wel aardig naast. Maar nu de vraag wie weet wat voor plug er in moet? Ik vlieg met 16% brandstof.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon een OS8 of een Rossi R3 of R4, in elk geval een medium plug, zou het gewoon goed moeten doen....
     
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oké dank je brutes, ik denk dat ik daar nog wel 1 van heb liggen. Kan ik vanavond na het werk weer een poging wagen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi Freek.

    16% nitro is goed.
    er moet ook minstens 18% olie inzitten.
    is dit ook zo?
    controleer de website van de brandstofleverancier.
    als je Tornade gebruik dan zit er te weinig olie in .

    Henk.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb anders reeds minstens 10 jaar met slechts 15% olie gevlogen....
    De hoeveelheid olie is namelijk ook afhankelijk van de soort olie die je gebruikt. Van Wonderolie heb je meer nodig dan van de meeste synthetische soorten. Het verschil is maar een paar procenten, maar wel significant.

    Met Tornado is er iets geks aan de hand: die fabrikant is natuurlijk ook niet onnozel, en gebruikt gewoon een hoeveelheid olie, die zij in tests als voldoende hebben beoordeeld. Zouden ze dat niet doen, dan zou Tornado allang niet meer bestaan....
    Er zijn hele clubs die er probleemloos op vliegen, en hele clubs die er niets dan problemen mee ondervinden.
    Ik heb zelf jááááren met Tornado gevlogen, en het enige wat ik er op aan te merken had, was dat de uitlaten er door verstopt raakten. Maar nooit een motorschade. Het verstopt raken zou door de 2% wonderolie komen die Tornado als veiligheid toevoegde.
    Ik ben daarna overgestapt op de "brandstof voor de serieuze dóórvlieger" die FlyCam vroeger verkocht, en die kwam ook gewoon bij Jonker (fabrikant van Tornado) vandaan. Die bevatte slechts 15% olie, maar zonder de wonderolie, en daarmee bleven de uitlaten open, en de motoren heel.

    Hetzelfde "onverklaarbare" gebeurt met bijvoorbeeld ModelTechnics, waar bij ons geen enkele motor zelfs maar op wil blijven lopen als je de gloeiplug afkoppelt van het powerpanel, en 50 kilometer verderop vliegt iedereen er naar volle tevredenheid mee.

    Coolpower was hier heel erg populair, in de USA, waar het vandaan komt, werd het door hele volksstammen "Cruel-power" genoemd.
    Ik vond het niet bijzonder goed of slecht, alleen maar belachelijk duur. maar het zat wél in flashy plastic flessen met mooie design-etiketten en de brandstof had mooie neon-kleurtjes, dat dan weer wel...

    Vertrouw je het niet, dan giet je er per liter 50 cc wonderolie bij en ben je ook klaar. Dan weet je zeker dat je voldoende smering hebt, maar mogelijk slaat de uitlaat na verloop van tijd wel dicht.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2015
  10. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Zeg Bert, zijn er niet gewoon viertakt helikopters op Euro 95...:confused:

    Tjonge wat een gedoe allemaal. Overigens heb ik dezelfde ervaring met veel dingen:
    als het in een flitsende verpakking zit met mooie kleurtjes,
    zal het misschein wel goed zijn, maar of het beter is - wel 3x duurder, dat wel.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, Coolpower heeft dat slim aangepakt, mooie kekke flesjes en flitsende kleuren die mooi passen bij de flitsende canopy`s van de 3D machines.
    En dan nog een verhaal van een OS je wat een half jaar ofzo op de zeebodem had gelegen en gewoon weer gestart kon worden omdat Coolpower het motortje had beschermd tegen het zeewater.

    Ik heb het ooit geprobeerd, want tja, al die verhalen maken mij nieuwsgierig.
    Prima spul trouwens, maar die flesjes van 1 Gallon geloof ik, gingen mij wat te snel leeg, net als mijn portemonee. Dus maar weer terug op carbulin, eigenlijk heb ik geen verschil gemerkt, behalve financieel dan.
     
  12. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Is dit wat dan...



    Ik vind dat wel een mooi geluid. Past wel bij een "oud model", zoals een Sikorski Chickasaw of zo.
    [​IMG]
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet in de markt te koop... maar mits je uitgaat van een zo groot mogelijke heli om te beginnen, zodat je ruimte en draagvermogen hebt voor alle bijkomende poespas, is het heel wel mogelijk....

    HighEye (het voormalige FlyCam) vliegt met heli's van rond de 3 meter rotordiameter, met als ik me niet vergis, electrisch startende, watergekoelde 45 pk wankelmotoren erin, accu die alleen voor starten en back-up dient (voor de rest van de vlucht draait het systeem op de boordgenerator) en die dingen kunnen iets van 50 liter brandstof en/of payload meenemen.

    Maar dat heeft bitter weinig meer met modelbouw en modelvliegen te maken, die dingen zijn 100% autonoom en kunnen meerdere uren in de lucht blijven...

    Als je een goed getuned viertakt kartblokje hebt, watergekoeld, denk ik dat een model in de orde van grootte van 2~2,5 meter rotordiameter vrij probleemloos mogelijk kan zijn.

    Groet, Bert
     
    Pizzaman vindt dit leuk.
  14. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi allemaal van deze post.

    Ik zit nog niet zo lang op dit forum.
    Wat ik nu eigenlijk mist is dat niemand hier de beschrijving van de motoren fabrikant volgt.
    Niet wat brandstof aangaat prop plug toerental enz.
    Iedereen heeft ervaring genoeg en verteld deze ook maar een beschrijving volgen dat zie ik niet.
    Misschien ligt het aan mij maar dat mis ik eigenlijk.
    Of begrijp ik het nu verkeerd.

    Henk.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... De meeste motor-instructies zijn nu eenmaal nogal ambivalent, met name waar het brandstof aangaat.
    OS geeft standaard bijvoorbeeld "minimaal 18% olie" op, maar zeker hun grotere motoren doen het prima op véél minder (mijn FS 91 Surpass heeft jaren gelopen op 10% olie, en de helimotoren doen het uitstekend met 15%)
    Rossi geeft als brandstofsamenstelling zelfs uitsluitend brandstoffen voor hun auto en bootmotoren op, van de vliegtuig en helimotoren mag je het lekker zelf uitvogelen, maar stop er niet meer dan 10% Nitro in (en dan nog uitsluitend met een extra shim onder de kop), vinden ze niet lekker.
    ASP geeft 20% olie en 10% Nitro op, maar in werkelijkheid vinden ze 5% Nitro veel lekkerder, en ook die houden het prima vol met 15% olie.

    Maar ook de brandstof-producenten houden zich niet aan wat de motorfabrikanten voorschrijven, en dat gaat ook niet...

    Groet, Bert
     
  16. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi Bert

    Tja mooi is dat zo heeft toch ieder een eigen ervaring (mening).
    Ik doe altijd wat de motorfabrikant voor schrijft wat brandstof prop toerental aangaat en dat werpt zijn vruchten af.
    Want die motorfabrikant zal het toch wel weten denk ik.
    Ik heb alleen geleerd dat veel problemen voorkomen kunnen worden als men de beschrijving leest, en dit dan ook opvolgt, niet alleen wat motoren aangaat.

    Vriendelijke groet.
    Henk.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, doen wat de fabrikant zegt, is altijd goed.... 100% zekerheid dat er niks kapot gaat. Maar het is niet altijd optimaal, en lang niet alle fabrikanten geven duidelijke informatie.

    Zie mijn andere draadje over die .50 benzinemotor: HobbyKing verkoopt het ding zonder zelfs maar een merkstickertje er bij, laat staan een instructie, en de originele fabrikant, GO engines geeft drie of vier verschillende oliemengverhoudingen op, en uitermate verwarrende inloop-instructies.

    Dus als je altijd OS, Enya, Webra of HB vliegt, heb je gelijk, daar zaten uitermate goede instructies bij. Maar veel andere merken dus niet....

    Groet, Bert
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp

    Dat klopt Henk, net zoals wc eend wc eend adviseerd.
    Ik heb vele jaren gedraaid op C5 dus de Quartelmix met 5% nitro.
    Dat was voornamelijk met helikopters zoals jij weet.
    Maar ik had ook wat plankjes tussendoor met OS jes, en die vonden dat sap ook prima. Dus waarom zo krietisch naar die brandstof ?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat gewoon Tornado 5% "standaard" is...
     
  20. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Waarom kritisch naar brandstof.
    Omdat daar door veel problemen opgelost kunnen worden.
    Door de juiste voorgeschreven brandstof te gebruiken.
    Maar wat mij opvalt hier dat eigenlijk bijna niemand eerst zijn beschrijving leest.
    Er een probleem opduikt vragen gaat stellen geen eenduidig antwoord krijgt,en dat is logisch daar ieder een andere ervaring heeft.
    Terwijl het gewoon in de meeste gevallen in de beschrijving staat die bij het product zit.
    Of tegenwoordig op internet is te downloaden.
    Zoals jij weet heb ik nu ongeveer 25 jaar in een modelbouwwinkel gewerkt.
    En wat ik eigenlijk 25 jaar gedaan hebt bij en probleem is de beschrijving er bij gehaald en samen met de klant het probleem opgelost.
    Dus ik wil eigenlijk tegen iedereen zeggen lees je beschrijving voor dat je iets doet.

    Vriendelijke groet.
    Henk.
     

Deel Deze Pagina