Goede compressor voor Badger 150

Hallo ik heb twee vragen voor de spuitcabine:

Ik wil een airbrush psitool aanschaffen.

Daarmee wil ik er een vliegend modelvliegtuig van 180 cm spanweidte mee gaan spuiten. Ik zag op diverse (modelvlieg)forums dat men erg tevreden was over een Badger 150.

Wat vinden jullie van de Badger 150? Wat zijn de alternatieven?

Mijn wensen voor de airbrush zijn:

Een medium nozzle om wat grotere oppervlaktes te kunnen spuiten.
De airbrush moet tegen elke verkijgbare soort verf kunnen en goede resultaten hebben, ook autolak.
Zowel voor links- als rechtshandigen te gebruiken.
Makkelijk schoon te maken.
Afgesloten verwisselbare niet te kleine verfpotjes die ook tegen elke verfsoort kunnen.

Ik heb op de site van Badger gekeken en kwam zelf ook bij de Badger 150 uit.

Wat is jullie mening?

Verder wik ik daar een compressor bij aanschaffen maar ik weet niet goed welke. Welke compressor is ook nog goed als ik een naaldset van 0,6 mm in de Badger ga gebruiken?

Welke max. druk moet hij dan kunnen leveren en hoeveel liter/min? Moet de compressor ook een drukvat bevatten?

Op de site van Zwaluw modelbouw http://www.zwaluwmodelbouw.com/airbrush.htm
wordt een WETHER TWO compressor aangeboden. Is dat iets?

Let wel ik hoef niet het beste van het beste maar wil wel goede resultaten bereiken op de wat grotere opervlaktes.

gr. Marcel

hoi marcel,

houd er rekening mee dat je met een airbrush nooit voldoende lak gespoten krijt om een heel vliegtuig af te lakken met blanke lak.
daar heb je echt een lakspuit voor nodig.
de sil air compressor is ideaal voor een airbrush maar voor een lakspuit moet je veel meer liters per minuut of een veel groter vat hebben om niet zonder lucht te geraken na een stukje gespoten te hebben.

Wat zijn goede lakspuit + compressor combinaties dan?
Welke types en merken? Heb jij er ervaring mee?

Het valt mij op dat er op het forum "De Spuitcabine" erg weinig gecorrespondeerd wordt over het spuiten van modelvliegtuigen.

Zou dat zo weinig gebeuren dan?

gr.Marcel

De Badger 150 is een prima airbrush voor een redelijke prijs en doordat je er 3 verschillende naald/nozzle combinaties op kan gebruiken heb je een behoorlijk groot bereik van dunne lijnen tot een spuitbreedte van ongeveer 2,5 a 3 cm afhankelijk van de luchtdruk.
Door de toegepaste materialen kan je er alle soorten verf mee verwerken, oplosmiddelen zijn geen probleem.
Wil je echter een groot oppervlak zoals een vleugel met een flinke spanweidte spuiten, dan kom je met alle airbrushes in de problemen.
Niet omdat je verfreservoir te klein is, maar omdat je spuitbreedte te klein is waardoor het begin van je werkstuk al droog is voordat je halverwege bent.
Voor aflakken of grote werkstukken in één kleur gebruik je dus een grote verfspuit (het soort waar je bv ook auto's 1:1 mee kan doen) of spuitbussen.

De Werther 2 compressor is voor z'n geld een prima compressor, niet te luidruchtig en met regelbare luchtdruk.
Wil je echter meer airbrushen en een supercontrole over je luchtdruk hebben, dan ben je beter af met een Sil-Air 15.
Wel een flink stuk duurder maar fluisterstil, regelbaar van 0 tot 6 bar en je koopt nooit meer een nieuwe compressor.

Btw, gebruik zelf een Badger 155 Anthem met Sil-Air 15 compressor.

Groeten,

Marcel.

M-thing,

Is de Sil-Air 15 compressor ook te gebruiken voor een verfspuit?

Wat zijjn goede merken verfspuiten? Voldoet een bouwmarktkwaliteit?

Alternatief zou spuitbussen kunnen zijn. Weet jij een adres waar ze spuitbussen met elke gewenste kleur kunnen vulllen?

Weet jij een matte afwerklak die tegen brandstof kan en in een spuitbus zit?

gr.Marcel

Hoi Bla31,

Voor een verfspuit van redelijke kwaliteit zou ik niet naar een bouwmarkt gaan. Een redelijk merk zeker gezien prijs / kwaliteitsverhouding is het merk Eminent. Als norzle opening moet je denken aan maximaal 1,2. Dit dan weer in combinatie met een 1,5 PK compressor zoals die in de meeste bouwmarkten te koop zijn. Bij deze opening van 1,2 kan de compressor het net bijbenen en heb je een redelijk breed spuitoppervlak. Wil je echte kwaliteit ook nog ff een olie en waterafscheider toevoegen!

Groetjes Robert

ikzelf zweer bij de sata minijet III, dat is een HVLP pistool (high volume, low pressure) en die verzet veel lak met een lage druk.
dan kan je met een bouwmarkt compressor (idd met vocht en oliefilter !) net continue spuiten en ook grote vlakken aflakken.

de minijet is echter een vrij duur ding.
verder zijn de eminenten goed, en er zijn ook nog wat goedkopere varianten, verspaget in eindhoven heeft een leuk bekerspuitje voor 69 euro.
werkt prima voor dat geld, en goed geschikt voor het spuiten van een romp.

onderstaande kist van een vliegcollega is er ook mee gespoten (de romp)
050823430ad745d1b13.jpg

@Bla31,
Je hebt al wat antwoorden op jouw verfspuitenvraag, wat betreft de Sil-Air 15 compressor, deze levert 17 liter/min bij max 6 bar. Denk dat dat te weinig is voor een 'grote' verfspuit.

De beste brandstofbestendige verf die ook in spuitbussen leverbaar zou moeten zijn is die van Simprop, deze is namelijk op polyurethaan basis is da's zo ongeveer kogelvrij. Het grote probleem is echter dat deze verf op dit moment nauwelijks leverbaar is omdat de fabriek plat ligt. Letterlijk...
Blijkbaar is er een ongelukje geweest en is de productielijn opgeblazen.

Gerard,

de minijet is echter een vrij duur ding.
verder zijn de eminenten goed, en er zijn ook nog wat goedkopere varianten, verspaget in eindhoven heeft een leuk bekerspuitje voor 69 euro.
werkt prima voor dat geld, en goed geschikt voor het spuiten van een romp.

Van welk merk is dat bekerspuitje bij verspaget dan?

Weet jij welke bouwmarkt goede compressors heeft? Moet deze dan ook een voorraadvat bevatten?

merk weet ik zo niet, hij heeft er maar 1.
de compressor, gewoon zon ding met 10 liter vat.
wel een vocht/oliescheider monteren

Back