Goede DLG voor een beginner?

Ik ga vanmiddag langs de viswinkel, dan komt ook mijn nieuwe transmitter aan (turnigy 9x), dus dan kan ik echt pas aan de slag ;)

Lood is echt veel zwaarder dan koper of zink!

Ik laat het vliegtuig steunen op het zwaarte punt wat ik wil, en hou onder de staart een naukeurig weegschaaltje

Dan het aantal grammen wat het weegschaaltje aan geeft X de afstand van zwaartepunt tot de staart / afstand van zwaarte punt tot neus
Is het gewicht wat je moet toevoegen

Rij even langs een hengelwinkel voor stukjes lood (of kwikfit heeft ook een bak met loodjes)

Maak je nog maar heen zorgenover snapflap! Dat komt nog

Okay, ik heb het berekend op 70mm, ik dacht dat het zwaartepunt altijd op ongeveer 1/3 moest liggen, maar dit is ongeveer 1/2 van de vleugel!
Ik kwam uit op 15 gram aan de staart.
Afstand van zwaartepunt tot staart = 77cm
Afstand van zwaartepunt tot zwaartepunt massa in neus = 25cm
Dus (15 * 77)/25=45.6 gram. Volgens mij kan dat wel kloppen, is dat correct?
De kist zou dan 305g wegen, is dat niet een beetje veel voor een dlg?

Kan heel goed kloppen!
en het gewicht wat je noemt is helemaal niet gek hoor, mijn eerste tantalus was 345 gram start gewicht

daarnaast zal je zien dat het zwaarte punt snel naar achter gaat en je er dus weer lood uit gaat halen, de meeste vliegen volgens mij rond de 76mm
maar 70 mm is een mooi start punt om in te vliegen, kist is dan lekker stabiel

als je een beetje gewend ben ga je het zwaarte punt naar achter brengen ( let op dat je wat meer expo zal nodig hebben omdat je kist onstabieler wordt)

maar dat is zoals gezegd dat is deel 2 ;-)

nu eerst vliegen ;-)

Kan heel goed kloppen!
en het gewicht wat je noemt is helemaal niet gek hoor, mijn eerste tantalus was 345 gram start gewicht

daarnaast zal je zien dat het zwaarte punt snel naar achter gaat en je er dus weer lood uit gaat halen, de meeste vliegen volgens mij rond de 76mm
maar 70 mm is een mooi start punt om in te vliegen, kist is dan lekker stabiel

als je een beetje gewend ben ga je het zwaarte punt naar achter brengen ( let op dat je wat meer expo zal nodig hebben omdat je kist onstabieler wordt)

maar dat is zoals gezegd dat is deel 2 ;-)

nu eerst vliegen ;-)

Okay! Nu maar eerst even wachten op mijn transmitter, heb nu zo'n onding van HK die 20,- kost. Flaperons er mee gebruiken gaat erg lastig, en zo betrouwbaar vind ik een transmitter van 20,- ook niet...
Ik heb een turnigy x9 besteld, hopelijk komt die vandaag nog aan! Dan ga ik er gelijk mee de lucht in ;). Anders moet ik even wachten voor een paar dagen, misschien vrijdag nog, want weinig wind is wel fijn bij het invliegen. Met hoeveel wind kan je eigenlijk max vliegen met een F3K zonder ballast? Met de mini hanteerde ik altijd niet harder dan 4m/s.

Zonder ballast tot de cruise snelheid. Om tegen de wind in te komen moet je dan wel flink je neus drukken, en ga je niet zo ver windaf kunnen gaan als je niet ook hard gestegen bent op de thermiek.

Die cruisesnelheid is ongeveer 5 m/s bij een kist van 250 g. Voor jou kist ligt dat dan ietsje hoger.

Maar om echt lekker te vliegen moet je eigenlijk een beetje over hebben.

Wedstrijden gaan door tot 9 m/s als ik het goed heb, maar dat is gemeten op geringe hoogte en gedurende enkele tientallen seconden. In de praktijk betekent dat tot windkracht 6 in sommige gevallen!

Oei... mischien had je beter voor een taranus kunnen gaan of een 2e hands DX7s ( of andere bekende keuze's)

ik weet niet of turnigy voldoende programeermogelijkheden heeft voor de flap instellingen
een 3 standenschakelaar heeft
knop voor launchmode
en een ontvanger die klein genoeg is

( ik vlieg zelf spektrum maar als ik opnieuw zou kiezen dan zou ik wegens de telemetrie waarschijnlijk voor taranus gaan en lekker 1S vliegen)

maar mischien valt het mee en komt alles goed!

oh en doe je zelf een lol en kijk of je even met ervaren DLGért me kan kijken en dat die ook even met jou mee kijkt

zou super zonde zijn als je meteen schade vliegt! ( repareren is niet heel makkelijk en kost ook nog al wat geld)
er is vast wel iemand bij je in de buurt die dit weekend vliegt en even met je mee wil kijken

Oei... mischien had je beter voor een taranus kunnen gaan of een 2e hands DX7s ( of andere bekende keuze's)

ik weet niet of turnigy voldoende programeermogelijkheden heeft voor de flap instellingen
een 3 standenschakelaar heeft
knop voor launchmode
en een ontvanger die klein genoeg is

( ik vlieg zelf spektrum maar als ik opnieuw zou kiezen dan zou ik wegens de telemetrie waarschijnlijk voor taranus gaan en lekker 1S vliegen)

maar mischien valt het mee en komt alles goed!
Turnigy gaat ook opentx op. Zou geen probleem mogen zijn.

oh en doe je zelf een lol en kijk of je even met ervaren DLGért me kan kijken en dat die ook even met jou mee kijkt

zou super zonde zijn als je meteen schade vliegt! ( repareren is niet heel makkelijk en kost ook nog al wat geld)
er is vast wel iemand bij je in de buurt die dit weekend vliegt en even met je mee wil kijken

Waar kan ik die het beste vinden denk je? Want dat zou wel superfijn zijn ja.
Oh, ik heb vanmiddag lood gekocht. En ik kan er maar niet uitkomen hoeveel gram ik nodig heb. Volgens de berekening was dat 45,6g.
Maar in de praktijk blijkt dat dat getal rond de 55-60 ligt, maar het is lastig om te testen of het goed is, want het is het hem de hele tijd net niet.
Hoe kan ik daar dan het beste uitkomen?

Begin maar mat die 46 gram, het zwaarte punt gaat toch nog naar achter dus het komt niet op die paar gram!

Trimmen zal je altijd moeten doen!

Bij 46g ligt het zwaartepunt echt ver achter die 70mm, en ik wil niet dat de kist te staartlastig wordt en dat vliegen dan niet goed gaat. Of dat ik chrash...

Haha true true, maar is dit forum daar actief genoeg voor? Zoveel posts zie ik niet, het zijn vooral een paar mensen die erg actief zijn.

Er zijn er ook een heleboel die alleen maar lezen en heel af en toe is wat posten.. Zoals ik zei de gek.
En als ik in de buurt van je zou wonen zou ik ook hebben gereageerd.
Er zijn er genoeg die je willen helpen hoor! Let maar op!

Daar heb je wel een punt, dan zal ik het maar eens proberen, maar ik weet niet zeker of het een nieuwe topic waard is.

Zo ja: Is er iemand in de buurt van bleiswijk die mij zou kunnen helpen met het opstellen en afstellen van mijn dlg? Dit is mijn eerste full size model, en ben best wel nerveus, want chrashen wil ik natuurlijk niet haha. Ik ben nog minderjarig, dus ik kan nog niet zelfstandig autorijden, dus mijn reikwijdte is niet bijzonder groot. :(

Ik wil je wel helpen hoor, alleen dit weekend heb ik niet veel tijd. Morgen overdag zou eventueel kunnen.

groetjes, Edwin

Back