Goede inbus sleutel

Ik verkies met stip gedore boven bahco! Mijn gedore sleuteltjes zijn een aantal keren per week in gebruik en dat inmiddels voor 8 jaar naar volle tevredenheid. Wél moet ik zeggen dat ik zowel nl als engelse maten heb dus ik zorg dat de sleuteltjes altijd zo strak mogelijk in de boutjes passen.

Op een vereniging heb ik me laten vertellen dat Hudy vooral duur is maar niet perse goed.
Ik kreeg hier de aanrader "Topcad", dit schijnt goedkoper maar ook beter te zijn dan Hudy.

Ik heb begrepen dat Hudy vroeger heel goed was, maar nu bezuinigd op de materialen?
Dit is niet uit eigen ervaring, zit zelf ook te twijfelen.

Gewoon zo'n setje van de Conrad kopen...

Kost nog geen 2 tientjes, maten 1.5, 2, 2.5 en 3.5 (geloof ik, in elk geval de meest gebruikte modelbouw maten anyway voor M2, M2.5, M3 en M4)

Hooguit dat als je de boel al te erg mishandelt, dat dan de 1.5 mm breekt, maar rond worden gebeurt gegarandeerd niet, en de inbusboutjes zelf blijven ook véél langer goed.

Dat breken is me in tien jaar slechts één keer overkomen....

Best goed spul!

Groet, Bert

PS: voor sommige toepassingen gebruik ik JUIST die boterzachte "gewone" imbusjes, omdat je ze met goed gereedschap juist té vast kunt zetten....

Precies wat je verwachtte... Iedereen zegt weer wat anders en een concrete topper komt er weer niet uit. Ga denk ik maar voor de orginele align inbussleutels aangezien ik ze ook voor een align heli ga gebruiken.

Ha, maar je vraagt ook de mening van iedereen ;)

Zoveel mensen, zoveel meningen. Aan jou de schone taak om het juiste voor jouw er uit te halen.

Ach soms komt er nog wel uit dat 60% van de mensen een merk noemt, dan is dat voor mij al een goede indicatie dat dat merk in ieder geval aardig goed is. En gezien ik al een aanta setjes verkut heb (oa gamma, praxis, kwantum) ga ik nu voor wat professioneler spul. Maar zoals ik al zei align moet het voor mij wel doen.

verbazend. heeft niemand de inbus draaiers van Wera gevonden dan? Verkrijgbaar bij de Provak. Vanaf 2mm ook met gehard tipje
Keihard is doe er al het handwerk mee. Bij mij op het werk wordt bijna al het handwerk (electronica) met Wera gedaan.
Produkte: Wera

Precies wat je verwachtte... Iedereen zegt weer wat anders en een concrete topper komt er weer niet uit. Ga denk ik maar voor de orginele align inbussleutels aangezien ik ze ook voor een align heli ga gebruiken.

Nou.... dat komt omdat er geen concrete topper is.... Wat had je dan verwacht? Gereedschap maken is bepaald geen "zwarte magie" wat maar door een enkeling beheerst word...
Er zijn er meerdere leveranciers die goed spul hebben (Hudy, Wera, Conrad, e.v.a.) en het is aan jou om daar de voor jou meest geschikte uit te zoeken.

Dat er op je Imbussleutels Align staat, wil niet zeggen dat het ook goed gereedschap op het moment dat je het voor Align heli's gaat gebruiken, net zo min als dat het opeens niet meer voldoet als je ermee aan een Logo zou gaan sleutelen of zo. Dus als je al een keuze maakt, maak hem dan op grond van door anderen genoemde kwaliteiten in plaats van dat het merk van je heli er op staat. Wat niet wegneemt dat het Align gereedschap waarschijnlijk prima zou kunnen voldoen overigens....

Je sleutelt aan je auto of motorfiets toch ook niet uitsluitend met het van de fabriek meegeleverde gereedschapssetje?

Groet, Bert

Helaas... van die 2e Wera link heb ik een 2.5mm met bolkop maar die was snel versleten, ik heb het bolkopje eraf geslepen en hield er een goede 3mm sleutel aan over.

verbazend. heeft niemand de inbus draaiers van Wera gevonden dan? Verkrijgbaar bij de Provak. Vanaf 2mm ook met gehard tipje
Keihard is doe er al het handwerk mee. Bij mij op het werk wordt bijna al het handwerk (electronica) met Wera gedaan.
Ik heb die gebruikt en ik vind ze nog slechter dan Gamma/praxis inbusschroevendraaiers.

Als voorbeeld vorige week nog:
Ik draai een schroefje aan en kan geen beweging meer in krijgen, heb even later een Hudy/Topcad in me handen en kan zonder moeite nog 4 volledige slagen doen.
Vervolgens iets anders loshalen, met Vera/Praxis lukt het niet en met Hudy/Topcad zonder moeite.

Ik geef deze twee merken als voorbeeld, omdat ik deze uit eigen ervaring heb gebruikt en nu ook overstap daarnaar omdat het zoveel beter is.

In het begin denk je er makkelijk over, maar het scheelt zoveel ergenis en moeite.

Laatst bewerkt:
Nee, Wera is geen Hazet. Maar die nitride inbusjes van het 2e linkje zijn echt wel sterk (niet de bolkop nemen natuurlijk, dat is voor delicate electronica) De Wera's zijn ook niet zo duur overigens (eurootje of 5 of minder zelfs)

Laatst bewerkt:
Nee, Wera is geen Hazet. Maar die nitride inbusjes van het 2e linkje zijn echt wel sterk (niet de bolkop nemen natuurlijk, dat is voor delicate electronica) De Wera's zijn ook niet zo duur overigens (eurootje of 5 of minder zelfs)

Voor modelbouw toepassingen (of eigenlijk voor alles wat goed vast moet zitten of lastig los te krijgen is) NOOIT bolkop imbussen gebruiken!
Die dingen zijn de pest voor de boutjes omdat ze de boutkop op 6 punten belasten in plaats van op 6 vlakken....

De beste manier om het boutkopje uit te hollen tot onbruikbaar.

Bolkop imbussen kun je uitsluitend gebruiken om boutjes in te draaien als je slecht recht boven de bout kunt komen. Het is niet voor niets dat bij de haakse imbussleutels het bolletje aan het lange eind zit, het eind waarmee je het minste kracht kunt zetten.

Als je niet met een gewone (handvat)imbus goed recht boven de bout kunt komen, verdient het eerder aanbeveling om een haakse imbus in te korten tot je er wel goed bij kunt. Desnoods een haakse imbus berbouwen voor eenmalig gebruik, die dingen kosten geen drol.

Groet, Bert

het is een herkenbaar probleem.
ik zelf gebruikt nu inbus sleutels welke zijn geslepen de zijkanten zijn dus scherp in tegenstelling van de "normale" welke enigszins rond zijn. deze zijn wel wat duurder

Alle Hudy gereedschap is geslepen en heb je dus dat sukje extra.

Ik heb bij Dealextreme een setje verwisselbare inbus met een handvat bestelt. een maat ging er even shoppen en vroeg of ik ook wat wilde. Ik zal eens kijken welke kwaliteit het heeft, het ging mij om de lange bits die je weer makkelijk in de schroeftol kunt zetten.

Back