Goede keus?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal,

*Dit is me eerste bericht in dit forum*

Ik heb een paar vraagjes :?: :
-1 Is een BVM BobCat XL een goed keus? ook voor een beginner?
-2 Moet je persee een KNVvL certificaat voor dat je mag vliegen?
-3 Zijn hier vliegers uit assen?
-4 Als ik dieBVM BobCat XL koop moet ik hem zelf bouwen? Spuiten?
-5 Als die BobCat XL geen goede keus wat dan wel?

Dit was het al weer

Nee. Een snelle Jet als de bobcat is ongeveer het meest ongeschikte waarmee je kunt beginnen en heeft -als je al iemend vind die je ermee zou willen lesgeven- in handen van een beginner een overlevingskans van de eerste vlucht van ongeveer 0%. Ga er van uit dat de meeste mensen met een ruime vliegervaring al hun handen vol zullen hebben aan dit toestel.

Bovendien: de bobcat heeft een prijskaartje van 4000Euro voor het kale casco dat dan nog moet worden gemonteerd, gespoten, ingebouwd, voorzien van een turbine (weer 2000 euro) etc.

Beginnen doet men in de regel met een trainer die daarvoor is bedoeld: Een langzame hoogdekker met veel vleugeloppervlak en een motor van een CC of 4-6,5 bij een spanwijdte van tussen de 1,3 en 1,6 meter. Ga er van uit dat je daar het eerste jaar je handen wel aan vol zult hebben....

Dat is juist weer speelgoed. Raad ik je niet aan.
Als ik je goed begrijp wil je een brandstof vliegtuig. De Robbe Charter is het meest voorkomende brandstof-beginnersmodel.
Een foto van dit model:
P1001_1-3183.jpg

(zie ook de Robbe site
Deze is in een bouwdoos en een ARF(Almost Ready to Fly= bijna afgebouwd) versie verkrijgbaar. de prijs van de bouwdoos is volgens de site van Robbe 88 Euro, en de ARF versie is 157 Euro.
Hier komen dan uiteraard nog de kosten voor de zender, de motor, de accu, het oracover(=bespanfolie, geld alleen voor de bouwdoos), de lijmen, tank, startapparatuur bij.
Kijk voor meer informatie eens in de vorige topic's in dit beginners forum, ook kan je even op m'n site rondsnuffelen bij het onderwerp "algemeen"

Groeten,
Mathijs

of is een Brandstof helikopter een beter ding voor mij?

Hoi Blue-Dairy, en welkom op het forum. :D
Omdat de vragen die je stelt al veel vaker voorbij zijn gekomen, is er een FAQ waarin je deze vragen ook tegenkomt: Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Kijk vooral even naar de linkjes van interessante topics op het forum en dan met name onder 'Brandstof motorvliegen' en 'Electro motorvliegen'. Je komt hier verschillende topics tegen van mensen die ook opzoek waren naar een beginnersmodel. ;)

Vliegles nemen doe je bij een club. Elke club kent verchillende voorkeurs modellen hiervoor, gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

Je zoekt dus eerst een club uit en vraagt naar hun voorkeurs model om les mee te geven. Vervolgens schaf je dat aan. Je kunt zelf meestal wel aangeven in welke richting je zoekt. (Motor, zweef, elektro, groot , klein enz.)

In Assen zit een actieve club op het TT motor circuit terrein.
http://home.planet.nl/~rcm.assen/

Dat hangt er van af wat je wilt.
Ga eerst eens op zoek bij een club in de buurt en ga daar maar eens verder informeren. Bij ons op de club mag er niet met helikopters gevlogen worden. :roll: :roll:
Waarschijnlijk zal een helikopter je meer geld gaan kosten.

Groeten,
Mathijs

Bert zei:
Vliegles nemen doe je bij een club. Elke club kent verchillende voorkeurs modellen hiervoor, gebaseerd op ervaringen uit het verleden.

Je zoekt dus eerst een club uit en vraagt naar hun voorkeurs model om les mee te geven. Vervolgens schaf je dat aan. Je kunt zelf meestal wel aangeven in welke richting je zoekt. (Motor, zweef, elektro, groot , klein enz.)

In Assen zit een actieve club op het TT motor circuit terrein.
http://home.planet.nl/~rcm.assen/

woon ik net toevallig een steenworp afstand van de TT-baan weg :D .
ik heb die club nog nooit eerder gezien :D

Als je dan toch van je geld afwilt en 6000 euro geen probleem is, koop dan een raptor 90, een brandstofheli. Groot, stabiel en geschikt om 3d-werk mee te doen.

Dit in combinatie met een futaba FC28 zender en volledig met S9254 gyro's uitgerust, metalen rotorkop enzo en je hebt een perfecte heli.

al zou je mij ook mogen sponsoren :P

--edit--

15, en dan al geld teveel ??? 6000 euro voor een 15-jarige is niet gezond.

nu ga ik het zeggen .....

ga eens even kijken bij een club. daar zie je heel veel verschillende modellen, bij sommige clubs ook helikopters.

waar ik mee begonnen ben is een excel 2000 rolroertrainer. heel makkelijk te vliegen. 6.5cc trouwens minder moet er niet op.

nu vlieg ik er ook een raptor 50 bij waar ik veel mee aan het oefenen ben

suc 6

hi Blue-Dairy
welkom in ons midden
kwa het beginnen met modelvliegen is het zo dat je veel keuze hebt en je dus moet kijken naar twee dingen namelijk
wat wil ik en wat kan ik
met wat wil ik bedoelen we natuurlijk wat wil je vliegen (Zwever, E-Zwever, B-Zwever , B-Motor, E-motor, E- Heli en B-Heli) dit is het belangrijkste en met wat kan ik bedoelen we hoeveel kun je besteeden aan de hobby dit komt op de tweede plaats want tenslote moet je eerst weten wat je wilt voor dat je kan gaan kijken wat het je gaat kosten
en een advice van mij (ook ik ben maar een beginer maar ik hoop dat je er wat aan hebt) kies voor het genen wat je het liefst wil en blijf daar eerst maar eens bij ik heb jammer genoeg dat niet gedaan want ik wou heel graag heli vliegen maar heb nu pas een heli gekocht en dus eerst een boel geld uit gegeven aan een gewoone kist
met vriendelijke groeten marco bosch

een bobcat XL, ja dat is een prima keus.................na 10 jaar intensief vliegen, super reflexen en een loeizware knip vol met papiergeld :wink:

Gelddrukmachientje is nog beter, maar laat de TS zelf eens reageren, 15 jaar en 6000 euro op de bank, dit ook nog tegelijkertijd -> dat gaat niet samen. Of de leeftijd of het saldo klopt niet

Waar gaat dit nu weer over !?! :hammer:

Eerst vraagt hij of een BVM BobCat XL een goede beginners vliegtuig is:
brian_w.jpg
8O
Een hele dikke turbine jet van dik 6000€
Vervolgens komt z'n 2de keus:
B2%20kit_2.jpg

Een 2 kanaals speelgoed vliegtuigje van 85€

Eh???
frusty.gif
mis ik iets??

Albert hier (Appie), heeft overigens een erg coole elektro versie ontworpen op basis van de bobcat:
afb2049.jpg

E-Cat, BVM Bobcat in elektro uitvoering

Back