goede NiMh LiPo lader.

ruudxd

Forum veteraan
hallo,
ik zoek een goede lipo lader die ook nimh kan laden.
hij moet ongeveer 70 euro kosten.
is dit wat?
Graupner Ultramat 14
ik weet het er moet nog een balancer bij maar die koop ik later want ik heb nu ook nog geen lipo accu's

mvg
Ruud

ik heb nog een ultra duo plus 30 liggen waar ik niets mee doe.
kost 50 euro.

hallo,
hij moet ongeveer 70 euro kosten.
is dit wat?
Graupner Ultramat 14
ik weet het er moet nog een balancer bij maar die koop ik later want ik heb nu ook nog geen lipo accu's

mvg
Ruud

Ik heb al een tijdje een Ultramat 14 en bevalt me erg goed. Nooit problemen mee gehad. Ik moet mijn eerste lipo nog laden (heb de lipo-boel net vanmiddag gekocht). Ik mis soms aaleen dat ie niet hoger gaat dan 5A. Maar alleen als ik de Fat-Cobra's laad. En daar heb ik maar 2 packs van.

De robbe ultimate LI

Doet 5 lipo cellen & 25nimh cellen.

heeft 1 minpuntje, de knopjes zijn van flutkwaliteit, en gaan soms heel moeilijk.
TM

ik heb nog een ultra duo plus 30 liggen waar ik niets mee doe.
kost 50 euro.

Een UDP 30 is een goede lader voor Nicads, NiMH en Loodaccu's, ik heb er twee.
Voor Lipo's vind ik 'm maar beperkt inzetbaar; de laadstroom is, door de verouderde software, tot 2,5A gelimiteerd, da's voor de huidige Lipo's niet erg veel.
Ook het werken met een balancer bij deze laders is wat gebruikersonvriendelijk...

Voor de lipo's heb ik twee Turnigy Accucell-6 gekocht bij Hobbycity, iets van €30,00 per stuk, laadt alles wat de UDP30 ook kan maar heeft een ingebouwde balancer, zeer gebruikersvriendelijk.

Groeten, Jan.

ja, ik heb onlangs ook een accucel 8 aangeschaft en die bevalt prima! Lekker simpel in gebruik en veel vermogen!

Je moet niet alleen naar het amperage van de lader kijken maar naar het wattage.
Dan zul je zien dat de Ultramat maar 50 watt kan leveren en bijvoorbeeld de Turnigy accucel lader 150 wattt.

Klopt. Dat bedoel ik ook met vermogen. Als ze zeggen dat hij bijv. met 5A kan lader tot 50 Watt, betekent dat dat je een 6S lipo maar met 2A kan laden.

Even een vraag over een voeding voor een turnigy Accucell-8, maar geldt eigenlijk voor alle laders. Voor thuis moet ik nog een geschikte voeding kopen voor deze lader. Nu is het maximaal vermogen 150watt bij een maximale stroom van 5A, hiermee is dus een 30V pakket op 5A te laden.
De ingangspanning van de lader is echter maar 11-18V (gebruikelijk 12V), hoe wordt er van die 12V meer dan 30volt gemaakt en wat is het benodigd vermogen? 150watt op 12V is namelijk meer dan 12 ampere! en dan is het rendement van de lader nog niet eens meegenomen.

Moet ik nu, als het ik het maximaal vermogen van m'n lader wil benutten, een 12V voeding gebruiken met meer dan 12ampere?

Laatst bewerkt:
Ja, en dan is het rendementsverlies niet meegenomen. Je zal moeten denken aan een netvoeding met een maximale stroom van een kleine 20 Ampere. Dit moet wel een gestabiliseerde voeding zijn.

Een 12 Volts autoacculader is ongeschikt.

Gestabiliseerde voedingen zijn er in twee uitvoeringen. De ouderwetse analoge voedingen met een zware transformator en veel warmte-ontwikkeling en de moderne, de geschakelde voedingen. Die zijn veel lichter en worden minder warm.

In je lader zit een elektronische schakeling die de 12 Volt van de accu of de netvoeding verhoogt naar de gewenste laadspanning.

Zijn deze laders eigenlijk ook zo efficient/intelligent dat het omgekeerd ook waar is?

Stel je wilt een 6volt pakket opladen met de maximale stroom, 5 ampere. Het vermogen is nu slechts 30watt maar aan de uitgang loopt wel 5A. De ingang van de lader is nog steeds 12V, hoeveel ampere wordt hier nu gevraagd? Even de verliezen in de lader buiten beschouwing gelaten, is dit nu 2.5A waarmee aan de ingang ook 30watt verbruikt wordt??? Of wordt er ook zo rond de 5A aan de ingang gevraagd en wordt de 30watt opgestookt in de lader?

Een goede lader kan de spanning van de voeding zowel omhoog als omlaag brengen, al kunnen sommige laders een enkele Ni-** cel niet laden.

Ik heb ook de accucell 8 en gebruik een 20 Amp graupner voeding.

Ik kan er mijn 5s 5000 mah accu`s gemakkelijk mee laden op 1C

Back