Goede weegschaal tot 5 kg???

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 11 dec 2019.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bijna een rare vraag op dit MBF maar:
    Ik heb nu een paar maal achtereen pech gehad met het kopen van weegschalen tot 5kg (met gram aanduiding). Ben er wel klaar mee nu, batterijen zijn veel te snel leeg, geven na een tijdje gestoorde waardes aan, zijn dus niet te kalibreren. ga maar door.
    Daarentegen prima ervaringen met kleinere weegschalen voor epoxy mengen en grotere voor de echt grotere bakken.

    Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald merk, dus tot 5 kg?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt mischien heel raar, maar kijk eens op rommelmarkten en kringloopwinkels naar die oude balansweegschalen met die schuifgewichtjes. Die zijn opmerkelijk "nauwkeurig" in de zin van dat 50 gram mischien niet helemaal 50 gram is, maar wel in de zin van dat 50 gram 2 x 25 gram is, als je begrijpt wat ik bedoel. Ze hebben geen batterijen, hoeven niet gecalibreerd te worden, en de meesten hebben een schaalaanduiding op de gram nauwkeurig.
    Het ding wat bij moeders in de keuken stond ging tot 5 kilo.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Bert, ja die heb ik zelfs nog een! Maar het is een lomp onding en ik wil toch wel zo'n handig plat ding hebben wat in de buurt komt van 1 of 2 gr qua nauwkeurigheid.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het is het een of het ander, he? Lomp onding, of lege batterijen....
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    SRS vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alle weegschalen verlopen en moeten geijkt worden, daarvoor bestaat het ijkwezen.
    In het begin zal er op 5 kilo misschien 1 a 2 gram afwijking zitten maar na een jaar zal dat 5-10 gram zijn.
    Maar voor onze hobby maakt dat niet zo heel veel uit, als je 5 kilo epoxy af gaat wegen maakt een verschil van 50 gram helemaal niets uit.
    Voor kleinere hoeveelheden moet je er een kleinere weegschaal bijkopen.
    Mijn weegschaal is tot 1500 gram maar weegt tot 2 kilo en kleinere hoeveelheden epoxy (10-200 gram) weegt ie nauwkeurig genoeg af.

    GJ
     
  8. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076

Deel Deze Pagina