Goedkoop, netjes en goed je ontvanger beschermen. TIP!

Tegen de tijd dat mijn modellen een balonnetje nodig hebben tegen het water, kan ik beter mijn duikspullen aantrekken. :roll:

Het lijkt mij beter om ontvangers in te bouwen in een ijzeren doosje, als je toch al storingen van motoren wilt buitenhouden. Ijzer heeft namelijk betere (anti)magnetische eigenschappen dan Alu.
In één van mijn modelboten, die 20m uit de kant gek begon te doen, heb ik de motoren afgeschermd met een stukje conservenblik. Probleem verholpen.

heb je je motoren dan wel ontstoord? het probleem komt me bekend voor, heb dat eens met een auto gehad, begon helemaal te flippen als die ver wer was.

Ik heb toen de motor ontstoord met condensatoren (welke je daar precies voor moet gebruiken weten anderen ook, ik dacht 2x47nF van de polen (+ en -) naar de behuizing

het probleem was daarna weg, wonderbaarlijk hoe twee van die kleine frot componentjes zoveel uitmaken!

Lood heeft een nog een hogere HF/LF dichtheid, maar kan toch niet alle storingen voorkomen zolang het niet luchtdicht en zonder dat er bekabeling naar buiten treed is aangebracht, en kent ook nog eens een gewichtsprobleem net als ijzer of blikwerk tegenover aluminum[folie].

Jullie hebben het beide niet over dezelfde vorm van "storing". Zinnia heeft het hier over het magnetisch veld van een motor die hij "breekt" dmv afscherming. Erikderaaf heeft het over "storing" die ook deels via de bekabeling verspreidt wordt, en die hij "afvlakt" met behulp van condensatoren [altijd aanbrengen, baadt het niet dan schaadt het niet]. Beide kan gewenst zijn, het blijft altijd een "lapmiddel" maar kan toch tot het gewenste resultaat leiden!!

Ik heb mensen gezien met hele dure zend/ontvangst apparatuur die toch nog last van "storing" bleven houden, en het uiteindelijk maar verkochten omdat ze er "gek" van werden, dus het is ook niet altijd een prijs-technische zaak. Een intressante materie die iedereen hekeld!!

m.vr.gr. Per.

Om storing door electromagnetische velden tegen te gaan hoeft de afscherming beslist niet luchtdicht of zelfs maar bijna lucht dicht te zijn. Kijk eens naar het ruitje van de magnetron. Daar zit een fijn gaas in wat als afscherming dient en je kan er toch doorheen kijken.
Wat belangrijk is bij dergelijke afscherming is dat je die verbindt met de "aarde" van het systeem dat je beschermen. (zie ook de eerdere opmerkingen van Ernst Grundman hierover)
Je kan troiwens beter de bron van de storing afschermen en dat is bijna zonder uitzondering de aandrijfaccu! Als je die laat stralen zal de ontvanger antenne het weer oppakken.

Hans Delemarre

Dat is voor mij een nieuwe (frisse) visie, dat de accu, (of misschien de stroomvoerende hoofdkabels?) de bron van storingen kan zijn. Zeker iets om in de toekomst rekening mee te houden. Ik ken inderdaad modelbouwers die er jarenlang mee sukkelden, de antenne verleggen in de boot gaf daar de oplossing. Motoren ontstoren is inderdaad een goed begin, maar er is meer. Het zou leuk zijn als alle oplossingen hier eens gepubliceerd werden.

als je metaal in een bol of kubus buigt zal binnen in deze vormen geen enkele elektronisch veld (storingen) kunnen komen, dit principe word de kooi van faraday genoiemd bekijk het zo, als je in de auto zit (metalen omhulsel) en de bliksem slaat in op de auto zal jij er niks van voelen, zo kun je ook diversen alarmsystemen omzeilen, maar daar ga ik verder bniet op in!

mijn gps werkt anders binnen de auto zonder een probleem....

Delcam

Volgens mij is heel het ontvanger/antenne gedoe, nog een blinde vlek op onze kaart. Een kennis van me heeft een ijzeren duikboot (de man is plaatbewerker), met alleen een antenne binnenin, werkt al jaren prima. Ikzelf snap er niks van.

Er is over antennes al veel geschreven maar het grote probleem is dat het een behoorlijk ingewikkelde materie is. Het uitleggen van stralingsdiagrammen, absorbtie effecten, terugkaatsing, interferrentie, en meer van dergelijke termen is heel erg lastig. Ondanks dat ik hier in het verleden regelmatig mee te maken heb gehad is het ook voor mij een lastige zaak. Het is allemaal zo abstract, je kunt het niet zien, horen, ruiken of voelen. Je kunt het alleen met vrij speciale apparatuur meten, en dan moet je die meetwaardes ook nog kunnen interpreteren.

De meeste dingen moet je gewoon uitproberen maar dat kan gevaarlijk zijn als je met een model in de lucht bent.
De meest simpele oplossing is de ontvanger antenne laten zoals de fabrikant hem heeft gemaakt. De antenne NIET oprollen of afknippen als hij "te lang" is. De antenne uit de buurt houden van stoorbronnen zoals elektromotoren en onstekingen van benzine motoren. Zorg ervoor dat de antenne zo veel mogelijk "vrij zicht" op de zender heeft. Met andere woorden dat er zo min mogelijk dingen tussen de antenne en de zender zitten. Zorg er ook voor dat de antenne niet parallel loopt aan metalen stuurstangen of zo. Die kunnen onder bepaalde omstandigheden de werking van de ontvanger antenne beïnvloeden op zowel positieve als negatieve manier.
Die antenne IN een metalen duikboot lijkt mij ver gezocht, hij zal best ergens naar buiten komen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de metalen buis niet helemaal "dicht" is en dat er zo toch zender signalen naar binnen kunnen komen. Het is zelfs mogelijk dat de romp als antenne wordt gebruikt. Het is verre van ideaal maar niet onmogelijk. Omdat een duikboot niet ver van de zender af komt zal dit ook zelden problemen geven maar voor een modelvliegtuig is zo iets ondenkbaar. Daarbij zal het voor 99% zeker tot een crash leiden, als zo'n model al van de grond komt.

@delcam
Als je gps ontvanger onder de voorruit ligt werkt hij goed.
Tenzij je een regen-detectie systeem hebt zoals citroen en opel die tegenwoordig hebben, dan werkt het ook weer niet.
Een metalen doorzichtige film op de voorruit sluit dan weer de kooi van Faraday, en verhindert de ontvangst van electro machnetische golven.

Het bereik van die duikboot moet toch echt wel een stuk minder zijn....

hallo

mijn gps werkt niet in mijn ford daar ik een verwarmde vooruit heb
er zitten kleine weerstands draden in de ruit verwerkt die zo dun zijn dat ze je niet storen tijdens het rijden
maar de gps die ziet ze dus blijkbaar wel en doet het alleen maar als ik de ontvanger aan de zijkant leg waar de draden niet zitten

wat die ijzeren duikboot betreft die zinnia vernoemd
die gaat echt ver het water op zonder enige storing te ondervinden
de boot is dicht en er zitten plexy afdekkingen op waar dan weer een metalen dek over heen komt
maar het is een mooie boot en een mooi stukje modelbouw dat daar gemaakt is zo zouden er meer van moeten zijn want het is een lust voor het oog de boot in actie te zien
eenvoudig mechaniek en heel bedrijfs zeker

groeten raf

@RAF het doet me plezier dat ge weet over welke boot ik het heb (Ursula). De mede-leden zouden me voor fantast kunnen verslijten. Inderdaad uiterst bedrijfzeker, zoals we van de bouwer gewend zijn, maar hij tart alle wetten van de RC-techniek toch?

hallo zinnia

ja eigenlijk wel
maar zoals we van hem gewend zijn is zijn motto

nie moeilijk doen gewoon simpel houden
zit er niks in dan kan er ook niks kapotgaan

en dat probeer ik dus ook in mijn boten
zo weinigmogelijk materiaal er in dan gaat er ook niets defect
kans op storingen heb je niet want er zit niets in dat kan storen
en heb je eens water in je boot dan kan dat geen kwaat want niets kan ook geen kortsluiting veroorzaken

groeten raf

Zolang de beste man zijn metalen romp niet aan massa [min, aarde] legt [soldeerd/schroeft] gebruikt de antennen de romp als extra capacitief element, mits hij de antenne-draad zoveel mogelijk [liefst de volledige lengte] op de romp heeft geplakt of er dichtbij gelegen heeft. Hierdoor krijgt het een hoge capacitieve overdrachts-werking die op lage freqenties minder grote gevolgen heeft dan op hoge frequentie [hier zijn formules voor, 2 geleiders dicht bij elkaar vormt een condensator]. Op een hogere frequentie of een grotere afstand antenne/romp zal de "serie" capaciteit veel kleiner worden [in het ergste geval minder dan 1pF] waardoor signaal overdracht aanzienlijk afneemt [de romp heeft nu ineens een afschermende functie gekregen]. Ook met het gegeven dat water lage frequenties beter geleidt, zal hij hoogst waarschijnlijk over een zender beschikken die uitzend op de 27Mhz, voor het beste resultaat!!

De carroserie van een auto licht aan de massa [min] van de accu, zo ook je radio, ruitverwarming, gps, enz. enz. waardoor het een extra afschermend effect heeft!!

Test: neem een stuk coax-kabel van je TV of Radio, koppel de antenne los. Haal nu de buitenmantel [metalen romp] van het stuk coax los, of verbindt alleen de binnen kern nog met de ontvanger, en zie het resultaat!!

m.vr.gr. Per.

[offtopic, sort of]
Joost zei:
Is dat niet optisch? .. (kleine golflengten)

Weuh... nee... GPS werkt 1575,42MHz, de golflengte is dan 0,635 picometer en das niet binnen het optisch gebied. Satelliet-TV is ook nog radio en werkt tussen de 10.7 en 12,5 Ghz. Bij GPS kan een goeie ontvanger nog wel in huis werken, als de reflectie van de signalen een beetje gunstig uitvalt. Heb zelf een aantal modelletjes in huis, en de ene werkt prima in huis (Dus niet voor een raam) terwijl je de andere bijna tegen het dakraam aan moet houden.
De frequenties waarmee de modelbouwer werkt hebben een relatief hoge penetratie. Hoe lager de frequentie, hoe hoger deze penetratie.
Maar das een heel ander vakgebied...
[/offtopic]

Groetjes,

Ton.

lichtsnelheid gedeeld goor frequentie geeft golflengte en dat is bij 1,5 Ghz GPS frequentie geen picometers....Ik kom op ongeveer 0,19 meter.

Hans Delemarre

Back