Goedkoop vliegen met VER bereik

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en ik ben model piloot, ik vlieg al bijna 5 jaar
en ik zou ook graag beginnen met FPV vliegen. Na al een paar avonden op het forum te zitten lezen, heb ik het gevoel dat ik steeds meer verstrikt geraak. Mijn hoofddoel is om goedkoop toch ver te kunnen vliegen. Met ver bedoel ik dan rond 5km, met nog scherp beeld. Ik heb gelezen dat antenne's heel belangrijk zijn en voor de afstand is ook bepalend welke ontvanger en zender. Zelf werkt mijn besturing op 2.4Ghz (ik heb ook nog een 35mhz zender). Mijn voorkeur gaat dus naar een 5.8Ghz RX/TX 200mw met een cloverleaf (of patch) antenne, als jullie een andere goede setup weten, laat maar horen! Welke combo zal volgens jullie het beste werken. Als goggles gebruik ik dit http://www.modelbouwforum.nl/forums/fpv-first-person-view/173672-bt-goggles-100-euro-fpv-set.htmlv
Ik heb nog geen OSD omdat ik dat momenteel nog niet belangrijk vindt. (Een camera moet ik ook nog kopen maar ik dacht aan een sony ccd of een HK Wingcam in HD.)

Alvast bedankt
Jeff

Laatst bewerkt door een moderator:
John, welkom op het forum!

Als afstand je belangrijkste doel is, dan zou ik voor een zo laag mogelijke frequentie gaan (uitgezonderd 900Mhz natuurlijk wegens verstoring mobiele telefonie) en een ontvangstantenne met behoorlijke versterking. Maar daarmee ben je nog niet klaar; je besturing moet de afstand ook kunnen overbruggen en dat gaat je niet zo eenvoudig lukken op 2.4Ghz / 35Mhz. Een OSD + gps lijkt me toch ook wel handig als je ver gaat. Dus goedkoop en ver lijkt me een utopie. Misschien moet je eerst eens goedkoop en dichtbij proberen. Dat lijkt me als beginnend FPV-er al uitdagend genoeg.

Ik spreek voor m'n beurt, misschien kunnen anderen er iets zinnigs over zeggen.

Martin

Over die utopie heb je wel gelijk, geld speelt niet echt een rol, als het maar kwalitatief in orde is. Ik had inderdaad gelezen dat 900Mhz de telefonie kon verstoren. Met 2.4Ghz weet ik niet of er ontvangers zijn voor de besturing zo ver te kunnen behouden "full range"? Ik las iets over chainlink maar ik kan er niet goed aan uit. En zoals je zegt, ik wil eerst wel eens van dichtbij wat oefenen met een 5.8Ghz setje en een cloverleaf erop en dan de omgeving wat leren kennen.

Groeten
Jeff

Laatst bewerkt:
He Jeff,

nou welkom :-). Ik ben iets verder dan jij, en sinds een paar weken / maanden aan het FPV-en. Ik ben modelvlieger sinds mn 12-e (inmiddels dus al 33 jaar......argh :-) ).

Wat betreft FPV; FPV is iets heel anders dan modelvliegen. En als jet my vraagt zou ik mn doel opdelen in stappen. Eerst leren vliegen met FPV short range, en dan pas long range gaan. En je materiaal afh. van je stappen kiezen. OSD vind je nu nog niet belangrijk, ik vind dat inmiddels wel (als is het maar basic osd, RTH/speed/hoogte). Mijn belangrijkste les tot nu toe is :

1. leer je kist en materiaal kennen....vlieggedrag/uithoudingsvermogen systeem/betrouwbaarheid electronica etc etc etc
2. Leer jezelf vliegen op basis van orienteren vanuit de lucht (FPV) ipv vanaf de grond (RC)
3. deel je ervaringen en vragen hier, er zijn hier veel mensen die je graag van advies dienen/ willen helpen.

Take it step by step, lees veel, maar probeer ook veel. En meld je ook aan bij fpvforum.nl ! (want daar kan je alles roepen / zeggen :-) )

Laatst bewerkt:
Dag Planck Franck,

Ben inmiddels aangemeld bij FPV forum maar de beheerder moet mij nog accepteren. Een basic OSD is nu ook weer niet de grote hap. Dat kan
ik eventueel er nog bijzetten. Ik denk dat ik wel wil beginnen met een simpel setje van 5.8Ghz, 200mw gewoon voor shortrange wat te oefenen. En bovendien heb ik nog geen echte goggles, alleen van die namaak met een klein LCD'tje. Gebruiken de meesten bij FPV een UBEC qua veiligheid?

Groeten
Jeff

Laatst bewerkt:
Die setup moet voor een eerste stap voldoende zijn. zorg voor goede antennes is mijn ervaring, Dennis maakt ze zo voor je voor een paar tientjes. vraag eens rond voor een lcd bril, vaak zijn die er tweedehands goedkoop beschikbaar.

Wat ik lees is dat de meeste mensen een ubec gebruiken voor de fpv electronica / reciever. Ik gebruik deze ook, voor zowel mn 35MHz ontvanger (deze heeft btw ook een backup accu..mocht de ubec uitvallen ) als 1 voor mn FPV electronica....(OSD/Video) en ontvanger. Ik gebruik wel Ubec's die onafhankelijk van ingangsspanning altijd de gewenste uitgangsspanning leveren. (dat doen ze lang niet allemaal!)

Er is bijv. veel discussie geweest over gebruik van 1 of 2 accus voor fpv. Meesten gebruiken 1 accu voor alles, ik gebruik er 2. (1 voor motoren, en 1 voor FPV spullen / ontvanger) Tis een kwestie van kiezen, ik ben van de stroming dat 1 fout (bijvoorbeeld lege vliegaccu) nooit kan leiden tot een crash omdat je geen video meer hebt. Dus ik gebruik 2 accu's + ubecs, en zorg altijd voor een backup.

Laatst bewerkt:
Ik heb het gezien, ben wel geïneteresseerd in die Fatshark bril
met 5.8Ghz RX en TX, de perfecte setup om te beginnen.

Er is bijv. veel discussie geweest over gebruik van 1 of 2 accus voor fpv. Meesten gebruiken 1 accu voor alles, ik gebruik er 2. (1 voor vliegen/motoren, en 1 voor FPV spullen) Tis een kwestie van kiezen, ik ben van de stroming dat 1 fout (bijvoorbeeld lege vliegaccu) nooit kan leiden tot een crash omdat je geen video meer hebt. Dus ik gebruik 2 accu's + ubecs, en zorg altijd voor een backup.

Interessante kwestie, volgens mij hangt het wel af hoe je de accu's dan aansluit. Als je vliegaccu tevens backup is voor je videoaccu dan klopt het inderdaad. Maar met twee volkomen gescheiden systemen heb je juist meer kans op een crash. Mijn aannames voor het volgende is dat het ontwerp correct is, dus b.v. de max. ontlaadstroom in acht houden en rekening houden met een minimale spanning van ongeveer 3V per cel. Het enige waardoor dan een accu het laat afweten is het leegraken van 1 v.d. cellen. Even kort door de bocht: met 2 onafhankelijke accu's is de kans dat 1 v.d. 2 leeg raakt groter dan met 1 accu. Ik denk dat op hoge videofrequenties het uitvallen van je vliegaccu meestal betenent dat je laag bij de grond ook geen of zeer slecht videosignaal hebt en je dus crasht. Dus uitval van 1 accu betekent vaak een crash. Natuurlijk ken ik voorbeelden van nette buitenlandingen a.g.v. lege vliegaccu. Maar dat was redelijk dichtbij en met lage video-zendfrequentie.

Als je vliegaccu een lege videoaccu ondersteunt zodra die opraakt, dan is het iets heel anders. Maar je moet dan wel oppassen dat de extra complexiteit niet je systeem juist onbetrouwbaarder maakt. Overigens, als je vliegaccu op is voor de motor, dan is hij meestal nog lang niet op voor besturing + video. En ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een 1-accu systeem dusdanig faalde dat de videolink weg viel. Wel ken ik verhalen over leegrakende videoaccu's. Kan aan mij liggen ;). Over accu capaciteit hoef je je geen zorgen te maken want een x mAh vliegaccu plus y mAh videoaccu kun je qua energievoorraad en gewicht vergelijken met een x+y mAh vlieg/video-accu. Het voordeel van die laatste is dat je de energie deelt en dus kleinere kans hebt op leeg raken:
x mAh vliegaccu, y mAh videoaccu: je komt omlaag als x vliegen of y video verbruikt is
x+y mAh combi-accu: je komt omlaag als x+y vliegen en video verbruikt is

De combi-accu houdt het dus langer vol. Er zitten wel nadelen aan, b.v. storingsgevoeligheid. Bovenstaande is wel met een aantal aannames, dus neem het niet te letterlijk. Ik kan er best een stukje naast zitten.

Martin

Heb je ook niet gewoon mensen die bijv. motor en video aansluiten op 1 accu? En dan gewoon 1 kleine accu gebruiken als besturing?

Mvg
Jeff

Sja dat doe ik dus :-) En m'n ontvanger heeft ook nog eens een backup accutje (de MPX ontvanger heeft daar een aansluiting voor) er zijn nog meer mogelijkheden. Aan de andere kant... ik heb het zelf echt nog nooit meegemaakt (en ik vlieg al 15 jaar electro) dat ik een crash had door een lege vlieg accu, wel lege ontvangeraccu in m'n pre-electrotijd (met brandstofkisten). Tis ook maar welke keus je maakt.

Om toch crashen te voorkomen (maar ook om een stabiel cameraplatform te hebben) heb ik ook een FMA Copilot gemonteerd. Mocht ik bijv geen bereik meer hebben dan gaat mn ontvanger in de failsafe (gas dicht / roeren neutraal) en de copilot zorgt dat de kist level blijft. Vandaag getest en werkelijk waar ik ben 3 keer geland met gas dicht, en zonder de te hoeven bijsturen :-)

LAstige van al die accus is dat je wel moet zorgen dat ze opgeladen zijn de avond voor je gaat vliegen, mgoed dat lijkt mij geen probleem.

Laatst bewerkt:
Nou ik heb het net geprobeerd ent werkt eigenlijk best geinig, toestel vliegt wel erg snel vergeleken met een twinstar :-) Gelijk ook even met Bril geoefend voor wintersport in oostenrijk, best eng die bergen :-)

Laatst bewerkt:
Back