Ik heb recent ook mijn 4 6000 Mah Tarabat pakketten gekregen, 2 x 3CS en 2 x 5CS en ik zal wat vertellen over mijn ervaringen met deze packs.
De 3CS heb ik al gebruikt op mijn hovercraft:
zoals je ziet gebruikt deze 2 pakketten tegelijk. De lift motor trekt maar 30 A continu dus dat is geen probleem. De voortstuwing motor heb ik gecheckt en trekt 54 A piek dus dat is maar net boven wat Tarabat zei, de 50 A dus ik verwachte daarom ook geen problemen. Maar toen ik goed en wel op het strand aan het hoveren was hield het pakket voor de voorstuwing er opeens helemaal mee op. Ik heb toen de Lipo voorin achterin gezet en een Nicad pack voorin gedaan en kon weer verder. Maar even later hield deze Lipo er ook mee op.
Toen ik later de packs los haalde bleek dat ze het niet meer deden omdat bij beide de - kabel zichzelf had losgesoldeerd van de soldeer lipjes !! En verder nog wat gesmolten plakband en dergelijke. Ik heb alles weer vast gesoldeerd, wat vers plakband erop gedaan en het packs weer dicht gemaakt en toen deed het pack het weer zoals verwacht.
Om opnieuw problemen te voorkomen heb ik de bedrading wat veranderd om beide packs paralell te schakelen om de stroom pieken te verdelen. Dit werkt blijkbaar goed want vandaag had ik geen problemen. Aan het eind merkbaar minder vermogen dus ik ben maar gestopt hoewel mijn Phoenix 80 nog niet eens een low voltage cut off deed. Thuis gemeten en voltage is 9.33 V en 10.0 V. Temp van pack was 47 graden en 42 graden. Wat niet geheel vreemd is aangezien ik er nog wel 50 + 30 = 80 A piek uit haal. En dan moet ik er bij zeggen dat ik om goed te manoevreren piekvermogen vaak nodig ben, toch wel 30 - 50 % van de tijd. Dus de packs worden best zwaar belast. Vandaag was ik die power ook wel nodig om met de hovercraft tegen de windkracht 5-6 in te komen over het strand.
Zoals ik ook al wel eens ergens gelezen had wordt het vermogen van de Lipo packs dus meer gelimiteerd door de aansluitlipjes dan door de chemie. Hoewel de fabrikant dan zegt dat de chemie niet overbelast mag worden en daarom de aansluitlipjes als "zekering" fungeren.
Volgens mij is er toch geen direct gevaar aan het overbelasten van Lipo's door hoge piekstromen en komen problemen toch alleen door verkeerde laadinstellingen of kortsluiten ? Zeker weet ik dit niet... Iemand meer info ?
Ik ben ondanks bovenstaand "probleem" toch zeker wel erg tevreden over mijn packs, want dit ligt niet aan de packs maar doordat ik er gewoon wat meer amperes uit haal dan waarvoor de packs bedoeld zijn. Als je netjes (altijd) onder de 30 A blijft is er absoluut geen probleem ben ik van overtuigd.
Ik ben op het moment een grotere brushless - Lipo powered hovercraft aan het ontwerpen die op de 5CS moet draaien en ik had gehoopt om die op een pack te kunnen draaien zodat ik minder gewicht heb maar gezien bovestaande problemen ontwerp ik de hovercraft wel om op 2 packs ook te draaien. Wel iets meer gewicht maar dan kan ik wel ook tot 80 A en heb ik 12000 Mah :lol: