Goedkope microservos. Per definitie rommel?

Ik heb poosje geleden 4 van de servo's gekocht zoals op onderstaande foto.

Met metalen tandwielen.
afb17023.jpg

1 Servo moest gelijk al open omdat er een draadje niet vast zat.
En een paar weken geleden begaf een andere het al helemaal.

Ik ben er niet zo weg van dat hele goedkope.
Kijk dat een servo die goedkoop is meer speling heeft, vind ik niet zo erg.
Maar als hij al kapot in de verpakking zit, en een andere het na een paar weken het al begeeft.
Zonder dat hij over belast is, is wel een beetje te veel van het goede voor mij.

Bij RCtechnics heb je trouwens volledige garantie op electronica. :) Dus, mocht ie et begeven kwa electronica dan kan ik gewoon n nieuwe krijgen denk ik. En gelukkig zal de goedkope servo niet zon belangrijk werk doen bij mij. Zonder rudder krijg je je vliegtuig nog wel heel naar beneden lijkt me. Maar als je elevator eraan gaat, heb je n probleem. :p

Maargoed, ik zou ook geen dure spullen toevertrouwen of die goedkope meuk. :P Maar waar ik ze voor koop, is n goedkope taaie EPP+ aileron trainer. Niet echt iets om je zorgen om te maken bij n gammele servo.

conrad linkjes werken niet. Je zult het artikel nummer moeten geven. :)

Ik heb de HET servo van RCtechnics binnen.

De reactiesnelheid die op de specsheet staat, is zeer zeker terug te vinden in et servotje. Lekker vlot, maar inderdaad niet al te sterk. De beweging is behoorlijk vloeiend, er zijn geen horkerige bewegingen te bekennen. Deze servo heeft inderdaad een slechte schroefloze behuizing, zoals bekend bij veel van de goedkope clones, waardoor die bij n klap waarschijnlijk wel uit elkaar zal vallen. Even lijmen van de behuizing is dus een verstandige onderneming.

Hoi, ik heb laatst 9 gr servo's voor € 8,50 gekocht bij RBC kits voor mijn in-aanbouw zwevertje van 88 cm. Beetje zwaar wordt ie wel maar dan kun je wel met veel wind vliegen :D .

Even over de discussie tussen de prijzen van servo's: ik denk dat je zeker betaalt voor het merkplaatje. Natuurlijk ben je met een merk wel zeker dat je goed spul in huis haalt, maar vaak zijn servo's van goedkope merken ook zeer goed en zelfs nog beter. Niet qua kwaliteit denk ik, maar wel qua prestaties.

Greetingz Fons

Ik heb ook (om eens toe te geven aan de prijs) 3 stuks HET-RC 5 grams servos gekocht voor in een nieuwe (lichte) shockflyer.

Ik heb ze echter na de eerste keer aansluiten direct weer terug gebracht.
De kwaliteit viel mij zeer tegen. Eén van de drie klonk redelijk hoe een servo hoort te klinken in mijn optiek.
Het geluid dat uit de andere twee servos kwam leek nog het meest op een oude roestige betonmolen uit het jaar nul.
Om nog maar te zwijgen over de nauwkeurigheid (met name in de neutraal stand) Deze leek haast willekeurig.

Ik denk dat ik toch maar iets meer ga betalen voor een paar Dymond D47's. Wat ik daar van gezien heb lijkt er in mijn optiek meer op.
Maar ja, deze kosten wel het dubbele van wat de HET-RC servos kosten.

Kwaliteit heeft schijnbaar toch een prijs.

Janwillem

Ik heb onlangs mijn microheli gecracht door een kapotte servo.
Ik had op dit forum wel al eens gelezen over vastlopende lexor servo's door "overbelasting".
Mijn servo zat niet vast maar stopte in een bepaalde stand gewoon met werken en veroorzaakte dan een kortsluiting. Als je hem wat verdraaide deed ie het weer eventjes tot hij terug in de "kortsluitstand" kwam.
Ik heb nu beide lexors vervangen door Hitec HS55 en die lopen wel een stuk zachter.
Is een Lexor servo nu een kloon of een "echt" merk?

Dirk W zei:
Ik heb onlangs mijn microheli gecracht door een kapotte servo.
Ik had op dit forum wel al eens gelezen over vastlopende lexor servo's door "overbelasting".
Mijn servo zat niet vast maar stopte in een bepaalde stand gewoon met werken en veroorzaakte dan een kortsluiting. Als je hem wat verdraaide deed ie het weer eventjes tot hij terug in de "kortsluitstand" kwam.
Ik heb nu beide lexors vervangen door Hitec HS55 en die lopen wel een stuk zachter.
Is een Lexor servo nu een kloon of een "echt" merk?

En ik heb mijn heli dus gecrashed door een defecte gloednieuwe HS-55 met exact hetzelfde probleem. Als je zender een servotest mode heeft moet je die maar eens laten lopen, als een servo matig is hapert die, en als je echt pech hebt blijft de servo zelfs gewoon stil staan (wat bij mij dus tijdens het vliegen gebeurde). Volgens mij is het een potmeter verhaal, maar ik baal ervan dat dat bij een nieuwe servo meteen al niet goed is.

Gebruik sinds 1,5 jaar de servo van waypoint voornamelijk in mijn elektro toestellen, en ik moet zeggen tot mijn volle tevredenheid. Het zullen misschien niet de allerbeste servo’s zijn die er te koop zijn, maar ze hebben mij nooit in de steek gelaten. Ik heb in ieder geval een stuk minder problemen dat met hs81 servo’s , die naar mijn mening voor veel storingen zorgden (te veel stroom opname?).
Lex

JWS zei:
Ik heb ze echter na de eerste keer aansluiten direct weer terug gebracht.
De kwaliteit viel mij zeer tegen. Eén van de drie klonk redelijk hoe een servo hoort te klinken in mijn optiek.
Het geluid dat uit de andere twee servos kwam leek nog het meest op een oude roestige betonmolen uit het jaar nul.
Om nog maar te zwijgen over de nauwkeurigheid (met name in de neutraal stand) Deze leek haast willekeurig.

Ik heb dezelfde resultaten, bij mij gaan ze ook terug.

Wat een bagger zeg.

die het rc 9 kram is er een van mijn vader in de brand velvlogen bijna het zwarte is al weg gesmolten en dat was bij de 2e x dat hij ze aan sloot
mijn 5 grams klonk er ook maar een een beetje normaal
het is toch 30 euro en kan ik ook nog wel andere dingen voor halen die ik nodig heb

wij hebben ze ook besteld zo'n 13 stuks (een aantal clubleden)
en ze werken perfect op de 3d shockflyer achtige modellen let wel even op de invoer kosten aangezien ze uiten europa komen normaal wordt er met dit soort dingen niet moeilijk over gedaan maar de laatste keer hadden we wel invoer kosten

m.v.g. Dennis

Dit is de binnenkant van een Hitec HS-55. Het asje voor de aansturing staat direct in verbinding met een potmeter. Dit asje zit dmv een koperkleurig plaatje geklemd, deze klemverbinding is tevens de elektrische geleider naar de middelste aansluiting van de potmeter. Als ik lichte neerwaartse druk uitoefen op de as gaat de servo meteen trillen. Als ik dan vervolgens een verbinding maar maak van de as naar de middelste aansluiting van de potmeter is het over. Ik vraag me eigenlijk af waarom er geen drukontlasting in een dergelijke dure servo zit.

Wie kan mij vertellen of er gelijkwaardige servo's zijn die dit probleem niet hebben.

afb17622.jpg

Als je dit klemmetje even loshaalt kun je potmeter openmaken. Het vorkje, dat je nu ziet iets omhoog buigen. De slepertjes, die over de cermet-baan gaan laat je ongemoeid! Vervolgens de potmeter weer monteren. Als je daarna bij het plaatsen van het eindtandwiel het asje, waar het vorkje omheen zit even met een vinger steunt werkt de servo weer als een zonnetje.

Bij de meeste mini- en microservo's is de potmeter een kwetsbaar ding. Blijkbaar heeft de potmeterfabrikant voor servo's hier nog steeds geen goed alternatief voor verzonnen.

Gents.
Koop een Dymond D47 en al je problemen zijn opgelost. Een "beer" van een 4,7 gramsservo. Ik heb er nu 5 in gebruik, twee komen er zelfs in een 7meter(!) zwever, weliswaar aan de opsteektippen met kleine (+/- 12 cm lange)aileronnetjes.
Kost bij J&J iets van 20 euro meen ik.

Back