Goedkope tandwielbakjes

Niek

Forum veteraan
PH-SAM
Bij de boekhandel dat nieuwe robotje al gezien van d' agostini?
Een grote plaat met 3 boekjes, en een plastic doos met onderdelen.
Bodemplaat, wielen wat plastic en.... Tandwielen!!

Introductie prijs € 3,25.
Aardig, vanmorgen zo'n pakket meegenomen naar huis.

48/12 tands, van goede kwaliteit En moduul 0,5!
Met 1 boxje en een 9T op de motor is een vertaging te maken van 1:85
Hee, dat klinkt bekend... :D
Leuk voor een wat kleiner vogeltje, bijv een kanarie.
(ik heb nu van dat lichtere gele vliegerdoek in huis)

Boxje zelf is aardig zwaar, zo'n 30 gr (de tandwielen + asjes wegen 15), maar daar is met de dremel hier en dar nog behoorlijk wat aan te doen.

Het mooie is: in 1 pakket zitten 2 van die boxjes!
Dus voor 1,625 euro.!

Voor diegenen die het robotje zelf in zijn geheel willen maken...
1e pakket voor 3,25, de rest word minstens de dubbele prijs..
Na ca 4 a 5 pakketen zouden wij m zelf radiografisch kunnen hebben.
Er zijn ca 30 pakketten nodig voordat het ding computer bestuurd is,
is een heeel behoorlijke prijskaart..

Dat waren ook enkele ideeen die bij mij opkwamen toen ik dat ding op TV zag. Heb ik dus een setje gekocht en ga eens kijken wat er nog meer bijkomt in de trend van welke motortjes en meer van dat spul. Misschien een RC versie van maken of toch die dremel?

ja op zich wel mooi voor zo'n wapper ding.. Ik zat er eerst aan te denken om dat robotje helemaal te bouwen hehehehe ik dacht een stuk of 12 delen.. Maar dit is te veelste veel geld.

Als ik het goed gezien heb zijn de delen 1 tot en met 4 de belangrijkste voor ons. De rest kunnen we met onze normale RC instalatie. Weet jij de gegevens van die motortjes?

Op stage hebben wij massa's van die CD aandrijf motoren en kleinere voor de aandrijving van het lees gedeelte. Zouden die niet goed te gebruiken zijn voor kleine kisten?

( heeft er hier iemand ervaring met die motoren? )
( ze zijn er in 5.5 en 4.5 volt dus das wel wat weinig )

Wel een pietsje :offtopic:

Maar 5.5 en 4.5 volt ? Da's prima!

In welke 'massa' kun jij er aan komen?

Uhhm we hebben een paar dozen vol liggen met CD loopwerken, misschien zou ik die over kunnen nemen :D. Ik zou er eerst is 1 kunnen testen.

Zitten daar ook de hoofdmotortjes bij waar Gert Jan die zelfbouw borstelloze motortjes van maken?

vaan zei:
ja op zich wel mooi voor zo'n wapper ding.. Ik zat er eerst aan te denken om dat robotje helemaal te bouwen hehehehe ik dacht een stuk of 12 delen.. Maar dit is te veelste veel geld.

Heb je engelse kennisen of connecties?
Kijk eens op: http://www.realrobots.co.uk/shop-accessories.html

Daar kun je alle 37 onderdelen in 1x voor €4 per pakket bestellen..
Of zelfs iets minder door de onzin delen weg te laten.
bijv niet dat rod/witte F1 jasje, dan totaal nog 32 x 4 = € 128,-

Da's in vergelijking met Lego Mindstorms nog niet eens zo'n gekke prijs...

En je bent dan de 1e met een compleet ding in nl.

Niek zei:
Zitten daar ook de hoofdmotortjes bij waar Gert Jan die zelfbouw borstelloze motortjes van maken?

Hoofdmotortjes?

Het zijn de iets dikkere motoren dan de sp280's maar wel iets korter :D .
Ik weet niet wat voor ankers ze hebben en of ze eventueel makkelijk her wikkeld kunnen worden.

Jij, of all men, die blijkbaar makkelijk aan CD loopwerken kan komen, hebt nog niet eens deze draad:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=495

eens doorgelezen!? :roll:

Maar goed, we hadden het over de geborstelde 5 V motortjes,
misschien dat Harold hier even bij kan springen hoe jij kan bepalen of er bruikbare motortjes tussen zitten.

:teacher:

Weet ik gelijk ook hoe ik van de week de 2 motortjes die bij Robot pakket nr 2 kan doormeten op bruikbaarheid.

Niek zei:
Maar goed, we hadden het over de geborstelde 5 V motortjes,
misschien dat Harold hier even bij kan springen hoe jij kan bepalen of er bruikbare motortjes tussen zitten.

:teacher:

Weet ik gelijk ook hoe ik van de week de 2 motortjes die bij Robot pakket nr 2 kan doormeten op bruikbaarheid.

:sleeping: He watte... werd ik geroepen 8O
Doormeten van een motortje dus:
Manier 1:
Eerst de blokkeer stroom bepalen. Dat is eigenlijk de stroom die loopt als je de as vasthoud, maar als je het op die manier meet brand het motortje gelijk door. dat meten doen we dus bij lage spanning, bijv. 1 cel.
Blokkeer de motoras, en meet de stoom die loopt en de spanning op de motor aansluitingen (zo dicht mogelijk bij de motor)

Nu kan je bepalen wat Iblok zal zijn bij 6 of 8 cellen (X keer de spanning waarmee je gemeten hebt).
vuistregel:
0.25 x Iblok is beste rendement
0.4 x I blok is meeste vermogen met "redelijk' rendement.
0.5 x Iblok is max vermogen, maar met slecht rendement (vrijwel zeker onder 50%. Laatste 6% extra vermogen kost 25% meer stroom),

Dus: Bepaal de blokkeerstroom en ga op 0.4 x die stroom zitten door juiste keuze propeller.

Manier 2:
Nog sneller (maar onnauwkerig)
0.4 x Iblok blijkt vaak 10 keer de nullaststroom te zijn.
Dus: nullast stroom meten en op 10 x die waarde gaan zitten.

Dit zijn simpele welles-nietes snelle selectie methoden. Het blijkt dat je voor bepalen van bruikbaarheid niet veel moeilijker hoeft te doen.

En hoe zit het met de motoren uit CD spelers ? Die hebben we ook wel, maar die zijn MET borstels.

P.s. Of borstelloze motoren uit Video koppen dan?

Back