Ja het wordt ons beginners inderdaad niet makkelijk gemaakt, de heren die volgens zeggen zeer vele jaren ervaring hebben denk ik aandelen bij Trex of allign want alles dat daar niet onder valt is volgens hun brandhout.
...(ingekort)...

Maar ik heb een soort van onderbouwing..
Align is zeker geen topproduct, en om te zeggen dat het pure kwaliteit is gaat en beetje erg ver.
Maar wat je krijgt zal, op 1 a 2 bekende kleine dingetjes na, gewoon goed vliegen.
Begrijp me goed, zelf heb ik geen persoonlijke ervaring met eventuele clones..
Maar wat ik wel weet is dat een aantal veel besproken clones schaamteloze kopieen zijn van align.
Daarnaast weet ik ook dat deze kopieen voor een fractie van de prijs van het origineel wordt verkocht.
Dus is het logisch dat er ergens op wordt beknibbeld bij het maken van de clones, wat overduidelijk de kwaliteit is (terug te lezen uit post op div. forums)
Sommigen kopen een clone, en gooien de zender er al snel bij neer als blijkt dat de clone niet lekker wil vliegen..
Vaak is dan ook de hobby voor een dergelijk persoon ten dode opgeschreven...
Een persoon met wat ervaring heeft de betreffende kennis om bepaalde specifieke onderdelen te vervangen, e.e.a. af te stellen, en dan blijkt dat de clone opeens toch goed kan vliegen.
maar ja, een echte beginner heeft die kennis niet
en om die kennis te vergaren, wil je wel eerst leren vliegen, en leren wat de onderdelen werkelijk doen.
Met een trex als eerste heli zul je wat vaker kunnen vliegen, en een crash kan 99 van de 100 keer aan een persoonlijke fout worden toerekent (opbouw of stuurfout)
Wat met de clones nog wel eens wil verschillen.
Op zich sta ik niet negatief tegenover clones, maar ik ben wel van mening dat je wat ervaring in het helivliegen en sleutelen moet hebben voor je een dergelijk apparaat werkelijk ten volste kan benutten (ook al zijn ze goedkoper)
En daarnaast, stel je maakt 1 of 2 crashes omdat een onderdeel van de clone het begeeft...
Trekt dat de kosten van het origineel niet recht?
Naar mijn mening is niets zo irritant als crashen door een technisch mankement...
Dit is in ieder geval mijn redenatie voor het aanraden van trex`en als eerste heli..
Dus geen aandelen, geen sponsoring..