Goedkope troep !!!

Wat voor een servo's gebruik je?
De gemiddelde BEC van de meeste regelaars is maar 1,5 ampere

Voor een groot toestel ontoereikend, maar bedenk je dat we het hier over 0 tot 12 ampere regelaars hebben.

Voorbeeld.. een Dymond D47 trekt maximaal (als je 'm echt zwaar belast) 700mA. In de gemiddelde shockflyer, wat een typisch toepassingsgebied is voor deze servo's, zitten daar 3 van. Dat zou dus, strikt theoretisch, maximaal 2.1A belasting kunnen maken. De grap is dat die 1.5A becjes dat prima trekken als kortstondige piekbelasting.

Grap nummer 2 is dat als je die stroom zou trekken op je shock, dat het dan niet meer uitmaakt of je nog ontvangst hebt of je regelaar nog werkt, want dan heb je een veel groter probleem. Willen alle 3 de servo's zo hard moeten werken dat ze die stroom moeten leveren.. nou ja, dat kan bijna alleen maar tijdens een crash zijn. Bij een volgas snaproll doen ze dat bv. nog niet.

De kleinere ESC's zijn in principe niet gemaakt voor heel ver weg vliegen. Sure, na een km zullen ze gaan storen, daar waar een 'fullsize' het nog wel doet, maar dat is niet zo heel relevant.

Hoi Hezik,

ik probeer altijd van alle discussies over techniek wat op te steken, zo ook in deze kwestie. Ik kwam jouw bovenstaande opmerking tegen en ik vroeg me af hoe je tot deze conclusie kwam ... waarom zou je met een kleine ESC niet ver kunnen vliegen ? Ligt dat niet meer aan de reikwijdte ontvanger ?

En wat bedoel je precies met na een km gaan ze storen ?

Grtz,
Menno

Hey Menno,

Heel eenvoudig.. de grootst genoemde ESC in dit topic is 12A. Als we meermotorige modellen even buiten beschouwing laten, met een 12A esc heb je het over toestelletjes met een spanwijdte van hooguit een meter. Die zie je na een km domweg niet meer, niemand zal er zo ver weg mee gaan vliegen.

35Mhz en ESC's gaan over het algemeen niet goed samen, als in, de schakelfrequentie van de ESC heeft boventonen welke rond de 35Mhz vallen, en dat levert storing op.

Zolang de ontvanger het zendersignaal nog 'luid en duidelijk' ontvangt, zal dat geen problemen opleveren, maar zodra je verder weg gaat, en dus het te ontvangen signaal zwakker wordt, zal de storing die de ESC maakt, kunnen gaan storen.

Bij grotere ESC's wordt dat opgelost met meer electronica (zoals de condensatoren die TS aanhaalt), maar ook door de ESC verder van de ontvanger af te plaatsen. Bij deze kleintjes is dat vaak geen optie, vaak is het snoertje voor naar de esc relatief kort, zitten deze dingen binnen 10~15 cm van de ontvanger.

SuperSimple ESC 10A (2 stuks)
Beide exemplaren hebben onvoldoende RF ontstoring
Een (1) exemplaar heeft onvoldoende BEC.

Turnigy Plush 10A (1 stuks)
Onvoldoende BEC.

Heb van de SS de 6A versie, doet het perfect, ook met lage accuspanning, en stoort niet. Van de Turnigy heb ik ook de 6A versie, werkt ook perfect.

Overigens heb ik al heel wat regelaartjes gehad in diverse maten, ook de goedkopere, en ben die problemen nog niet tegengekomen. Daarmee zeg ik niet dat het niet kan hoor, gewoon maar ff testen als je het niet vertrouwt:D

Grt.

Hey Menno,

Heel eenvoudig.. de grootst genoemde ESC in dit topic is 12A. Als we meermotorige modellen even buiten beschouwing laten, met een 12A esc heb je het over toestelletjes met een spanwijdte van hooguit een meter. Die zie je na een km domweg niet meer, niemand zal er zo ver weg mee gaan vliegen.

Aaah, kijk dat is helder. Ik dacht dat je op een technische oorzaak doelde :)

35Mhz en ESC's gaan over het algemeen niet goed samen, als in, de schakelfrequentie van de ESC heeft boventonen welke rond de 35Mhz vallen, en dat levert storing op.

Zolang de ontvanger het zendersignaal nog 'luid en duidelijk' ontvangt, zal dat geen problemen opleveren, maar zodra je verder weg gaat, en dus het te ontvangen signaal zwakker wordt, zal de storing die de ESC maakt, kunnen gaan storen.

Right, hier wel een technische oorzaak, maar ook een heldere uitleg. Daar kan ik wel wat mee.

Bij grotere ESC's wordt dat opgelost met meer electronica (zoals de condensatoren die TS aanhaalt), maar ook door de ESC verder van de ontvanger af te plaatsen. Bij deze kleintjes is dat vaak geen optie, vaak is het snoertje voor naar de esc relatief kort, zitten deze dingen binnen 10~15 cm van de ontvanger.

Ja, dit probleem is herkenbaar. Tijdens laatste indoorvliegen van club ook wat testjes gedaan om te zien of we storing konden verminderen / voorkomen, hierbij bleek overigens dat de goedkopere (Chinapan) merken zeker niet minder presteerden dan de duurdere ... ;)

Dank,
Menno

@Volhout
Als je inderdaad genoeg kennis hebt van electronica, zou je nog altijd de modificaties kunnen doen, en ook de andere gebruikers van MBF hierop wijzen. Daarom zijn deze goedkope regelaars nog geen troep (zoals door menig gebruiker hier reeds gemeld). Sterker nog, op de site van HC zijn de meeste gebruikers van de regelaars zeer tevreden.
Ik vind de conclusie eigenlijk nogal voorbarig. Heb je EMC metingen gedaan van de regelaars? Heb je een scope/spectrum analyser op de verschillende aansluitingen gezet (en daarbij andere stoorbronnen uitgesloten zoals servo's, motoren, gsm's, computers, zenders, ontvangers, ...)? Heb je meerdere regelaars van hetzelfde type getest (van een verschillende productie batch en van dezelfde productie batch)?
Zo niet, is het niet voldoende onderbouwd in mijn opinie, en blijft het één uitzondering op de regel.

Luc

Is die keramische condensator van 100nF 50V. te plaatsen op alle regelaars of moet men verschillende waarden gebruiken vb. voor grotere regelaars een hogere waarde? Of is dat hetzelfde voor een regelaar van 10A of een van 40A?

@lucbra: Ik heb de metingen gedaan zoals beschreven in de link. Ik bezit in totaal 6 ESC's en ben eenvoudig begonnen uit te zoeken. Ik heb de storing alleen aan de hand van een reikwijdte test geconstateerd, maar kan op mijn werk er wel een spectrum analyzer en scoop aan hangen. Dat zou een betere onderbouwing geven.

Ik vlieg zelf met 120 gram - 300 gram modellen buiten, en vind het fijn om voldoende bereik te hebben, zeker voor mijn e-zwever.

Dat van die BEC is een gevoelig onderwerp. Ik was zelf het meest geschrokken van de supersimple ESC. 2 exemplaren. De ene heeft een BEC die minimaal 2V dropout (7805) voltage heeft. De andere heeft een BEC die maar 400mA (typ) aan kan maar wel low dropout is, terwijl in de spec van de ESC 1.5A staat. Als je de krimpkous er niet af haalt en op internet opzoekt wat voor component er op gesoldeerd zit crash je gewoon je kist. Dat zit me echt dwars. 400mA !!! dat is de helft van de stroom van een enkele D47 servo, en je hebt er 3 op zitten.

@ReneDL: Of deze modificatie nut heeft zal heel erg afhangen van je regelaar. Het kan nooit kwaad om een keramische condensator parallel aan een Elco te plaatsen, maar als er op jouw regelaar (op de printplaat) al eentje zit, dan is het effect nihil.

Aan allen: ik denk dat de titel van dit draadje wat zwaar is, maar het is geschreven op het moment dat ik (begonnen met super simple ESC, toen TowerPro, en tenslotte Turnigy) steeds duurdere ESC's begon te kopen, en steeds weer merkte dat er dezelfde problemen in zaten.

Ik heb de kritiek in deze draad gelezen, en zal mij in het vervolg wat politieker uiten. Excuses aan diegene die zich daaraan gestoord hebben.

Laatst bewerkt:
Wat ik wilde weten is of de waarde van de keramische condensator 100nF 50V voor al de regelaars het zelfde is (indien er geen aanwezig is natuurlijk)?

@Volhout, ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb mij zeker niet gestoord aan je manier van schrijven hoor.. je hebt een uitgesproken mening, maar komt daar in netjes ABN voor uit, ik zie niet in waarom iemand zich daaraan zou moeten storen.

Ben het alleen niet met je eens, dat is alles :)

Wat betreft BEC's.. ik gebruik ze niet, mijn D47's gaan rechtstreeks op de 2s lipo, maar zelfs dan nog.. 400mAh continu is genoeg hoor.. zoals ik al aangaf, die 700mAh is bij full stall van een D47.. in het dagelijks gebruik is de stroom die die dingen trekken, nagenoeg verwaarloosbaar. Ter vergelijk.. ik vlieg 5 minuten met een 200mAh pakketje.. de motorstroom is daarbij tussen de 2 en 5 ampere, dus de servo's KUNNEN dan domweg al niet veel verbruikt hebben...

@ReneDL: Mijn advies: niet aan beginnen. Die regelaartjes werken prima en het enige wat je kunt doen is een goed werkende regelaar vernaggelen op die manier (solderen moet je wel kunnen etc)

Laatst bewerkt door een moderator:
En zo wijst hezik me op een subtiele manier terecht; gelijk heeft ie!:rolleyes:

@Volhout, inderdaad niets mis met jou manier van aanbrengen. M'n werk én hobby zijn echter electronica gerelateerd. Als je dan met een 'nogal merkwaardige manier van testen' tot de conclusie komt dat alle chinese HC spul troep is, vind ik dit toch wel lichtelijk overdreven.
Daarom ook mijn reactie.
Als ik echter iets te brutaal overkwam, mijn verontschuldigingen daarvoor.

Groeten,
Luc

Back