goedkopen vaartregelaar en andere electronica

hallo,

Ik weet niet of iemand mij kan helpen, maar ik zoek een beetje goedkopen vaartregelaar en andere electronica, zoals servo's en ontvangers.
Ik heb al is bij conrad gezocht maar daar word ik ook niet echt weizer uit, met als die thermen turns en pulsfrequentie :oops: :? :? .
Wie weet wat dat betekende en welke vaartregelaar ik dan voor een speed 500E van graupner moet hebben??

Hallo,

Ik heb in mijn Banckert een spee 500 e motor, heb daar een robbe rokraft 100 vaarregelaar bij, deze kost ongeveer 60 euro. Dit zou moeten werken.

Groeten Arnold

Volgens specificaties van de HMBC trekt de 500E belast 2A.

Gegevens van de Top 40C regelaar van Conrad:
Motorlimiet 18 turns (niet belangrijk)
Voedingsspanning 6,0 - 12 V= (5 - 10 accucellen)
Continue stroomsterkte25 A
Pulsfrequentie 3000 Hz (niet belangrijk)
BEC 6 V / 2 A
Afm. ca. 51 x 41 x 27 mm
Gewicht 86 g.

Prijs 30,95 Lijkt mee een prima en goedkoop regelaartje. Vaar en rij er zelf mee met o.a. Speed 500's met 2 45mm schroeven onder een behoorlijk forse schuit: geen probleem!
Scheelt toch weer 30 euri's...

Maar Mario: alles staat of valt met je toepassing! Als je met zo'n regelaar en een 500E een speedboot aan wilt drijven met een maxi-grote speedschroef... Dan wordt hij wellicht heel snel heel heet.
En da's nie goe....
Dus: Kijk even hoeveel ampere je motor trekt met de toepassing die je wilt gebruiken! Meten is weten!

voor het selekteren van een regelaar moet je weten hoeveel stroom je motor trekt
heb in een sleepbootje hier een speed 600 turbobb 12 V op 6 volt draaien met 35 mm 3 blads. Dit alles draaid op zo'n beetje de goedkoopste regelaar van conrad 20 euro. top 25 heet ik deacht ik.

goed koop kan dus als je weet hoeveel je motor vraagt

Groeten Gerjan

liever 2A traag dan mits die 1,5A trekt altijd iets er boven zitten aangezien de opstart ampere 6x hoger is dan de rendement ampare bijgebruik!!!

doe jij snel dan is 1,5*6=9A! 2A snel is dan in no time weg,,, en dan kan je iedere keer gaan hengelen

in dit voorbeeld moet je dan dus 2A traag doen of 10A snel

maar nog het blijft experimenteren met zekeringen!!!

dit is een voorbeeld!! dit gaat niet altijd op in praktijk!! 6x is een gemiddelde getal geen getal voor alle motertjes (motoren) !!:wink:

(ben niet aansprakelijk voor welke gevolgen dan ook zoals zwemmen, hengelen, peddelen of welke inspanning dan ook!!!)

Tsja het afzekeren van gelijkstroom motoren blijft lastig. Om aanzetstromen van gelijkstroom motoren te bepalen die direct ingeschakeld worden is niet eens zo'n kunst.

8O Alles draaid in de wonderen wereld van de elektro techniek maar om 1 basis formule en daar mee is in principe alles te herleiden. Maar om de wet van Ohm maar eens snel en zonder al te "veel diep gang" toe te passen :lol: Geldt dus voor de aanzet stroom van gelijk stroom motoren in het algemeen dat Iaz = U / Ri , dit wil zeggen dat de aanloop stroom wordt bepaalt door de aangelegde spaninng en de inwendige weerstand van de anker keten. ( Dit kan trouwens in de regel wel eens veel meer zijn dan 6x zelfs 20 tot 50 X maar het is wat Cheeta al zei Motor afhankelijk )

En daar komt bij dat via de moderne elektronica ( bv met pulsbreedte sturing ) de motoren keurig geregeld kunnen worden waardoor de aanloop stroom erg laag is in vergelijk met de directe aansturing.

En ja dan heb je inderdaad de smelt zekering ook welkom in het woud van de smelt karakteristieken. Maar gemiddeld heb je een snelle uitschakeling bij 10 X Inominaal ( uitschakeltijd in de msec.). Maar ook hier geldt elk type zekering snel, traag, merk dan wel type heeft zijn eigen smeltkarakteristiek kortom traag, snel of suppersnel is met afschakelen :D .

En als je niet alle gegevens hebt dan wordt het proef ondervindelijk ( maar met beleidt ) de waarde vaststellen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar METEN. Want METEN is WETEN en GISSEN is MISSEN met alle gevolgen vandien.

groetjes Martin

Hoi

Ik had eerst in mijn Witte Zee ook een graupner 500e met deze regelaar werkt perfekt en is waterdicht...

230733_BB_00_FB.EPS.jpg

bestnr. 230733 - 89

Groeten Justin

@Justin
Hoi dat is dan toch zeker bij Conrad die vaarregelaar met dat bestelnummer van wat u opgeef :roll:
En hoe staat het met onze BILGENBOOT lukt dat al een beetje
Of is de tewaterlating mislukt :P :P

Ik denk dat de goedkoopste vaarregelaar
Is zelf maken.
Ik weet nog toen ik in Holland woonde in Gorinchem
Daar had je een modelbouw zaak.
Die maakte ze zelf en je kon ze zeer goedkoop bij hem kopen.
Kijk eens in de modelbouwer daar stond twee jaar terug
Hele schema's in van vaart regelaren.

Ja ik heb ze zelf ook wel gemaakt, maar je kunt tegenwoordig de[ ic] haast of helemaal niet meer krijgen.Kopen dan he En de goedkoopste bij Conrad is iets van 15 euro en die kan wel enkele ampere aan hoor :D

Goedeavond Meneer F.van Gent.
Ok dat wist ik dus niet. :oops:
En 15 Euro dat is niks. 8O
Stuur mij de even een paar :lol: :lol: :lol:
Had mijn laatste pbtje nog ontvangen?
Ik zal eens kijken op de website van Conrad.
Als ik het kan vinden.

Hahaha :D ja BOL je hebt gelijk, maar ja als je daar dagelijks mee bezig bent dan vergeet je dat wel eens dat het voor je zelf van zelfsprekend is maar voor een ander abracadabra ;)

Hallo,

@ Roel: Ik heb een vraagje over die top 40 regelaars van conrad, hoe ga
je te werk om deze voor de eerste maal in gebruik te nemen?
Ik heb onlangs zo'n regelaar willen gebruiken maar deze werkte
niet, er zit ook een extra aan/uit schakelaartje aan volgens de
handleiding om de regelaar (nogal logisch) in/ uit te schakelen.
Het is nogthans niet mijn eerste regelaar die gebruik, maar ik
kreeg deze top 40 niet aan de praat. De regelaars die ik
normaal gebruik zijn die van robbe, de rokraft 120.

groeten Lucky.

Hoi

@F.van.Gent

Mijn project ligt even stil i.v.m. school>>tentamens, examen daarom ook geen updates van de andere modellen..

Groeten Justin

@ Lucky:
Vaartregelaar gewoon aansluiten cf boekje, sticks vd zender neutraal zetten, zender aanzetten, model aanzetten met het knopske van de regelaar.
Even een paar sec. wachten dat de regelaar zich kan initialiseren.
Dan moet het goedkomen.

@ Justin:
Gelijk heb je, gewoon prioriteiten stellen.

Suc6

Ik heb niets aan Pjoeters verhaal toe te voegen...
Gebruiksaanwijzing goed lezen en opvolgen en dan moet 'ie het gewoon doen.

Back