Hoi,
Mijn mening is dat je gevaarlijk bezig bent indien je niet alles uitrekent, en bepaalt hoe sterk de onderdelen moeten zijn etc. Dit is niet zo eenvoudig, want je weet al niet van welk materiaal de kop is gemaakt etc. dus hoe sterk is die kop, bladas, boutjes in de bladas, druklagers, ...
Doordat je zwaartepunt van je bladen verder naar buiten gaat neemt de kracht op je bladas enorm toe, zelfs bij het zelfde toerental, en bladen van het zelfde gewicht. Zelfs als de bladen bijvoorbeeld 10% lichter zijn, maar ook 10% langer, dan nog is de kracht op je bladas enorm toegenomen. Reken nu gewoon even de centriputale kracht uit, dan zul je dit zien.
Ter informatie, in Oisterwijk op Paasmaandag brak van mijn R90 spontaan de bout van de bladas met 710mm bladen van 175gr op 1850 toeren. Dit zijn dus lichte bladen voor een 90'er op een normaal toerental met originele bouten en een originele bladas. Toch brak de bout.
Ik denk dat iedereen die aanwezig was, de klap hoorde en de bladen zag vliegen kan beamen dat het hier om enorme krachten gaat, en dat dit dus dus erg gevaarlijk is.
Enkel mijn mening.
Groeten,
John.
P.S. jullie kennen ook de voorvallen die resulteerde in b.v. de dood in de USA, in coma in Israel, ... Dus het is niet zo handig om bladen proberen terug te koppen die juist hebben besloten de heli te verlaten.