Gohbee 50 opvoeren naar gohbee .90

richard heb je ook rekening gehouden met het feit dat de tips van 680 bladen verder van het midden zitten en dus zo wie zo de centrifugale krachten groter zijn op de spindel/bladass. ze hebben een grootere omloop dus de g krachten zijn groter op de blad as

richard heb je ook rekening gehouden met het feit dat de tips van 680 bladen verder van het midden zitten en dus zo wie zo de centrifugale krachten groter zijn op de spindel/bladass. ze hebben een grootere omloop dus de g krachten zijn groter op de blad as

Het toerental word ook AANZIENLIJK lager doordat de OS91 minder toeren mag draaien. Ik verwacht dat de "sweet"-spot bij ongeveer 1700 toeren zal liggen.

Cheers,

Rich 8)

Als je dezelfde rotorkop blijft gebruiken dan moet je er geen
grotere bladen inzetten.
Daar is het niet voor ontworpen en gemaakt.
De krachten kunnen groter zijn dan je denkt .
Ook denk je dat het wel meevalt omdat je een lagere toerental vliegt.
Kun je je toch op de grens zitten van de rotorkop.

Word er eigelijk nog wel om de veiligheid gedacht.
Als iemand wildvliegt of iets dergelijk dan heeft iedereen maar over
veiligheid.
Maar als je een heli gaat ( opvoeren ) overbelasten lees je haast niet over veiligheid.

Ik persoonlijk vind het maar een gevaarlijk experiment met een heli.

Groetjes,

C Hof

Dus als je op een plastic rotorkop welke VEEEEL slapper is dan de metalen versie ook 2000 toeren draait ben je gevaarlijk bezig??!!

Dus als je 2500 toeren op je metalen rotorkop draait ben je een gevaar??!! Terwijl nergens de max. staat aangegeven...

Als je meneer henseleit heet en bedenkt dat je 50er ook wel een 90er kan hebben en bedenkt dat dit leuk is als je deze erin hangt en hem gewoon "uitprobeert" ben je wel veilig bezig...

Kom op zeg!! Tis toch gewoon proberen, vallen en opstaan... en als iemand het nodig vind kunnen we de krachten die erop werken ook nog wel uitrekenen, maar als je het gewicht van de bladen LAAG houd evenals het toerental komt alles goed. Geloof mij.

Niks gevaarlijks aan... niet gevaarlijker dan 3x crashen met een plastic rotorkop en er dan nog met 2000 toeren op de kop mee doorvliegen, doen ook vele zonder nadenken :wink:

Cheers,

Rich 8)

ps. Ik vlieg ook regelmatig wild!! Wel veilig en dat bevalt PRIMA!

Weuh... Is een 3DMP met 3,5kg en een 90 niet ook zoiets? Ruig veel porrie voor zo'n lichte kist. Maar goed, mijn motto is 'overdreven is net goed genoeg' ;)
Veel succes...

ik denk dat zon fabriekant er wel iets meer onderzoek in steekt dan jullie op het moment doen.
maar dan moet ik er bij zeggen dat hun het doen voor de centen en jullie dus niet.
maar ga wel even met je lijf achter een dikke plaat plexiglas staan voor je de boel gaat laten vliegen.

marco bosch zei:
ik denk dat zon fabriekant er wel iets meer onderzoek in steekt dan jullie op het moment doen.
maar dan moet ik er bij zeggen dat hun het doen voor de centen en jullie dus niet.
maar ga wel even met je lijf achter een dikke plaat plexiglas staan voor je de boel gaat laten vliegen.

Ach, ik ben er absoluut niet bang voor dat het boeltje uitelkaar vliegt. Een T-rex met 3300 toeren doet dat ook niet... een fabrikant probeert ook maar wat, kijk is naar de verschillende rotorkoppen van .90 helicopters. Van de Raptor90 is deze ongeveer onverwoestbaar en superstevig, waar bij andere merken dunner plastic ook voldoet :wink:

Anyway, wees niet bang. Niet teveel toeren en lichte bladen en alles komt goed :wink:

Cheers,

Rich 8)

Er zit idd een full-metal head op. Ik denk dat er heel wat moet gebeuren wil het uit elkaar vliegen. 1800 toeren op de kop levert maximaal vermogen, daarboven komen heeft dus toch geen zin.

Aangezien mn OS50 Hyper op moment toch in revisie is gaan we er gewoon voor, al zal komend weekend wat krapjes worden. Mocht het niet bevallen dan bouwen we gewoon weer terug en heb ik iig al de motor voor een .90 ;)

Tuinkabouter zei:
Er zit idd een full-metal head op. Ik denk dat er heel wat moet gebeuren wil het uit elkaar vliegen. 1800 toeren op de kop levert maximaal vermogen, daarboven komen heeft dus toch geen zin.

totale crap uitspraak als je niet weet wat voor bladen erop zitten

oke rephrase...op 15200 toeren levert de motor theoretisch het maximum vermogen en als ik de huidige overbrenging houd zou dat 1790 -> 1800 toeren opleveren. Dus theoretisch heeft het geen zin daarboven te komen.

En er komen 650 bladen op, niet de volle 680 iig.

oke rephrase...op 15200 toeren levert de motor theoretisch het maximum vermogen en als ik de huidige overbrenging houd zou dat 1790 -> 1800 toeren opleveren. Dus theoretisch heeft het geen zin daarboven te komen.

En er komen 650 bladen op, niet de volle 680 iig.

Het is dat Rich helpt bouwen anders had ik voor de start eerst een schutters putje moeten graven om in te zitten :D

met de 50 heb je al zo veel problemen gehad.
anyway ik ben benieuwd!
groet Dennis

En daarna check-check-triple-check en daarna nog een keer voor de zekerheid...er zijn geen problemen meer behalve dan de chauffeur van het ding :lol: en dan een motor die ff gereviseerd moet worden

Hoi,

Mijn mening is dat je gevaarlijk bezig bent indien je niet alles uitrekent, en bepaalt hoe sterk de onderdelen moeten zijn etc. Dit is niet zo eenvoudig, want je weet al niet van welk materiaal de kop is gemaakt etc. dus hoe sterk is die kop, bladas, boutjes in de bladas, druklagers, ...

Doordat je zwaartepunt van je bladen verder naar buiten gaat neemt de kracht op je bladas enorm toe, zelfs bij het zelfde toerental, en bladen van het zelfde gewicht. Zelfs als de bladen bijvoorbeeld 10% lichter zijn, maar ook 10% langer, dan nog is de kracht op je bladas enorm toegenomen. Reken nu gewoon even de centriputale kracht uit, dan zul je dit zien.

Ter informatie, in Oisterwijk op Paasmaandag brak van mijn R90 spontaan de bout van de bladas met 710mm bladen van 175gr op 1850 toeren. Dit zijn dus lichte bladen voor een 90'er op een normaal toerental met originele bouten en een originele bladas. Toch brak de bout.

Ik denk dat iedereen die aanwezig was, de klap hoorde en de bladen zag vliegen kan beamen dat het hier om enorme krachten gaat, en dat dit dus dus erg gevaarlijk is.

Enkel mijn mening.

Groeten,

John.

P.S. jullie kennen ook de voorvallen die resulteerde in b.v. de dood in de USA, in coma in Israel, ... Dus het is niet zo handig om bladen proberen terug te koppen die juist hebben besloten de heli te verlaten.

Ter informatie, in Oisterwijk op Paasmaandag brak van mijn R90 spontaan de bout van de bladas met 710mm bladen van 175gr op 1850 toeren. Dit zijn dus lichte bladen voor een 90'er op een normaal toerental met originele bouten en een originele bladas. Toch brak de bout

Nu je dit alles weet ben je dus OPZETTELIJK gevaarlijk bezig als je nog met een originele Raptor gaat vliegen. :P

TIESKE

tieske zei:
Ter informatie, in Oisterwijk op Paasmaandag brak van mijn R90 spontaan de bout van de bladas met 710mm bladen van 175gr op 1850 toeren. Dit zijn dus lichte bladen voor een 90'er op een normaal toerental met originele bouten en een originele bladas. Toch brak de bout

Nu je dit alles weet ben je dus OPZETTELIJK gevaarlijk bezig als je nog met een originele Raptor gaat vliegen. :P

TIESKE

:D

Eigenlijk heb je gelijk. Ik ben er dan ook niet bepaald blij mee.

Ik maak de bladas altijd zelf van zilverstaal. Nu ik hier gereageerd heb vraag ik me af of de trekkracht van zilverstaal wel sterk genoeg is.
Ik was het trouwens wel eens met je post. We moeten het niet gevaarlijker maken dan het al is.
Toch blijft het vreemd wat er gebeurt is. Een fout in een onderdeel kan altijd voorkomen maar één asje met een productie fout is ook raar.

tieske

Zilverstaal is prima maar bij John brak er een bout ! Ik vond de kwaliteit van de boutjes bij de R90 ronduit slecht, ik weet niet of dat bij de Gohbee ook zo is ? Als de bouten van de bladas ook van dat pisbakkenijzer zijn zou ik idd een putje gaan graven. Als ik mijn R90 nog had zou ik na het voorval van John meteen die bouten gaan vervangen. Van de heckrotor had ik dat al gedaan want die waren zo zacht dat ik ze niet eens normaal kon aandraaien.

Back