Gohbee Stinger 50Deluxe "Bouwverslag"

Hoi Allemaal,

Ik ben sinds enige weken de trotse eigenaar van een Gohbee Stinger 50Deluxe en heb besloten om er hier een bouw/vliegverslagje over te schrijven.

Gohbee
Zoals velen van jullie weten is de Gohbee Stinger 50Deluxe bijna hetzelfde als een TZ50Deluxe. Met de nadruk op BIJNA.
Het grote verschil zit hem in de levering. De Gohbee word geleverd door het Amerikaanse Gohbee en de TZ word geleverd door het Chinese JingShi. De Gohbee is in de essentie dan ook een TZ, maar met een voordeel: De foutjes zijn eruit gehaald. Doordat Gohbee zelf een werkplaats heeft in Amerika kunnen zij direct veranderingen doorvoeren en ervoor zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

"Het Bouwverslag"
Bouwverslag heb ik tussen aanhalingstekens gezet omdat het hier om een 90% pre-built helicopter gaat. Welke overigens ZEEER netjes inelkaar gezet is, overal loctite tussen. Alle linkjes zijn afgesteld op lengte (behalve die van de servo's, die zijn nog niet perfect afgesteld)

De Gohbee Stinger 50Deluxe in een TZ50 doos, de "nieuwe", "echte" Gohbee 50Deluxe dozen zijn er nog niet.
DSC03770.jpg

Als je de doos opent vind je alles netjes in hun eigen compartimentje opgeborgen.
DSC03771.jpg

Alles zit netjes in plastic apart verpakt.
DSC03772.jpg

De losse onderdelen, zonder het plastic.
DSC03773.jpg

De metalen rotorkop.
DSC03776.jpg

De staartsectie, ook pre-built.
DSC03778.jpg

Het frame met alle stangetjes.
DSC03777.jpg

20 minuten later, Tadaaaaaaa!!
DSC03779.jpg

Algemene indruk
Ik heb zelf al redelijk wat Raptors gebouwd (1x 30/6x 50/2x 90) maar daar is deze helicopter NIET mee te vergelijken. Ook al is het een zogenaamde "clone". De plastickwaliteit is PRIMA, alleen zie je hier en daar een spuitgietnaadje(als je goed kijkt).
Alle aluminium delen lijken me van goede kwaliteit, zei het niet zo mooi afgewerkt als bijvoorbeeld QuickUK onderdelen.

Het vliegen
In 1 woord, WOW!! Deze heli vliegt standaard uit de doos beter dan welke 50er die ik ooit heb gevlogen. Met de standaard paddles is de cyclic al meer dan snel genoeg voor de meest gestoorde 3D, Autorotaties lijken eindeloos. En ik vloog hem met windstil weer :wink:
Zonder overdrijven durf ik te stellen dat deze helicopter beter vliegt dan de R50's die ik ooit gevlogen heb. (R50 met metalen kop, R50 met alles geupgrade wat je maar kan bedenken, R50SE, been there, flown that :roll: )

Ik hoop dat ik begin volgend jaar een keer een leuk filmpje kan opnemen, als je niet kunt wachten kun je altijd een keertje komen kijken op het veld :P

Wat vind ik GOED aan deze heli
- 90% pre-built van hoge kwaliteit (alle linkjes al perfect afgesteld, geen bladspoor, geen gezeur met afstellen)
- Geen andere paddles nodig om te kunnen 3Den
- Nette lichte glasvezelkap (ook goedkoop te vervangen indien nodig)
- Koppeling loopt niet aan, niks uitlijnen(bij R50's vaak een probleem)
- Standaard uitgerust met 3D fins
- Goedkope 3D dampers verkrijgbaar (nog niet geprobeerd!!)
- Tailclamp ding (waar horizontal fin op zit) klemt ERG goed
- Autoroteert PERFECT, goede one-way.

Verder vind ik het erg bijzonder dat deze heli (met al zijn metaal) net zo licht is als een standaard Raptor 50.

Wat vind ik NIET GOED aan deze heli
- Bij 1 winkel verkrijgbaar in Nederland, maar heeft wel alles op voorraad
- Plastic iets minder mooi afgewerkt als bij Raptor
- Aluminium had mooier geanodiseerd mogen worden, deze finish is echter ook niet lelijk en waarschijnlijk muchos goeiekoper.

Mijn Gohbee Stinger 50Deluxe specificaties
3x 9252, GY601/9251, REVLOCK/9253, OS50hyper&JK Hatori
Duralite 4000mah/5,1v regulator
TT600 main blades/NHP90mm tailblades
Gewicht: 3700 gram

Eindconclusie
Je krijgt zeer veel helicopter voor je geld waar NIETS meer aan gedaan moet worden om hem te gebruiken voor 3D. Onderdelen zijn goedkoop en zelfs grotendeels uitwisselbaar met Raptor.
Hij vliegt beter dan ik ooit had verwacht, ook ik was sceptisch :oops:

Verder was ik verbaasd dat een helicopter van MAAR 335 euro zo goed pre-built kon zijn en zo goed kon vliegen. Ik snap zelf niet goed hoe het kan, maar het is echt.
Verder zijn er ook nog 2 andere leuke versies voor beginners. De 50 standaard met plastic rotorkop voor 240 euro en de 30 voor maar 199 euro.

Ik denk dat deze helicopter nog een veel geziene gast gaat worden op de nederlandse modelvliegvelden.

Cheers,

Richard

ps. deze heli is overigens verkrijgbaar bij 4rc.nl

ps2. Dit is overigens ook een generatie 4 Gohbee Stinger, en is wezenlijk anders dan de Gohbee/TZ helicopters die al op dit forum werden beschreven.

Hallo

Leuk zo'n bouwverslag :roll:
Ik heb ook net een TZ50 deluxe van 4rc
Hij is af en de OS hyper is net ingedraaid dus de heli moet zn eerst vlucht nog maken :!:
mooi om te lezen dat de jouwe goed vloog,
er zijn er nog niet veel van in NL ik heb wel eens gevraagt op dit forum wie er een TZ heeft.
weinig reactie,.. maar dat zal nog wel komen denk ik :!:

groeten Stefan

Mijn gohbee was ietsje minder perfect, en ik moet bevestigen dat behalve de onderdelenvoorziening de service als je er niet uitkomt ook goed is. Bij mij waren er nog wat aanloopprobleempjes die nu allemaal keurig opgelost zijn. De heli vliegt nu goed.

Mooi verslag rich, wanneer zien we hem vliegen?

Nou door wat prive omstandigheden heb ik de komende tijd niet zoveel tijd om te vliegen, maar een ieder die hem erg graaag wil zien vliegen is altijd welkom om te komen kijken op de club. Spreken we wel af dan :wink:

Dat filmpje word waarschijnlijk echt pas volgend jaar, helaas.

Voor een andere REVIEW, click hieronder eens!!
Voor een andere review, click hier!!!

Cheers,

Richard

Het lijkt wel een reclamefolder.
Raptor Rulezzz zei:
Sponsored by V-blades & 4rc.nl
Tja, hoe objectief ben je dan? ;)
Raptor Rulezzz zei:
De Gohbee is in de essentie dan ook een TZ, maar met een voordeel: De foutjes zijn eruit gehaald.
Wat zijn dan die foutjes?
Er zijn meerdere winkels die de TZ verkopen.

Heeft de Gohbee deluxe wel een vrijloop in de koppeling? Ik zie ook geen carbon base-plate (hoewel de meningen daarover verschillend zijn ;) )

waarom is er al een versie 4 van ?
wat is er in die versies oa veranderd ?

Er zit een vrijloop in de koppeling.
De flybaraansturing is veranderd (niet functioneel, maar vooral uiterlijk)
1 onderdeel op de rotorkop wat "even" metaal geweest is, hebben ze terugveranderd naar plastic i.v.m. crashes. Beter 1 onderdeel van 3 euro kapot dan de hele rotorkop krom.

Dat zijn een paar veranderingen die ze mij verteld hebben.

@Satoer
Ik moet ook geld betalen voor deze helicopter en als ik niet echt oprecht overtuigd was van wat ik zei dan zou ik het niet zeggen. Ik vind hem ECHT OPRECHT beter dan alle R50jes die ik ooit gevlogen heb, zeker prijs/kwaliteit is onverslaanbaar.
Het enigste wat dat "sponsored by ..." zegt is dat ik geen negatief bouwverslag had gemaakt, in het geval dat ik het compleet bagger had gevonden :wink: Dit was echter geenszins het geval. :P

Al is het maar dat hier alle linkjes al goed afgesteld zijn en dat er een boekje bijzit waar WEL alle correcte maten instaan. Niet zoals bij Raptor waar al JAREN de verkeerde maten instaan.... niet om ze af te zeiken, maar dat zijn toch kleine dingen die ik persoonlijk vrij vervelend vind.

Cheers,

Richard

De versie zoals 4rc hem nu uitlevert heeft een vrijloop.

Maargoed dat was alle gohbee vliegers al opgevallen, dat er een aggressief karakter van zichzelf inzit.

Bladspoor moesten jaap en ik er wel uitdraaien, en ook al is het ARF, sommige dingen meosten nog wel even opnieuw vastgezet worden met loctite.

Wat mij ook opviel is dat ie standaard wel erg zwart is. Zwarte staartblaadjes, zwarte skids, zwarte geleidingswieltjes voor de staartsnaar.

Verder is mijn pitchbrug onder garantie vervangen en zijn er na de tijd nog shimmers op de bladas geplaatst.

Al zijn de meningen er over verdeeld, ook heb ik een ander boutje + lagers in de staartbladhouders. Richard vliegt nog standaard, laten we zijn reactie even afwachten.

Satoer zei:
Het lijkt wel een reclamefolder.
Raptor Rulezzz zei:
Sponsored by V-blades & 4rc.nl
Tja, hoe objectief ben je dan? ;)
Raptor Rulezzz zei:
De Gohbee is in de essentie dan ook een TZ, maar met een voordeel: De foutjes zijn eruit gehaald.
Wat zijn dan die foutjes?
Er zijn meerdere winkels die de TZ verkopen.

Heeft de Gohbee deluxe wel een vrijloop in de koppeling? Ik zie ook geen carbon base-plate (hoewel de meningen daarover verschillend zijn ;) )

Ben je zaterdag in utrecht ? dan mag je die van mij wel aan de tand voelen mits je hem heel houdt ;)

//Edit

Voor degenen die zaterdag overdag al aanwezig zijn danwel de behoefte hebben dat ding om te bouwen voor nachtvliegen en hem na de tijd weer terugbouwen (liefst weer heel in de auto;)) mag zich er mee uitleven zaterdag.

Richard,

Zijn ook alle belangrijke delen ge-loctite?
En hoe zijn de frames met elkaar verbonden?
Ben benieuwd hoe die vliegt ;-)

Groeten,
Marcel

Al zijn de meningen er over verdeeld, ook heb ik een ander boutje + lagers in de staartbladhouders. Richard vliegt nog standaard, laten we zijn reactie even afwachten.

Standaard is idd 1 lager + 1 taatslager (druklager) en het "lijkt" dan of de bladhouders veel speling hebben (stilstaand op de grond) maar vooralsnog lijkt het prima te werken...
Zoals WJ en de anderen het nu hebben is het net als bij een standaard raptor, met 2 normale lagers en geen taats/druklager. Dan is er ook stilstaand niet veel speling te voelen aan de bladhoudertjes (net als bij Raptor dan zeg maar).

Het zou standaard goed moeten werken, maar hoe het zich in praktijk blijft houden is de vraag. Standaard worden ze op het moment geleverd met de extra lagertjes. (dus met 2 lagers, zonder druklager)

Cheers,

Richard

1 onderdeel op de rotorkop wat "even" metaal geweest is, hebben ze terugveranderd naar plastic i.v.m. crashes. Beter 1 onderdeel van 3 euro kapot dan de hele rotorkop krom.

Het is juist dat onderdeel dat zelfs bij redelijk agresieve vliegstijl durft breken.

Ik had deze terug vervangen door metalen,met de nadruk op had.

Heb er een halve zomer mee gevlogen en er is geen degelijk onderdeel meer aan.

i.p.v. van hem op te maken en alles wat rammelt te vervangen heb ik hem de laatste vlucht opzettelijk in de grong geboord :-)

Groetjes

Sapca

En hoe bevalt nu de Gohbee :?: :?: :?:

Als jullie een nieuwe zouden kopen. Welke zou het worden?
De Gohbee of de Raptor?
Heeft iemand al ervaringen met de 90 versie?

Sapca zei:

Het is juist dat onderdeel dat zelfs bij redelijk agresieve vliegstijl durft breken.

Ik had deze terug vervangen door metalen,met de nadruk op had.

Heb er een halve zomer mee gevlogen en er is geen degelijk onderdeel meer aan.

i.p.v. van hem op te maken en alles wat rammelt te vervangen heb ik hem de laatste vlucht opzettelijk in de grong geboord :-)

Groetjes

Sapca

Maar had je een gohbee of een tz ? ik denk dat dat in dit geval net het verschil maakt.

i.p.v. van hem op te maken en alles wat rammelt te vervangen heb ik hem de laatste vlucht opzettelijk in de grong geboord

Eeuh ge hebt hem opzettelijk de bomen in geduwd ja :lol:

bijna het toilet in trouwens :lol: :lol: :lol:

Maar had je een gohbee of een stinger ? ik denk dat dat in dit geval net het verschil maakt.

Gohbee Stinger of TZ :wink:

Hmm, wel apart. Ik heb in mei met een oudere versie standaard Gohbee even geragd en remco vliegt er nog steeds elke week mee en deze vertoont geen absurde vormen van slijtage.

Hoe de mijne het houd met mijn vliegstijl is afwachten :roll:
Ik verwacht wel goed.

Als jullie een nieuwe zouden kopen. Welke zou het worden?
De Gohbee of de Raptor?
Gohbee, zonder twijfel. Misschien kom ik er ooit nog van terug, maar ik denk het niet.

Cheers,

Richard

Back