Golden Star.

• Topicstarter Topicstarter borkumrif
  • Startdatum Startdatum
B

borkumrif

Guest
Hallo bouw gemeenschap.

Ik durf mijn bouw bericht bijna niet plaatsen als ik de antworden bij een paar berichten hier lees. Maar ik waag het toch.

Heel wat jaren geleden heb ik eens een Engelse brik gekocht. Het was mijn eerste hout schip (bouwde plasic schepen en viegtuigen) zijn en stond bij "Beginners model" . Nou ik kan een ding zeggen. Vergeet het maar. Snapte na het monteren van de spanten er niet veel meer van.

Na proefjes maken en na enkele andere hout schepen waag ik me er weer aan. Na dat ik de eerste planken er weer afgehaald te hebben en geheel op nieuw ben begonnen. En heb een 2de laag huid op gemaakt. Jammer genoeg heb ik geen foto's van het begin. Maar wel van de vorderingen.

Als eerste zo moet ie worden

goldenstar769rr7.jpg

Na het beplanken en de 2de huidlaag.

s1051316fz4.jpg

s1051317lb3.jpg

s1051318rg8.jpg

Daarna met de berghouten, relings en ramen begonnen.

s1051371gl8.jpg

s1051375dk5.jpg

Ben vandaag weer verder gekomen. Maar nog geen foto's gemaakt. Dat zal ik morgen doen.
Ik hoop het bevalt jullie.

Groetjes,

Peter

Wees niet bang hoor, iedereen wordt met respect behandelt, alleen komt het voor dat sommige het respect later verliezen.

Ik heb geen ervaring met statische bouw ( ja beetje revell), dus van mij zul je niet veel horen maar het ziet er mooi strak en glad uit.

Mischien nog wel gladder dan het origineel na jaren gebruik.....

Succes.

wow ik wil zeker het eindresultaat zien
ik ben zelf meer van rc, maar zon bootje is altijd wel leuk, wij hebben ook zon houten schip staan beneden, niet zelf gebouwd maar wel erg ingewikkeld en leuk om te zien

Wow zeer mooi werk hoor.

Doe maar zo verder ,je komt er zekers.

Vragen staat steeds vrij.

Groetjes

Marc

Goede morgen,

Bedankt voor de reaties. Ik ben zelf ook wel bezig met RC en moderne schepen. Maar af en toe eens een oude er tussen door is ook erg leuk. Toen het mis ging met dat schip was ik er even klaar mee met die oude barrels. Maar nu waar ik meer ervaring heb en het redelijk lukt. Geeft z'n oude schip best veel plezier.
Ik ben alleen niet snel tevreden met wat ik maak. En dat heeft wel eens een negative uitwerking.

Zoals gisteren geschreven moest ik nog foto's maken van de vorderingen. Nou dat heb ik net even gedaan.

De kanonnenpoorten heb ik er op gemaakt en met .25mm touw en .4mm koperdraad afgewerkt. Waar de kanonnen zitten moet nog worden afgewerkt. Alleen moest de luik even drogen.
Wat in de beschrijving staat als Katten davits heb ik voorop de romp gemonteerd.
Tevens de steunen waar later de wanten op komen gemonteerd. Al dat werk heb ik gisteren niet gemaakt. Maar sommige onderdelen heb ik in de dagen ervoor voorbereid.

s1051401ge6.jpg

s1051402an6.jpg

s1051403xp2.jpg

s1051404so7.jpg

Dat was het voor het eerst weer even. Ga straks de lader op de zijkanten voor bereiden. De luiken van de kanonnen afwerken. En sommige onderdelen van de romp schuren. Dat ik opgevuld heb met hout stof en lijm. En verder maar kijken hoever ik kom.

Groetjes,

Peter

Peter,

Dat heb je mooi voor elkaar man, ziet er gelikt uit.

Succes met de verdere bouw.

Stevo

Beste Peter, Het ziet er prachtig uit. Ik heb ditzelfde scheepje enkele jaren geleden gebouwd. Dit topic ga ik dus zeker blijven volgen.
Groetjes,
Jos

Ziet er superstrak uit Peter!!!
Ik hou je draadje in de gaten.

@Koentjuh,
Jij bent bij deze genomineerd voor meest onnozele opmerking van het jaar!:confused:

Dat ziet er inderdaad prima uit.

Het lijkt alleen allemaal zo nieuw en steriel.
Als je eindelijk zo ver bent om te gaan lakken en de kleur veranderd, moet dat echt een genot zijn om aan te werken.

Succes, je bent in ieder geval goed bezig.

Hallo,

Kuch......ja ken die site...nee ga niet vreemd.. :-)
Ik probeer het zo netjes mogelijk temaken. Maar ja hoe ze dat vroeger bouwden weten we niet precies. Op de Batavia werf kun je het nog een beetje zien. Dus eigenlijk is het fantasie wat je moet gebruiken. Juist strak of wat minder.

Jammer genoeg is het kwaliteit van het hout waardeloos. Zit veel te weinig in en je hoeft er maar naar te kijken en breekt al daar midden. Gelukkig heb ik veel in voorraad.

Ben vandaag veel tijd verloren met de nagelbanken. Dit moet uit een latje gemaakt worden met verschillende grote gaatjes. Heb een mal gemaakt maar het behaalde niet de resultaat wat ik graag wilde. Dus daar ga ik eerst even over na denken wat het beste is.

Heb wat geschuurd en de ladder op de zijkant gemaakt. Ook de trappen op dek gemaakt en de relingen gemonteerd. Toch heb ik er een stukje hout over gemaakt. Vond ik optisch mooier. Zie ook de foto hier onder. Achteraan met hout reling voor zonder.

s1051405yr1.jpg

En aan een kant de lader (wat tegenwoordig de Loodsladder heet. :-) Aan de andere kant zit de ladder ook. Beide ladders moeten nog geschuurd worden

s1051407ru1.jpg

Morgen ga ik voor een week de avonddienst in. Dus probeer 's ochtends nog wat er aan te bouwen. Mag toch niet gebeuren dat in deze financiele moeilijke tijd de werf stil ligt. hahaha

Groetjes,

Peter

Volgens heb je niets om je voor te schamen, ziet er zeer mooi uit. Wat dat ik al zover was :(
Maargoed ik ben zelf pas met m'n eerste bezig :lol: Ik ga deze in elk geval volgen en succes met de verdere bouw!
(ps, ik heb mijn verslag overigens wel 1:1 op beide sites staan. En maar goed ook, want op beide sites krijg ik goede adviezen van zeer bekwame mensen.)

Ja wel medebouwers hier weer een update.

Het was er even op wachten. Maar op het werk is de stress los gebarsten. Er moet iets af en we maken de zo nodige overuren. Dus de werf ligt dan jammer genoeg stil.
Ook worden er een paar uit gekozen om de project mee af televeren in china. Dus wie weet. Ik reken er niet te veel op. :-)

Ik ben verder gegaan met de achter dek. Daar heb ik een stuk bij de spiegel opgebouwd plus een stukje reling. Ook op de achter wand een trapje gemaakt.

Op de hoofddek 2 deuren gemaakt (met klink)

Ook heb ik me weer verder gewaagd aan de nagelbanken. Moet zeggen ze zijn redelijk gelukt.
Ben momenteel bezig met de luiken en de gangspil voor de anker. En nog een nagelbank.

s1051420mi5.jpg

s1051422bl3.jpg

s1051423pb4.jpg

Natuurlijk moet de onderdelen nog even mooi geschuurd worden. Ook de lijm resten weg halen.

Nu nog een vraag.

Bijna alle dek kompenten zitten er op en in de romp hoeven alleen nog gaatjes gemaakt te worden waar de touwen op vast komen. De masten ga ik eerst samen bouwen en na dat alles er op zit, aan details, aflakken. Als ik de dek en romp zo ver heb wil ik graag deze alvast gaan lakken.
Nu heb ik al vele dingen geverft en met de airbrush gespoten. Maar bij dit schip wil ik graag lakken. Ook dat heb ik wel gedaan (bij mijn zeeschouw) Maar wat kan ik het het beste voor gebruiken.
De hout soorten zijn al donker. Dus nog donkerder weet ik niet als dat wel zo mooi is.

Wat voor soort lak moet ik gebruiken. Vernis, parketlak of............. Zou dat even niet weten. Het moet er wel echt uitzien. Dus het gevoel van die tijd.

Zo dat was het weer. Ik hoop jullie kunnen mij met de vraag helpen. Alvast bedankt

Groetjes,

Peter

Beste Borkumrif, Kleurloos satijn vernis lijkt mij het beste. Dit gebruik ik ook voor mijn historische schepen.
Groetjes, Jos

Is dat gewoon in een bouwmarkt tekoop?? Satijn dat word dan erg glinsterend..toch??

Groetjes,

Peter

Back