Golden Star.

• Topicstarter Topicstarter borkumrif
  • Startdatum Startdatum
Beste borkumrif, je hebt glanzende vernis, matte vernis en daar tussen in hebt je de mat glanzende of satijn. Doe je je schepen met glanzende vernis dan werken ze echt onnatuurlijk. Doe je ze met matte vernis, dan gaan veel details verloren en maakt je schip een doffe onderkomen indruk. Het ideaal is dus mat glanzend of satijn. De structuur van het hout komt dan ook mooi tot zijn recht. Het schittert echt niet hoor. Je hoeft dit niet voetstoots van mij aan te nemen hoor. In elke bouwmarkt vindt je potjes van 1/4 liter van verschillende grote merken. Als je het scheepje echt naar je eigen smaak wil, koop dan een potje glanzend, een mat en een satijn. Met de overschotjes van je plankjes en latjes maak je dan bijvoorbeeld een proefdek. Hierop kan je dan je verschillende vernissen uittesten. Zo heb ik het ook gedaan. Ik vindt satijn het mooist en daarom doe ik nu al mijn schepen zo.
Groetjes, Jos

aha okay. Ik dacht juist dat satijn erger als glans is. Dus had ik het altijd verkeerd gedacht. Nee mat vind ik ook niet zo mooi. Dus dan word het zijde mat / satijn.

Bedankt voor de info.

Groetjes,

Peter

Ik gebruik bij mijn statische modellen soms ook lichte kleurvernis. deze is in verschillende tinten verkrijgbaar in de bouwmarkt. Je moet er natuurlijk niet mee overdrijven, maar het kan wel dat beetje extra geven aan je model

Bedankt voor de info. Ik zal eens kijken wat er zo te krijgen is.

Moet straks weer naar het werk. van 18 tot 6 uur paar uurtjes slapen en dan om 14 uur er weer staan. Ook ben ik vandaag begonnen met de werf te verbouwen. Ik heb een aantal machines. Maar ja als je die niet echt kwijt kan moet er even wat verzonnen worden om ze toch te kunnen gebruiken zonder te zitten te prutsen met neer zetten aansluiten en ten slot weer opruimen. En dan pak je toch sneller de handzaag als de elektrische figuurzaag. En er komen nog wat dingetjes bij. Dus was hard nodig. Hoop spoedig weer een update te plaatsen.

Groetjes,

Peter.

Hallo allemaal,

Zo vrijdag morgen is de werf weer helemaal klaar na de verbouwing. En heb dan ook de afgelopen 2 dagen weer door gewekt aan de Golden Star. Zaterdag ben ik even naar de bouwmarkt geweest om de kleurlose vernis te kopen. Dus dat heb ik nu ook binnen.

De volgende werkzaamheden zijn afgerond. De luiken, gangspil (waarbij ik ook een rad aangemaakt heb voor het ophalen) en 10 nagelbanken.
Moet nog 2 lantarens en 2 ankers maken. En nog een paar kanonnen aan dek maken. Ook wil ik een roei/reddings bootje er bij maken. Deze is niet mee gelevert maar vind ik dat dat het schip afmaakt.
Voordat ik het schip ga verfen ga ik hem eerst nog eens helemaal na kijken en waar nodig nog schuren. Daarna zijn de masten aan de beurt en zal het schip nog meer zijn vorm krijgen.

Op de eerst foto is te zien, een nagelbank in de maak.

s1051424smallmu8.jpg

Na een paar uurtjes. 10 nagelbanken.

s1051425smallfm0.jpg

Een foto van de boeg.

s1051426smallnk8.jpg

De luiken waar ik schanieren en hendels op gemaakt heb. En de een rad voor de anker gangspil.

s1051427smalldd1.jpg

En als laatste een kijkje vanaf het voordek.

s1051428smallsh9.jpg

Groetjes,

Peter

Ziet er heel goed uit:)

Ik wil hetzelfde resultaat als U behalen als ik terug verder ga doen met dit bootje.(spanten en dek gereed:romp moet nog worden beplankt)

ps : ik vind alleen de trapleuning van beide trappen in verhouding met de trap nogal breed. Of zie ik dit verkeerd.

nog één vraagje : dat rood/zwart app. heb ik eens gezien op een hobbybeurs.Is een draaibank ,freesbank en kolomboormachine werkt dit goed?? prijs/kwaliteit??

Bedankt voor de reactie.

Mijn tip is gewoon rustig blijven. Het hoeft immers niet morgen af. En als je dat in het achterhoofd houd dan komt het zeker goed.

Ja dat klopt een beetje breed. Ik denk daar ga ik nog even wat aan doen. Maar er zijn wel meer dingen die in het pakket zelf zaten zijn niet echt mooi op schaal.

De machine is (als ik de merknaam mag noemen) unicat 1. Je kunt er 5 machines van maken. Veel mensen zijn er tevreden mee. Maar ik ben niet echt blij er mee. De onderlinge onderdelen verschuiven van elkaar. Draaien van onderdelen word niet mooi rond. De beitel krijg je bijna niet op center. En als de beitel het matriaal raakt verschuift de motor. Ook als je deze goed vast zet.

Ik spaar nu voor een betere Draaibank. Met freesbank en boorkop. Nieuw prijs +/_ 1400 euro een proxxon. Unicat was +/_ 400 euro. Heb een Proxxon figuurzaag machine en ben daar zeer tevreden over.

Groetjes,

Peter

Ps. als de merk namen niet mogen haal ik ze direct weg.

Over merknamen zal je hier niet snel op je vingers worden getikt hoor, haha!
De namen van de diverse modelbouwfabrikanten, zoals robbe en graupner worden namelijk ook altijd genoemd, en wat te denken van "een potje plamuur halen bij de praxis". :D

Hallo,

@ Shifter ja heb je ook weer gelijk in.

Vandaag heb ik de romp in de vernis gezet. Op het eerste gezicht ziet het er best goed uit. Jammer genoeg zijn er best wat witte vlekken (lijm vlekken) op de romp en op dek. Misschien ziet het als het droog is best goed uit. Als gebruiks sporen zeg maar. De donkere dek is nog donkerder geworden. Maar dat ziet er echt mooi uit.

Morgen zal ik een foto plaatsen. Het ligt momenteel te drogen. Dus ja even gedult.

Groetjes,

Peter

Zeg ik...gamma hahaha. na ja nu kan hij wel weer.

Jammer genoeg was het lakje nog niet helemaal droog. Ik laat het liever goed drogen voor dat ik verder ga. Morgen zal ik de foto maken. Beloofd.
Ik heb besloten om onder de berghouten tot de kiel weer de lak er af te schuren en hoop daarmee ook een deel lijm resten er af te halen. Ook de kleine delen waar wat zit, op de rest van de romp. Het ziet er toch niet mooi uit. Als de schuur werkzaamheden klaar is lak ik het. Daarna als het droog is zal ik het hele schip nog een keer lakken. En daarna goed uitlaten harden.

Verder ben ik vandaag met de boegspriet begonnen en de eerste mast.

Groetjes,

Peter

Heb zo juist even snel een foto gemaakt van de witte lijm vlekken.

s1051431smallwi8.jpg

Ik ga het dus afschuren en weer op nieuw lakken. Nu hopen op een betere resultaat.

Groetjes,

Peter

Hoi,

Nou dat kan ik vertellen.
Ze staat nog steeds op de werf ;) Wel bijna af. Ben bezig met de zeilen en het lopende tuig. Best nog wat werk moet ik zeggen.

De reden dat het erg stil was rond mijn werf.
Ontslagen door dat de bedrijf falliet was. Nieuw werk zoeken. Nieuwe baan gekregen waar ik best veel tijd aan besteed. Scheepvaart gaat immers 24/7
Begin dit jaar ben ik ook nog verhuist. Dus was de werf ook gesloten. Nu gaat het eindelijk verder. Maar gaat nog wel even duren. Zeilen maken is best nog wat werk. En ben nog al zo dat ik niet snel tevreden ben.

ps. Sinds de verandering van de modelforum was mijn account ook weg. Dus heb met een nieuwe naam aangemeld.
Maar misschien dat ik binnenkort wel een nieuwe draadje begin. Op de werf ligt nu de Emile Robin en de opdracht bouw Kristin Schepers.

Grt,

Peter

Ik ben enige tijd niet op de site geweest.
Mijn ervaring met de zeilen maken is het volgende:
Gebruik niet bijgeleverde doek, maar koop katoen of kunststof in een fijn weefsel.
Maak kopien van de zeiltekeningen en maak een enkele zoom, dus maar 1 x terugslaan.
Stik door het papier heen vlak langs de rand zonder hier het touw in te doen.
Smeer de naad na het stikken in met een blanke parketlak ( bijv. glitsa op waterbasis).
Na droging kan je dan het overtollige doek vlak naast de stiknaad afklnippen, zonder dat het gaat rafelen. De draadogen kan je later los per hoek aanbrengen.
Vervolgens bevestig je het papier van de zeilen weer op het doek en stik je de naden in het zeil. Daarna haal je het papier weg. Dit scheurt makkelijk af door het stikken.
Zo krijg je een mooi zeil met smalle naden.
Bij mij is dit heel goed gelukt.
Trouwens parketlak is ook heel handig om knopen te fixeren etc..
Succes,

Frits

Back