gonzales. eigen ontwerp 5000kv.

stevig doorgewerkt dit weekend want ik wil met een nieuw project beginnen maar eerst moet deze van de werkbank af. Ik heb de onderkant wat het luikje is vol geplakt met m3 ringetjes. Op de zelfde plek op de romp heb ik daar stukjes neodym magneetjes geplakt.
magneetsluiting.jpg

Ook moest de achterkant nog wat aerodynamischer worden dus heb ik daar twee schijfjes schuim geplakt die ik later in vorm heb gesneden en geschuurd.
kontje.jpg

En nu was hij zo goed als klaar voor de afwerking. Ik heb folie op de vleugels en staart geplakt en acrylverf op de romp. Hier onder een paar fotos van de luchtinlaat en luchtuitlaat van de motor. Die zitten daar omdat de motor na enkele seconden vol gas al erg heet is.
luchtinlaat.jpg

Hier zie je ook het resultaat van de afronding van de achterkant
luchtuitlaat.jpg

hier een totaal foto van de onderkant (oranje) en bovenkant
onderkant.jpg

bovenkant.jpg

En omdat het lanceren van dit soort kleine zware vliegtuigjes altijd een probleem is weet ik uit ervaring wil ik het deze keer anders doen. Ik heb voor een klein zwevertje een huckpack dingetje gemaakt voor op mijn trainer maar die ga ik nu iets aanpassen zodat deze romp er op kan. Nu moet ik alleen nog een clubgenoot lief aankijken zodat hij op of onder zijn super piper cub mee mag liften. Het afgooien gaat met een servo die een elastiek los laat:
huckepack2.jpg

huckepack.jpg

ik had nog een bonusfoto en een berekening van de CG en stallspeed:
zeikant.jpg

cg.jpg

Dat betekend dus met minstens 40km/h tegen de grond aan kwakken :hammer:

ja als het goed is word er wel een filmpje gemaakt en wat foto's.
maargoed op de film zul je weinig zien als er een dingetje van 60cm met de snelheid van het geluid voorbij komt knallen :mrgreen:

maar om eerlijk te zijn ben ik bang dat ik alleen boven de 100km/h kom bij een goeie duikvlucht (als hij vliegt) want wat mag je verwachten van een motor en regelaar combo van 6,50 euro.... MYSTERY RC 5000kv Outrunner Brushless Motor + 30A ESC y | eBay

Ik vertrouw dat toerental nog steeds niet. 190.000/D for APC E props geldt als maximum toerental 190.000/diameter. Diameter in inches, toerental in toeren per minuut. Voor GWS DD props is het maximum toerental 100.000/diameter. Welke getallen rollen hier uit voor jouw prop?

Bron: www.innov8tivedesigns.com

Laatst bewerkt:
Motorstroom wil kwadratisch oplopen met spanning: Im = constante x spanning². Van 2s naar 3s zal minstens 2x hogere stroom trekken (1,5² =2,25). Drie cellen lijkt me inderdaad geen goed idee als motor bij 2s al heet wordt. Dat betekent dat motor nu al overbelast is.

Hij strekt nu bij de start 27 ampère en hij zakt dan terug naar ruim 25 ampère en dat is inderdaad over de grens van maximaal 25 ampère. Komt er op neer dat hij straks korte stukjes vol gas kan vliegen en dan snel weer terug naar minder gas.

huckepack2.jpg

Ben bang dat jou servo hier niks gaat loslaten . :(

Word er een pennetje uitgetrokken ? (die verklemt dan als hij uit het eerste houten schotje is)
De mini servo gaat dan zijn volle ampere,s trekken en terugdrukken zal hij het pennetje onder belasting ook niet meer .

Mvg Johan

in theorie heb je gelijk maar in de praktijk werkt het perfect want heb er al aardig wat vluchtjes mee gemaakt en nog nooit is hij blijven hangen. Ik smeer hem ook vaak in met vaseline als smeermiddel en zo'n hxt900 is best sterk.
Terug heeft hij inderdaad nog wel eens wat sturing nodig om weer door dat 2e gaatje te gaan maar dat doe ik gewoon op de grond.

Hij heeft gevlogen!!
Hij ging dus op de rug van een superpiper de lucht in en na een snelle stijgvlucht werd hij losgelaten. Hij steeg meteen omdat ik iets up gaf en daarna was het een gevecht om hem een beetje in de lucht te houden.
De uitslagen van de roeren waren veeeeel te veel en hij was praktisch onbestuurbaar. Ik wist hem in de lucht te houden door de neus omhoog te laten wijzen en gas geven maar ik kon niet goed zien of hij rechtop of over de kop lag vooral omdat hij zo verschrikkelijk hard tolde als ik iets stuurde.

IMAG0153.jpg

IMAG0155.jpg

Er was helaas niemand met een degelijke camera dus ik heb het met mijn mobiel gefilmt dus eigenlijk zie je er niks van. Wel hoor je het moment dat de accu uit het vliegtuig werd geslingerd waardoor het dekseltje in de prop kwam en hij naar beneden viel.
Gonzales first flight - YouTube

schade is een gebroken kapje, de motor zit los en de prop en spinner zijn er af gedraaid

juist niet , dual rate is funest . de max te vliegen uitslagen met expo is beter . dan heb je direct in geval van nood de volle uitslag , ipv dat je na je dual rate schakelaar overgehaald hebt ,je je schep uit de auto kunt halen om je vliegtuig uit te graven .

ja expo bedoelde ik ook! dualrate had ik al ingesteld en voor het vliegen al besloten om niet voor de volle uitslag te gaan maar dat was dus nog steeds veel te veel.
Ik heb hem vol gas gehad en ook half gas en gas dicht. maar hij vloog best wel dus het is geen baksteen alleen was die besturing kansloos.

Back