govenor monteren op mijn heli.advies gevraagd

Goeden avond
ik heb onlangs een rce g600 govenor aangeschaft voor mijn heli(kyosho caliber 5).
Nu vraag ik jullie voor wat advies omtrent een aantal zaken voordat ik drastische dingen ga doen met de inbouw.Het aansluiten dat lukt me wel en afstelling daar kom ik wel aan uit als me nieuwe zender er is daar wordt hard voor gespaard.
Ik vraag het liever dan zelf stom weg gaan boren en slijpen zou ik maar zeggen
vraag 1......In de fan zitten twee gaten aan de buiten rand op ongeveer(grof geschat 20 mm vanuit de midden van het as gezien)...kan ik hier de twee magneten hier plaatsen of moet de afstand anders wezen?en mag/kan dit met seconde lijm?
vraag 2.....mag de sensor plat liggen of moet ie recht op?
vraag 3.....wie heeft er ooit een gemonteerd op een kyosho heli ben benieuwd hoe jij/jullie dit gedaan hebt.
Ik kan wel een explode view tekening scannen en in me foto album zetten dan weet je in elk geval waar ik het over heb als dat handig is(foto staat in mijn caliber 5 album onder tussen)
Graag jullie advies
mvg phil

Laatst bewerkt:
Hoi Phil,

Ik heb dezelfde governor op mijn T-rex zitten.
Ik vermoed dat de afstand vanaf je hoofdas niet bijster veel uitmaakt, hij telt het aantal omwentelingen, en dat blijft hetzelfde bij 20 of 30 mm.
bij mij ligt het magneetje vlak in de clutchbell (koppeling) en de sensor staat er recht boven, het magneetje beweegd dus precies vlak onder de sensor door.
Er zit hooguit een mm ruimte tussen.
Als je het magneetje onder de sensor positioneert, gaat het ledje in de governor uit.
Ledje groen = Governor operatief, ledje rood= governor uit.
Het monteren op een Kyosho kan ik je helaas niet veel over vertellen :).

Grt,
Eric

govenor

Eric,
ja zover had ik het al begrepen inderdaad wat betreft het uitlezen en hoe het werkt das niet echt een probleem.
Gaat mij meer om het onnodig gaten maken in iets.
Ik ga gewoon ff lang naar klijken voordat ik iets doe en alles twee keer nalopen voordat ik iets verander.Wil het gewoon op de juiste plek hebben.
Verder bevalt deze govenor jouw wel neem ik aan?.
Ik ben hier geheel nieuw mee maar ik zie wel een verbetering voor de heli met dit stukje electronica kwa mogelijkheden.
Het vliegen moet toch vanuit mijn vingers komen zoals altijd vermeld wordt .Ook al is de heli van goud je moet het toch zelf bedienen.
Ik wacht ff af op meer reacties ik heb de tijd.
dankje
mvg phil

De sensor is een min of meer plat plaatje.
De platte kant MOET evenwijdig met de magneet lopen, er er precies boven.
Als er al gaten in de fan zitten zou ik kijken of je de sensor daar in de buurt kan krijgen.
Ik monteer zealtijd met 5min. 2componentenlijm.
In de uitkeping van de fan boor ik een minicuul gaatje door de fan heen.
Bij het vastplakken kan dan de lijm er aan de andere kant uit waardoor je de magneet er goed in krijgt voor een optimale hechting.

Als je de magneet ergens anders wilt plaatsen:
- Plaats de sensor waar je hem wilt hebben
- Pak een potlood en hou die naast de sensor en draai de fan
- op die cirkel kun je dan je magneet gaten uitboren en plaatsen.

govenor

Ok bedankt,
als je het goed bekijk is er wel ruimte maar net de goed plek zoeken das dan ff puzzelen.
Heb je toevallig ook ff foto van jouw opstelling hiervan aub?
In mijn fan zitten twee gaten al standaard door geboord dus dat zal daarvoor wezen.
phil

Phil,

Ben nog tot midden volgende week in het buitenland maar als je tegen dan nog geen oplossing hebt zal ik je een foto sturen van hoe het bij mij staat op de Cal5.
Ik heb met 2 zelftappende schroefjes de sensor vast gezet op de "koeltunnel" Sensorhouder staat daar horizontaal op en dan de sensor verticaal. Komt precies mooi uit.

David.

govenor

David,
heel graag zelfs daar kan ik gerust op wachten.
Zelf had ik het idee om aan de linkerzijde van de heli net onder de elevator arm(net achter de fanhuis), een stuk materiaal te plaatsen +/-1,5-2 mm dik.Daar zit een vlak stuk waar hett sensor net tussen past en precies uitkomt op de gaten in de fan zelf.
Dus het sensor zelf staat dan verticaal en het bevestiging plaat horizontaal.Hier heb ik dan ongeveer 1mm speling tussen magneet en fan zelf.
Ben benieuwd

Dat klinkt wel goed. Zoals Walter zegt, lijmen met epoxy en niet met CA. CA lost namelijk op.

Lijm beide magneetjes, zodat je fan gebalanceerd blijft. Om te verkomen dat de governor voor 1 omwenteling 2 keer gaat tellen, monteer je 1 magneet in tegenfase.

Zolang de sensor maar goed op de magneet staat, maakt de montage niet uit. 1mm speling klinkt goed.

govenor

Laurens,
op de magneet stond geen N of S zoals beschreven staat in de handleiding.
Maar ik heb het zo opgelost .....N en S trekken mekaar aan N en N stoten elkaar af(gelukkig had ik me monteurs bijbel bij de hand van heel wat jaren geleden...ff nalezen),dus ff op mekaar leggen dan heb je dat zo door.Met een oude kompas heb ik gecontroleerd of inderdaad de N de S aantrok en anders om ook.Klinkt heel prehistorisch maar ik moest wel lachen toen ik me zelf zo bezig zag.
Maar goed de magneten zitten goed N en S op de juiste wijze geplaatst.
Jullie zij tot zover alemaal bedankt voor de goede tips en ik wacht nog ff op foto`s van David om te kijken hoe hij dat heeft zitten
mvg phil

Phil,

Het heeft even geduurd, trip duurde iets langer dan verwacht, maar hier zijn ze dan. Hopelijk heb je er wat aan.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

David.

IMG_0089.jpg

IMG_0090.jpg

govenor monteren

David,
bedankt voor je foto`s, ik had zelf ingedachten juist aan de andere kant links aan de achterzijde van de koppelingshuis.
Die van jouw heb je aan de rechter kant gemonteerd zie ik.Heb je dan geen last van stralings hitte van de motor of is dit niet van belang op de sensor?
Phil

Ik vlieg hier nu toch al een paar jaar mee rond en heb er nog geen problemen mee gehad. Ook op mijn Caliber 4, die in een schaalromp zit, heb ik nog nooit problemen gehad met de sensor.

govenor monteren

David,
bedankt voor zover.
Ik heb mijn caliber 5 nu 8 maanden en ben er zeer kontent mee.
Vindt het een stabiel heli om voor mij in elk geval te beginnen met brandstof.Heb nu een aantal maanden enkel gehoverd en zodra het een beetje mooi weer wordt ga ik zeker een stapje verder alles op gemak.
Nu ff een nieuwe zender(ff10 of 9.. weet ik nog niet) bij elkaar sparen en kan ik weer volop bezig wezen
Mocht ik inderdaad nog vragen hebben dan zal ik zeker die aan je stellen.
mvg phil

Phil,

Graag gedaan. Ik hoor het wel als je nog vragen hebt. Stuur maar een PB dan.
Wat de Caliber betreft, vind dit een ondergewaardeerde heli. Is misschien niet een gooi-en-smijt-3D-machine maar als je iets meer het "niet-3d" vliegen aanhangt is de caliber serie perfect: heerlijk stabiel en dankzij de riemaandrijving nog behoorlijk stil ook.

David.

govnor

David,
heb de sensor gemonteerd vandaag.foto in mijn album
als ik vragen heb, doe ik dan via pb
Voorlopig blijft het bij het leren te vliegen.
3d vliegen is nog lange niet voor mij weg gelgd .......de eerste tijd maar gewoon normaal vliegen en over een paar jaar(lol) de eerste keer een makkelijke 3d uitvoering.
Wat mij betreft mag deze ook opslot
phil

Laatst bewerkt:
Ik gooi het liefst niets op slot.
Dit is een forum waar je ervaringen en ideeen met elkaar uitwisseld.
als iedereen via PB verder gaat dan hebben we hier niets meer te lezen straks ;)
Ben eigenlijk ook erg benieuwd naar je zender instellingen straks, dat is ook iets waar veel mensen vaak vragen over hebben.

govenor monteren

Eric,
dat kan hoor maar kan wel even duren voordat ik de zender in huis hebt.
Omdat mijn andere zender nu in gebruik is bij me zoon een ff7 heb ik besloten om een ff9 of ff 10 aan te schaffen(sparen dus)en dat wordt rond eind feb half maart.
En aangezien we hier geen veld beschikbaar hebben ivm aangroei nieuwe gras(nieuw veld)heb ik wel tijd en geduld.
Maar zodra ik alles in huis hebt en ik weet hoe of wat dan zal ik dit zeker vermelden.
mvg phil

govenor rce-g6600

zo nu ff de tijd gehad om te kijken of de govenor werkt......even een vraag>
klopt het dat als een van de magneten langs de sensor komt de lampje uit gaat en de andere niet?Nu gaan ze beide uit als de magneet langs komt maar of dit juist is daar twijfel ik aan.
Als ik de switch D, bedoeld voor govenor mode van uit naar aan zet, dan gaat mijn throttle servo geheel terug naar nul stand in dit geval 6% gas(stationaire).
Er is blijkbaar iets verkeerd ingesteld maar wat ik weet het ff niet
Curves zijn ingesteld op de volgende.
thr 1 t/m 5 0-25-50-75-100
idle1 t/m 5 80-65-55-65-80(deze moet nog veranderd worden)
idle2 niet ingesteld.
Ik heb trouwens een t7c zender met de govenor op switch d.
Graag enig advies voor eventueel wat ik zou moeten veranderen
phil

De sensor mag maar op één van de twee magneten reageren.
Reageert hij op allebei? Dan moet je één magneet omdraaien.

Calibreren is TE eenvoudig voor woorden.
De governor moet carb closed en carb open leren.

Zet één curve op -100 naar +100 met throttle hold uit.
Dus in feite. carb volledig dicht naar volledig open.
Dan start je op -100
Houdt het knopje lang in totdat je in setup mode bent
Je staat al in carb dichtr mode en dat onhoudt hij nu.
ga naar vol gas.
druk op het knopje om vol gas te leren.
Klaar.

Het gaat fout als je niet volledig de carb dicht of open hebt.

govenor rce-g6600

ok dankje
ik zal dit vanmiddag eens gaan uitvogelen.......lijkt inderdaad heel simpel
bedankt voor je reactie
phil

Back