governer

hallo ik heb een vraag
kun je een govener gebruiken in een benzine heli?
zo ja waar laat je de magneetjes voor de voeler en wat moet je dan instellen rotor of motor speed
groeten dinand

Voor benzine-heli's zijn er speciale governers die het motortoerental afleiden uit de ontsteking. De CSM Revlock word in gasser-variant gemaakt bijvoorbeeld. Bij dat type stel je het motortoerental in.

Groetjes,

Ton.

De magneetjes gaan in de fan en de voeler komt er ergens onder. Je moet dan meestal de tandwielverhouding instellen op de governor. Daarna kan je het toerental op de kop instellen.

De magneetjes gaan in de fan en de voeler komt er ergens onder. Je moet dan meestal de tandwielverhouding instellen op de governor. Daarna kan je het toerental op de kop instellen.

dat gaat zo bij nitro bij een benzine motor kom je daar niet mee weg

In de manual van mijn RevLock 10 staat dat je met 2 magneetjes moet werken. Hij leest dan een toerental uit die twee maal zo hoog ligt als de werkelijkheid. Met een beetje rekenen moet je dan gewoon een keurig toerental kunnen bereiken.

Hallo Dinand,

Ja hoor je kunt gewoon een governor gebruiken op een benzine heli.
Ik heb op 2 benzine heli's een Robbe GV-1 governor, en gebruik de bijgeleverde sensor.
Deze sensor kun je met behulp van een beugeltje zo maken dat hij het signaal, door het motorcarter heen, de magneten in het vliegwiel oppakt.
Op deze manier heb ik een sensor percentage van ruim 85%. En dat is ruim voldoende voor de governor, om hier mee te functioneren.
Het enige wat raadzaam is voor deze sensors (dat geld voor gebruik in eigenlijk alle heli's)
om hem met wat epoxy en (of) krimpkous rond de behuizing en de draadinvoer te verstevigen.
Doe je dit niet dan zal in een benzine heli deze sensor zeer waarschijnlijk wat eerder sneuvelen.
Sensor op de zijkant van het carter:
afbeelding547pg1.jpg

afbeelding552zw7.jpg

Eric.

hoi eric

bedankt voor de tip
ik wou ook een GV1 gebruiken
je gebruikt dus geen extra magneetjes maar je leest de magneet van de motor zelf als ik het goed begrijp en die is dus sterk genoeg

GR dinand

Ja hij pikt het signaal van de magneten welke in het vliegwiel zitten op.
En dat gewoon door het carter heen.
Bij de afgebeelde Robbe heli zit de sensor aan de zijkant, en bij mn Xcell gasser zit de sensor aan de voorzijde v/d motor.
Dat is wat lastiger aan werken, maar dan weer wel uit het zicht...

Eric.

he jullie worden allemaal bedankt voor de hulp
ik kan weer verder hobbyen
nogmaals bedankt

groeten dinand

Dinand,
Nog 1 tip.
Plaats de sensor zodanig dichtbij het carter dat hij deze net niet raakt.
Dit voorkomt het doorgeven van alle trillingen naar de sensor.

Grt,
Eric.

Back